Spring naar bijdragen

Winch


Nikonised
 Share

Recommended Posts

max belasting is ook de helft van liertouw en je lierrol zit zo vol dus daar kun je echt geen 25 meter van oprollen op je lier.

ik gebruik het wel op een hand lier met een smalle rol om mn boot op de trailer te lieren maar dan heb je het over 10 mter lengte en dan draai je het netjes over elkaar en niet naast of over elkaar.

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, daar aan dit soort ervaringen en meningen heb je wat..:huh: De reden waarvoor ik dit vraag is dat ik een lang gesprek heb gehad met de verkoper van liertouwen en kabels. En beide alternatieven hebben voor en nadelen, bij kabels vs touw. Dit was een alternatief (winchwebbing) waar hij niet over had gesproken. Ik wil uiteindelijk af van de stugge kabel die op mijn liertje zit, die ook nog eens roest als een gek.

:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Liertouw roest niet, da's waar. En het weegt minder, valt dood als het knapt, enz...

Ik weet alleen niet hoe het met de slijtage zit. Ik dacht dat het minder lang meeging dan staalkabel ( die dan wel goed gebruikt/onderhouden moet worden. maar dat geldt natuurlijk voor alle kabels/touwen)

Maar goed, het ging over dat platte spul.

Als ik de reactie's hierboven zo lees, liggen we aardig op één lijn: Niet doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

enige nadeel van liertouw is dat het hard slijt. daarom zit er een beschermhoes aan het begin die je op de plaats trekt waar de kabel over de grond sleept. Dus probeer te voorkomen dat je met grote belasting over de grond sleept

Ben nog steeds van plan een soort geleidingswieltje te maken wat je op de plaats zet waar de kabel over de grond schuift.

Al is het maar een stukje koperenbuis over een stuk betonijzer

met een paar pootjes. nadeel; je sleept nog meer zooi mee.

voordeel ; als het breekt een knoop en je liert verder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als het breekt een knoop en je liert verder

let wel op dat een verkeerde knoop de sterkte van het touw terug kan brengen tot 25% van de oorspronkelijke sterkte.

hier wel mooi artikel over knopen en de sterktes en welke te gebruiken,

http://www.layhands.com/Knots/Knots_Bends.htm

maar een knoop zal nooit 100% de sterkte van het touw hebben..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

let wel op dat een verkeerde knoop de sterkte van het touw terug kan brengen tot 25% van de oorspronkelijke sterkte.

hier wel mooi artikel over knopen en de sterktes en welke te gebruiken,

http://www.layhands.com/Knots/Knots_Bends.htm

maar een knoop zal nooit 100% de sterkte van het touw hebben..

Dacht dat je zo'n dyneema liertouw niet mag knopen maar dat je het altijd moet "vlechten"

zoek maar eens op google

http://www.google.com/search?q=winch+rope+splicing&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLJ_nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beroepshalve heb ik veel te maken met lieren en lierkabels. Wij vervangen een staalkabel bij drie of meer draadjes uit een streng kapot. Ook bij scherpe knikken of rare draaien in de kabel. Dit is vrij simpel vast te stellen. Bij touw of lint ligt het stukken moeilijker, dit gaat meer op gevoel.

In verband met veiligheid is een staalkabel een factor twee (of meer)overbemeten t.o.v. de trekkracht. Bij touw en lint is dit meest minder.

Wij testen de lieren met de kabels/touwen op hun maximale trekkracht (tot 35 ton) En geloof me, als dat fout gaat, maakt niet uit of het touw, lint of kabel is.

Owja, knopen leggen mag alleen in nood gevallen!! Daarna gewoon vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewone standaard kabel is stug en roest, touw is soepel en handelbaar, maar breekt plotseling zonder voor aankondiging. Dat doet kabel wel die rafelt eerst. Zo zegt de verkoper. Wat een goed alternatief is voor de normale offroader, geen wedstrijd rijder, is de soepele staal kabel. Maar of die roest weet ik niet en ik geloof qua prijs dat het gelijk is aan touw..;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...