Spring naar bijdragen

Hoe kan ik het verschil zien tussen een 4.2 en 4.0 ?


Redrubi
 Share

Recommended Posts

Ik heb hier een wrangler van februari 1991. Zou een 4.0 injectie in moeten zitten ? Echter er zat lpg ingebouwd , en een carburateur op.

Kan dit een 4.0 zijn waar een inlaat en carb op gebouwd is ? Of gewoon een orginele 4.2 van 1991 ?

Kan het misschien wel zien aan het motor nr , maar waar staat dat ergens ?

Ik hoor het graag......:unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hehe.. kan natuurlijk maar lijkt me erg sterk.

zal ongetwijfeld een ander bouwjaar hebben dan op kenteken staat.

Zag van de week ook een YJ uit 1997 bijvoorbeeld. Ze schrijven ooit maar wat.

Kameel

Het chassis nummer in de balk klopt wel ! Is volgens chassis nr ook een 4.0. Dus er zal wel een andere motor in liggen , denk ik ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn in '91 nog een paar 4.2's op kenteken gezet.... Oud modeljaar, dat wel.

4.0 zou ook een foutje van de RDW kunnen zijn natuurlijk...

Maar een foto zou idd veel verduidelijken.

Mijn vader is ooit voor een wrangler gaan kijken die op het kenteken een 4 liter had staan. Alleen deze had ook een carberateur wat wij vreemd vonden omdat de 4 liters natuurlijk een injectie systeem moeten hebben. Wij gingen toen bij een kennis die bij rdw werkt navraag doen. Hij vertelde mij dat er een hele serie 4.2 liter als 4 liter zijn geregisteerd door de RDW in het jaar 1991. Deze zijn toen door de rdw allemaal als 4 liter gezien en dus ook zo op kenteken gezet.

Alleen schrijft Henk wel dat Het chassis nummer in de balk van een 4 liter is! Is volgens chassis nr ook een 4.0. Ik neem aan dat een 4.2 liter een anders chassisnummer zal hebben als de 4 liter versie of niet? Ik heb geen idee maar normaal lijkt mij dat wel gebruikelijk dat elk type motor een ander chassisnummer zal hebben of zit ik daar nu naast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel, maar ik denk dat een foto makkelijker/sneller is.

Ombouw van een 4.0i naar 4.0 met carburateur is wel mogelijk, maar lastig. Bovendien erg onlogisch: Injectiemotoren hebben een grote luchtdoorlaat in het aanzuigtraject, wat juist perfect is voor LPG.

Ik denk dat je, naast plaatsen van een foto, ff de VIN code moet checken. Deze staat achter de voorruit, aan de bestuurderskant, in het venster bovenop het dashboard. Van buitenaf is het te lezen.

Middels die VIN zal er veel duidelijk worden, denk ik....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel, maar ik denk dat een foto makkelijker/sneller is.

Ombouw van een 4.0i naar 4.0 met carburateur is wel mogelijk, maar lastig. Bovendien erg onlogisch: Injectiemotoren hebben een grote luchtdoorlaat in het aanzuigtraject, wat juist perfect is voor LPG.

Ik denk dat je, naast plaatsen van een foto, ff de VIN code moet checken. Deze staat achter de voorruit, aan de bestuurderskant, in het venster bovenop het dashboard. Van buitenaf is het te lezen.

Middels die VIN zal er veel duidelijk worden, denk ik....

vin is toch altijd het zelfde als het chassis nr ? Daar blijkt uit dat het een 4 liter moet zijn. Plaats straks wel een paar foto,s.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een 4.2 liter motor. Bij een 4 liter zit je oliedop in het midden van de kop en bij de 4.2 liter zit je oliedop aan het uiteinde van je kop.

De Vin code is :1J4FY49S1MJ107079

Je 8e cijfer is een S dus zou er normaal een 4 liter motor met injectie in moeten zitten.

Is de vincode achter je ruit hetzelfde als die op het chassis staat?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bos draden is van de emmissie regeling. 'T ziet eruit als een "orginele" 4,2

Vreemd, chassis nummer zegt echt 1991 en 4,0i. Misschien later een 4,2 erin gegooid. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar de motorblok nummers. Welke versnellingsbak en tussenbak zijn er gemonteerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles wijst op een originele 4.2.

Niet alleen het blok zelf, maar ook de spullen eromheen, zoals de accubak, vacuumschakelaars tegen het schutbord, dikte van de kabeldoorvoer naar binnen, enz...

Ook de stroomverdeling na de accu ( bij de 4.0 zit een PDC) is 100% 4.2. Aan de kabelboom zie ik nergens serieuze aanpassingen en geloof me: Als je van 4.2 naar 4.0 gaat, en andersom, moet er veel aangepast worden.

Ik durf 'm wel aan: De 4.2 hangt af fabriek in deze body!

Wat natuurlijk wel kan, is dat met het geheel een keer een ander chassis gegeven heeft. Dat kan probleemloos, maar je zit dan wel met de voertuiggegevens van het chassis.

De body/motor enz kan dan wel van een, bijv, '87er zijn, maar de VIN hoort bij het chassis en kan dan wel uit '91 stammen...

Waarom zeg ik dit? Wel, kijk eens naar het remvloeistof reservoir: Geen niveau indicatie, en dus komt dat niet uit '91!

Verder kunnen de remtrommels achter een indikatie geven: Met ribbels op de trommel issie ouder.

Zoek ook eens naar datumstempels op componenten. Vaak staat er op plastic delen wel een productiejaar.

Kijk ook eens naar de startmotor. Heeft 'ie alleen één dikke draad vanaf het startrelais onder de accu, of een dikke draad vanaf de accu en een dunne (commando) draad?

In het eerste geval zou het een '87er of '88er kunnen zijn.(AMC startmotor) , anders nieuwer (Mitsubishi startmotor).

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hier een wrangler van februari 1991. Zou een 4.0 injectie in moeten zitten ? Echter er zat lpg ingebouwd , en een carburateur op.

Kan dit een 4.0 zijn waar een inlaat en carb op gebouwd is ? Of gewoon een orginele 4.2 van 1991 ?

Kan het misschien wel zien aan het motor nr , maar waar staat dat ergens ?

Ik hoor het graag......:rolleyes:

vin code komt overeen met wat Henk schrijft

voer maar ff in: http://jeep.avtograd.ru/VIN/vin_en.asp

is dus ander blok in gehangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tussenbak is een np 231.Versnellingsbak heb ik niet naar gekeken,is wel een 5 bak.

Geen ribbels op remtrommels........:rolleyes:

Chassisnr staat in rechterblalk (zoals op kenteken staat) en is gelijk aan wat er op het dachbord staat.Daar is duidelijk niet aangerotzooit.;)

Datums op plastic moet ik even naar kijken.

Auto is in feb 1991 op kenteken gezet in de usa, in 2000 in de nl.

Kan het niet zijn dat hij in de usa overjarig gekocht is ?

Het gaat mij erom dat als het een 4.0 blok is en cilinderkop, ik er ook de injectie weer op wil hebben.:bye1:

Dus waar kan de nummers ergens vinden van het blok ?;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...