Ab Geplaatst March 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2011 Het laatste half jaar niet veel bijzonders aan de CJ gedaan. Wel wat kleine dingetjes....... Het startrelais gaf de geest, is dus vervangen. En de orginele vrijloop naven vervangen........ .....voor een paar van Superwinch. Ik vind deze een stuk handiger als de orginele, deze staan met een kwart slag al in de 4x4 stand, de orginele moete driekwart slag. En het oog wil ook wat. Deze winter diende het volgende probleem zich aan, olie lekkage. De krukas keerring zweette al een beetje, maar het werd steeds erger. Tijd voor wat sleutelwerk! In de kerstvakantie een aanvang gemaakt met het vervangen van de krukaskeerring. Oliepan gedemonteerd, niet echt makkelijk. Startmotor eraf, rechter motorsteun en oliefilter ook, blok ondersteund onder dynamosteun. Gelijk de motor rubbers vervangen, deze waren in veregaande staat van ontbinding, bleek nu. Alles ligt nu open, gelijk de aanzuigbuis en filter van de oliepomp even schoon gemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2011 Hier de achterzijde van het blok met de krukas-lagerkap. Hier onder zit de keerring. Voorzichtig het bovenste deel los tikken...... ......en met een draaiende beweging eruit. Hier de lagerkap met de oude en nieuwe keerring. Na montage van de nieuwe keerring alles weer dicht gemaakt en ook een nieuwe 4delige (kurken)carterpakking geplaatst. Om een lang verhaal kort te maken, het probleem is niet opgelost, zelfs verergerd. Hierna nog twee keer het spul open gemaakt, alles gecheckt en dubbel gecheckt, weer nieuwe keerringen en one-piece (rubber)carterpakking met extra RTV. Helaas mocht het allemaal niet baten. Vandaag begonnen met demonteren van de bak en koppeling........... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 27, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2011 De Dana300 eraf..... ......en de SR4, ......die ook andere toepassing kent. Alle verbindingen zaten met ruim RTV. Tussen de D300 en de SR4 kwam een flinke plons (bak)olie uit. Keering van de uitgaande kant SR4 moet gelijk vervangen. Ook tussen het koppelings huis en de SR4, hier een plons motorolie. Het koppelingshuis is inwendig behoorlijk vet........ Wordt vervolgd...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst March 27, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2011 Ziet er lekker handelbaar uit . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst March 28, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2011 Al wel kunnen zien waar de lekkage eventueel vandaan komt ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 28, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 28, 2011 Ziet er lekker handelbaar uit . Handelbaar........tis maar net wat je daar onder verstaat. Ja, wbt het demonteren, alles kwam makkelijk los (het had al even in de olie geweekt). Nee, wbt de kilo's, tis zware meuk. Al wel kunnen zien waar de lekkage eventueel vandaan komt ? Nope, eerst nog verder demonteren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst March 29, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2011 Jee.. Ab ik hoop dat je het vind! succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 3, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 3, 2011 Gisteren verder gegaan Startmotor en koppelingshuis, beide lekker vet. Plas met olie staat nog in het koppelingshuis. Startmotor is ook van Ford geleend Drukgroep op het vliegwiel. Nog meer losse delen. Vliegwiel met onwillige bouten........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 5, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 5, 2011 Na veel krachtwerk de vliegwielbouten gisteren los gekregen. Vandaag het blok afgevuld met 20 liter diesel.......... En het is meteen duidelijk waar het lekt. De krukas keerring is nog steeds het probleem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst April 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst April 5, 2011 Mooi klote voor je Een voordeel is wel dat je er nu misschien iets beter bij kunt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 10, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2011 Vakantie voorbij, forum werkt weer, tijd voor het vervolg. Na wat research op US fora, en een telefoontje met Nico Wijnalda, weer een nieuwe pakking besteld, dit keer eentje van Mopar. Na wat vergelijkend waren onderzoek, geconcludeerd dat de Crown/Omix afdichtingen gewoon rotzooi zijn. De ribbeltjes die aan de binnenzijde van de keerringen zitten, lopen door van voor naar achterzijde, waardoor er dus geen afdichting plaat vindt. Bij de Mopar keering is dit niet zo, en deze zijn van een veel soepeler rubber gemaakt. Hieronder de bovenste afdichting.... ..... en gemonteerd. De onderste keering...... ......en gemonteerd. De krukas-lagerkap netjes in de vloeibare pakking.... .......en gemonteerd. Alle lagerkappen weer op moment aanzetten. Caterpan er op, nachtje laten drogen. Volgende dag nog een keer met diesel afgevuld, krukas een paar keer gedraaid, geen lekkage meer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Zwanenp Geplaatst September 17, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2011 Aardig wat werk zo voor een keering Motor intussen al gedraaid en nog steeds lekvrij? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 17, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2011 Aardig wat werk zo voor een keering Motor intussen al gedraaid en nog steeds lekvrij? Jep, t zat niet echt mee......... Krukas keerring is lekvrij, nu die andere lekjes nog. Tevens het prise-as lager vervangen. Hier zat teveel spelling op. Het oude exemplaar zat wel erg vast........ Eerst de centerpuntjes wat weg geboord. Daarna een asje gedraaid wat precies in de oude lagerbus past. De ruimte in het lager gevuld met vet. Op deze manier kun je de lagerbus eruit "drijven". Door druk op het vet te zetten met de as, kan het vet alleen maar naar buiten waar er ruimte is. Die ruimte komt vanzelf als de lagerbus naar buiten komt........ een soort van hydraulisch persen. Nog een paar flinke meppen...... en ..... eruit! Nieuwe lager bus plaatsen en alles kan weer gemonteerd. De as die ik gebruikt had om prise-as lager eruit te drijven aangepast om de koppelingsplaat te centreren op het vliegwiel. Op deze manier zit de koppelingsplaat altijd netjes gecentreerd bij montage van de drukgroep. Niet geheel onbelangrijk! Alles weer gemonteerd en de eerst lekvrije kilometers zitten er weer op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De zandhopper Geplaatst September 17, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2011 Jep, t zat niet echt mee......... Krukas keerring is lekvrij, nu die andere lekjes nog. Het is zeker een hele klus maar nu zie je wel weer dat het met originele onderdelen vaak wel beter gaat. Nou veel succes met verder opbouwen van het blok. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 21, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2011 Met de Jamboree de spoorstang onbedoeld een nieuw model gegeven...... Met een noodreparatie de Jamboree afgemaakt en zo naar huis gereden. Thuisgekomen de hele boel gedemonteerd, tijd voor een upgrade! Wat spulletjes in de US besteld, inserts voor een "tierod flip" en een stuurstang en spoorstang van "Big Daddy Offroad". Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 24, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2011 Verder met de stuurstang flip....... De kale linkerzijde, stuurstang en spoorstang zijn eruit. Rechterkant met de nieuw te plaatsen bus (insert). Uitboren met de 3/4"boor. Busjes erin tikken........ ....en vast hechten. Klaar! Het busje heeft het zelfde conische gat al wat ik eerder heb weg geboord, alleen zit de conus nu andersom. Daardoor kan de spoor/stuursang ondersteboven gemonteerd worden, Verder met de stangen....... Nieuw stangen van BDO zijn een behoorlijk stuk sterker als de oude. Nieuwe koppen worden met een tegenmoer geborgd en niet met een blikken klemmetje zoals bij de oude. In de nieuwe situatie bliijkt de pitman arm te lang te zijn. Doordat de spoorstang nu een stuk hoger zit, komt hij ook dichterbij de kop van de stuurstang/pitman. Ze raken elkaar vol. Dit kan opgelost worden door de as wat naar achter te plaatsen, het stuurhuis naar voren, of de pitman arm aan te passen. Korter maken dus. De eerste twee opties vondt ik toch wat te omslachtig. Eerst de oude pitman arm doorgeslepen en korter gemaakt om te zien hoe dit uitkomt. Daarna een tweede pitman arm aangepast met een nieuw gat. Hiervoor is bij dit model materiaal genoeg aanwezig, bij de oude was dit niet het geval. Omdat ik niet met een verlaste arm wil blijven rijden, leek me dit een betere optie. Met de kortere pitman arm zal de draaicirkel wel iets groter worden. Met een tapse ruimer het nieuwe gat geruimd, het plakbandje geeft de diepte aan van het orginele gat. Het stukje met het orginele gat er later afgeslepen. Stuur en spoorstang hebben nu genoeg tussenruimte en staan mooi evenwijdig. Ook de hoek tussen beide stangen is minimaal, voor "bumpsteer" hoef ik niet bang te wezen. De uiteindelijke winst van deze aktie...... een dikke 8 centmeter. De bezemsteel geeft de oude situatie aan, goed te zien hoeveel hoger de nieuwe stangen zitten. Een stuurdemper zit er nog steeds niet gemonteerd, tot op heden geen negatieve effecten bemerkt hiervan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst October 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2011 Netjes en mooi duidelijk omschreven ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst October 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 24, 2011 (bewerkt) Ziet er heel netjes uit Ab. Je had eventueel als 4e keus de spoorstang ook kunnen maken zoals die bij sommige scouts is. Dan kon de pitman arm blijven zoals die origineel was qua lengte. Hoe lang is je aangepaste pitman arm nu van begin tot eind gemeten Ab? October 24, 2011 bewerkt door michel1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 25, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2011 Ziet er heel netjes uit Ab. Je had eventueel als 4e keus de spoorstang ook kunnen maken zoals die bij sommige scouts is. Dan kon de pitman arm blijven zoals die origineel was qua lengte. Hoe lang is je aangepaste pitman arm nu van begin tot eind gemeten Ab? Had gekund inderdaad..... alhoewel........ 1 1/4" chrome molybdeen staal is ietwat lastig te vervormen thuis. "Nieuwe" pitman arm is 14,5 cm hart/hart. Oja, 5e optie: de as wat kantelen met shims. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst October 25, 2011 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2011 (bewerkt) Hoeveel cm is eraf in vergelijking met je originele pitman arm Ab? Ik heb het ook eerst met shims geprobeerd maar dat ging totaal niet werken. Liep nog steeds vast. Ik heb een dana 44 vooras waarbij de stuurstang bevestigd zit aan de spoorstang. Ook lijken deze knuckles langer waardoor de spoorstang verder naar voren staat en dus dichter bij mijn pitman arm staat. Ben jij al niet toe aan 4.5 inch RE veerbladen hahaha Ik ga lager. October 26, 2011 bewerkt door michel1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 26, 2011 Pitman is ongeveer twee centimeter korter geworden. Geen idee hoe de knuckle's van een D30 zijn. Maar je zou de D44 knuckles op D30 maat kunnen maken natuurlijk....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nico 4x4 Geplaatst January 16, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2012 Vakantie voorbij, forum werkt weer, tijd voor het vervolg. Na wat research op US fora, en een telefoontje met Nico Wijnalda, weer een nieuwe pakking besteld, dit keer eentje van Mopar. Na wat vergelijkend waren onderzoek, geconcludeerd dat de Crown/Omix afdichtingen gewoon rotzooi zijn. De ribbeltjes die aan de binnenzijde van de keerringen zitten, lopen door van voor naar achterzijde, waardoor er dus geen afdichting plaat vindt. Bij de Mopar keering is dit niet zo, en deze zijn van een veel soepeler rubber gemaakt. Hieronder de bovenste afdichting.... ..... en gemonteerd. De onderste keering...... ......en gemonteerd. De krukas-lagerkap netjes in de vloeibare pakking.... .......en gemonteerd. Alle lagerkappen weer op moment aanzetten. Caterpan er op, nachtje laten drogen. Volgende dag nog een keer met diesel afgevuld, krukas een paar keer gedraaid, geen lekkage meer. Hoi Ab, Ik ben hier nu ook mee bezig. idd een but klusje. (heb de keering ook bij Nico vandaan) Heb jij alle krukas kappen los gehaald voor dat de bovenste keering er uit getikt kan worden? En waarmee heb jij de nieuwe pakking vast geplakt? En wat is het aanhaal moment van de lager kappen. Diesel in de motor heb je dat gedaan om hem schoon te maken vanbinnen? En moet hij dan lopen? Een hoop vragen maar ik wil het goed doen. Alvast bedankt. Gr Nico Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 16, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2012 Hoi Ab, Ik ben hier nu ook mee bezig. idd een but klusje. (heb de keering ook bij Nico vandaan) Heb jij alle krukas kappen los gehaald voor dat de bovenste keering er uit getikt kan worden? En waarmee heb jij de nieuwe pakking vast geplakt? En wat is het aanhaal moment van de lager kappen. Diesel in de motor heb je dat gedaan om hem schoon te maken vanbinnen? En moet hij dan lopen? Een hoop vragen maar ik wil het goed doen. Alvast bedankt. Gr Nico All een de achterste kap eraf is voldoende, eventueel de andere even lossen. Keerringen zitten niet geplakt, alleen een beetje olie erop. Moment is 108 Nm. Diesel was voor lekzoeken, spoelen was niet nodig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nico 4x4 Geplaatst January 16, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2012 All een de achterste kap eraf is voldoende, eventueel de andere even lossen. Keerringen zitten niet geplakt, alleen een beetje olie erop. Moment is 108 Nm. Diesel was voor lekzoeken, spoelen was niet nodig. Oke Ab, Bedankt voor de info. De carterpan pakking waarmee had jij die mee vast gelijmt? Gr Nico Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick van Unen Geplaatst January 19, 2012 Rapporteren Share Geplaatst January 19, 2012 Hallo Ab, Ziet er netjes uit! Ik zat je foto's te bekijken en zag dat je een T4 bak had. Weet je dit zeker? Als ik hem zo op de foto zie lijkt het mij eerder een sr4? Gr Rick Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.