Spring naar bijdragen

code 41


Recommended Posts

hoi

Vanochtend startte de xj een beetje moeizaam. Het lampje 'check engine' brandde en na deze gechecked te hebben, kreeg ik: 12 41 55.

Die 12 en die 55 schijnen normaal te zijn, maar die 41 ('switch not operating correctly and check charging system' of in een andere lijst heet het 'alternator field control circuit open or shorted'), kan ik daar zelf naar kijken en oplossen? Ben alleen niet zo technisch! Wat kan/moet ik doen?

Dank voor de info!

groet irma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze noemen het ook wel eens een voltmeter. Ik dacht dat elke XJ er eentje had, maar kennelijk niet.

Afgaande op de foutcode zou ik zo zeggen dat de spanningsregelaar (diode in de alternator (=dynamo) niet geweldig meer is. Even door (laten) meten verschaft wel duidelijkheid dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O je bedoelt het voltmetertje op het dashboard :wacko:, ik dacht dat je een handmeter bedoelde ofzo..mm. ik ga even kijken wat ie aangeeft..

Ok, inmiddels weer gestart (weer met moeite), en de accumeter geeft precies 14 aan.. is dat goed/slecht of normaal

bewerkt door jippiejeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 14 is uitstekend zelfs.

Ik zou de computer resetten: beide accu-polen los van de accu, 10 minuutjes wachten en de kabels even tegen elkaar houden. Daarna starten, stukje rijden en zien of de code zich herhaalt.

In de Haynes staat bij code 41 dat verder onderzoek door een vakman wordt aangeraden. Ik vermoed dus inderdaad dat de spanningsregelaar niet helemaal goed meer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rechts voor onder de motorkap, zwarte of witte kast met 6 gele of rode of zwarte dopjes er op en twee metalen stiften, waaromheen een klem met kabels er aan.

De polen kun je schoonmaken met een staalborstel, evenals de klemmen. Na het monteren wat zuurvrije vaseline er op en het is voorlopig beschermd.

Er staat bij wat de pluspool is, soms met een +, soms met een rode ring. Als je de klemmen loshaalt: eerst de - pool (negatief) en daarna pas de pluspool. Doe je het andersom, dan merk je wel waarom.:wacko:

Maarrrr...... Als je al niet weet hoe een accu er uit ziet, zou je er dan wel aan beginnen?

Succ6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:-) ik weet wel hoe een accu eruit ziet, maar aardekabels naar het chassis weet ik niet te vinden..

Zuurvrije vaseline, is dat weer wat anders dan gewone vaseline? Ik heb wel vaseline liggen waarmee ik de rubbers enzo invet..

Als ik de kabels dan weer aansluit, dan eerst de + en dan pas de - aansluiten?

ik probeer me wel te redden, bedankt zover

bewerkt door jippiejeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:-) ik weet wel hoe een accu eruit ziet, maar aardekabels naar het chassis weet ik niet te vinden..

Zuurvrije vaseline, is dat weer wat anders dan gewone vaseline? Ik heb wel vaseline liggen waarmee ik de rubbers enzo invet..

Als ik de kabels dan weer aansluit, dan eerst de + en dan pas de - aansluiten?

ik probeer me wel te redden, bedankt zover

Van de accu loopt er dus eentje naar het chassis. Daarnaast zul je hier en daar kabeltjes vinden die met een schroef aan de carosserie zijn vastgezet, die kunnen ook verdacht zijn.

Het doosje van de vaseline geeft wel aan of het zuurvrij is of niet, anders even naar de autoshop.

Met die kabels terug aansluiten: doe maar zo.:wacko: En houdt je eventuele radiocode bij de hand....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. De 3 aardingskabels zijn gemakkelijk te vinden.

De eerste (korte) loopt van de zwarte - min pool naar het binnenspatbord. (op de eerste foto, is deze kabel verlegd naar voren)

De tweede (lang) loopt ook van de - pool naar het motorblok in de buurt van de oliepijlstok beugel. En de derde loopt niet vanaf de accu , maar van het motorblok (achter) naar het schutbord. Meestal een gebreide brede platte kabel.(op derde foto, een zwarte kabel extra)

Er zijn aan de rode + pool ook kabels. Een naar de zekering/relaiskast (korte) en een gaat er naar de startmotor. :wacko:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kabels zagen er prima uit, wel met hulp van een buurvrouw (:blush:), zij had ook zo'n metertje die kon meten via de accupool of er ergens nog stroom trok ondanks dat alles uit was. En ja hoor, het bleek het motorkaplampje en het dashboardkastjelampje, na uitschakeling van deze 2 was ie mooi 0. Dus even de accu opgeladen en hij doet het weer. Dank voor de adviezen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...