Spring naar bijdragen

spiraalveren vraagje


Recommended Posts

Hallo,

Ik ben vandaag begonnen met het uitlijnen van de vooras van de cherokee. Mijn upper en lower longarms zijn aan beide kanten even lang maar de spiraalveer aan de bestuurderszijde staat meer gebogen als de spiraalveer aan de bijrijderskant. Ik heb de afstand gemeten aan beide kanten vanaf de crossmember transfercase en die is gelijk. Nu zitten er op de dana 30 as 2 schotels waar je veren op rusten zowel links als rechts. In die 2 schotels zitten uitsparingen waar het uiteinde van je spiraalveer in valt. Aan de bestuurderszijde zit die uitsparing bij mijn shockbevestiging. Aan de bijrijderskant zit die uitsparing aan de andere kant. Kan dit de oorzaak zijn dat mijn spiraalveer aan de ene kant meer onder spanning staat dan aan de andere kant? Kan de beginpositie van een spiraalveer dus van invloed zijn op de spanning van een veer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een soort gelijke manier zitten mijn achterveren ook, de beginstand bovenkant van de veer is dus 180gr gedraaid tov de andere en ook bij mij lijkt wel of de ene veer een bepaalde kromming heeft en de andere niet. Ik ben dus geneigd te zeggen te zeggen dat het van invloed is. Aan de andere kant, nuchter bekeken kan ik het me bijna niet voorstellen dat dat van invloed is.

Wellicht dat een andere "verenkenner" (Ogdak?) wat meer over kan vertellen.

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou kunnen zijn dat je bumpstops niet lang genoeg zijn/waren..door het te extreme inveren kunnen ze vervormen.

Dit verhaal gaat hier niet voor op. Ik had de spiraalveren al verwisseld van plek. Dus degene die meer gebogen stond naar de bijrijderskant geplaatst en degene die recht stond aan de bestuurderszijde geplaatst maar ik blijf hetzelfde probleem houden. De spiraalveer die eerst gebogen stond is nu recht en de spiraalveer die recht stond is nu gebogen. Als het verhaal van te extreem inveren zou kloppen dan zou de gebogen veer na verwisselen positie nog steeds moeten buigen maar dat doet hij niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt er op de veerschotel niet recht zitten, wat de oorzaak hiervan is, is niet te zeggen vanaf hier.

Misschien is de as opgewokkeld.:D

De veerschotels kan ik niet recht krijgen vanwege mijn geringe verhoging. Die blijven dus altijd een lichte hoek houden. De veerschotels zijn gelijk aan beide kanten. Dat heb ik nagemeten. En toch staat de ene veer meer gebogen als de andere veer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De veerschotels kan ik niet recht krijgen vanwege mijn geringe verhoging. Die blijven dus altijd een lichte hoek houden. De veerschotels zijn gelijk aan beide kanten. Dat heb ik nagemeten. En toch staat de ene veer meer gebogen als de andere veer.

Beetje vreemd, de hoek zal wel niet het zelfde zijn, anders gaat 1 niet krom staan en de andere wel.:D

Maak eens een foto, klopt de lengte van de reactie armen wel?, is de as echt nog wel recht, een halve graad verschil zal op deze lange veren zeker uitwerking hebben.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje vreemd, de hoek zal wel niet het zelfde zijn, anders gaat 1 niet krom staan en de andere wel.:D

Maak eens een foto, klopt de lengte van de reactie armen wel?, is de as echt nog wel recht, een halve graad verschil zal op deze lange veren zeker uitwerking hebben.;)

Ik denk dat de hoek van de veerschotel anders is doordat de inkeping die in de veerschotel zit bij de vooras aan beide zijden tegenovergesteld zit. Ik heb geen idee of dat ermee te maken heeft maar dat lijkt mij een mogelijke oorzaak dat de veer aan de ene kant meer gebogen is dan aan de andere kant.

Lengte armen is gelijk , wielbasis is gelijk aan beide kanten. As is recht heb ik gemeten.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hoe zijn de veren zelf, als je ze los naast elkaar hebt?

Als de veren onder de auto vandaan zijn stana ze kaarsrecht. Ik heb het dan over de Rusty veren , de RE veren en de gemaakte veren hier in Holland. Alle 6 de spiraalveren staan recht maar zodra ze onder de wagen zitten staat de bestuurderskant altijd meer gebogen dan de bijrijderskant.

Ik ga vanavond eens kijken wat er gebeurd als ik de veer andersom zet. Dus het beginpunt van de spiraalveer niet laten beginnen bij de uitsparing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de veren onder de auto vandaan zijn stana ze kaarsrecht. Ik heb het dan over de Rusty veren , de RE veren en de gemaakte veren hier in Holland. Alle 6 de spiraalveren staan recht maar zodra ze onder de wagen zitten staat de bestuurderskant altijd meer gebogen dan de bijrijderskant.

Ik ga vanavond eens kijken wat er gebeurd als ik de veer andersom zet. Dus het beginpunt van de spiraalveer niet laten beginnen bij de uitsparing.

Dat antwoord kan ik nu al wel geven dan staan ze scheef de andere kant op:wacko:, kun je veerschotel niet van de as afkrijgen of voor een deel los dan kun je hem met veer richten zodat de veer recht staat:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het even uit te leggen wat ik precies bedoel heb ik 2 foto's toegevoegd.

Op foto 1 zie je mijn veerschotel met de uitsparing voor de spiraalveer.

Op foto 2 zie je de uitsparing ook op de veerschotel alleen zit deze aan de andere kant.

Kan dit ervoor zorgen dat mijn veer aan de ene kant meer gebogen staat dan aan de andere kant?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het verlengde van de wagen staat hij bol.

Wat je ook doet het maakt niet uit er is met de veerschotels:blink:, ze staan of niet recht boven elkaar, of die op de as zit is gedraaid, of het chassis heeft een fiets gehad.

Mij zou het nou helemaal niks kunnen schelen wat de oorzaak is:D, maar de oplossing daar gaat het om:yes:, volgens mij de boel recht zetten en op 1 lijn brengen en klaar is kees, rijden maar:D

:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met pijn in mijn hart ben ik vandaag begonnen met het aanpassen van mijn cherokee............

Na een gezellig chat avondje op een forum met mede cherokeerijders heb ik besloten om mijn cherokee te verlagen met ruim 5.5 centimeter. Door deze verlaging kom ik weer uit op een 9.5 a 10 inch verhoging. Deze aanpassing zorgt voor een betere hoek tussen mij voorste pinion en aandrijfas. Hierdoor kan ik de as meer kantelen wat bijdraagt aan een verbetering van mijn caster. Tevens komt de veerschotel rechter te staan en zal mijn spiraalveer minder gebogen gaan staan.

Ik heb het geprobeerd maar die 12.5 inch verhoging is leuk maar niet geschikt om er dagelijks mee te blijven rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met pijn in mijn hart ben ik vandaag begonnen met het aanpassen van mijn cherokee............

Na een gezellig chat avondje op een forum met mede cherokeerijders heb ik besloten om mijn cherokee te verlagen met ruim 5.5 centimeter. Door deze verlaging kom ik weer uit op een 9.5 a 10 inch verhoging. Deze aanpassing zorgt voor een betere hoek tussen mij voorste pinion en aandrijfas. Hierdoor kan ik de as meer kantelen wat bijdraagt aan een verbetering van mijn caster. Tevens komt de veerschotel rechter te staan en zal mijn spiraalveer minder gebogen gaan staan.

Ik heb het geprobeerd maar die 12.5 inch verhoging is leuk maar niet geschikt om er dagelijks mee te blijven rijden.

Blijft het toch vreemd dat 1 veer recht staat en en ander niet:wacko:.

:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achteraf bleek het probleem toch minder ingewikkeld te zijn dan ik dacht en bleek het wel aan het beginpunt te liggen op de veerschotel. Toen ik de veer omdraaide en hem tegenovergesteld van het beginpunt op de schotel plaatste was de kromming weg en stond de veer nagenoeg recht.

foto 1 en 2 oude situatie

foto 3 en 4 nieuwe situatie

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...