Spring naar bijdragen

Foutcode 33


Ramon2
 Share

Recommended Posts

Dus massstrips lijken oplossing???

Vervang die eerst eens dan voor je de sensoren gaat vernieuwen; ben nu toch echt benieuwd naar de oorzaak en sensoren vernieuwen zondar dat het nodig is, is zonde van het geld.

Euh... de bobine "leek" ook de oplossing, ik durf er niets meer over te zeggen... Ik ga van de week 2 nwe strips halen en plaatsen en weer testen. Daarna wil ik de sensoren uitwisselen voor test, en dus nog niet aanschaffen; precies wat je zegt, zonde van het geld!

Inmiddels leven er veel mensen met dit probleem mee, en ik ben wel de eerste die graag zou willen weten wat nu uiteindelijk het probleem is... :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 260
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

als ik het begrijp gaat de motor naar verloop van tijd

in de fout,dan word hij gereset en gaat het weer effe goed.

ik denk aan de adaptieve waarde die de PCM zelf terug regelt

door verkeerde informatie van sensoren,of brandstofdruk,

of verkeerde/vervuilde injectors.

Nagenoeg alle sensoren al uitgeprobeerd, op 2 na dan, die volgen als massa het niet blijkt te zijn. Brandstofdruk e/o injectors, twijfel ik aan... maar misschien eens injectorreiniger bij voegen, zijn de kosten niet en word er niet slechter van. Injectoren zijn de goede volgens BenS.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Vandaag eens begonnen op de IAT (Intake Air Temp.) sensor uit te wisselen met die van de Grand Cherokee. En helaas, storing kwam er al weer snel in :lol:. Morgen ff proberen de CPS sensor los te halen en te reinigen. Deze is niet gelijk aan die van een GC dus kan ik niet uitwisselen.

Als de CPS het ook niet is ben ik door alle mogelijkheden heen, behalve de jeep naar B&S te brengen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag eens begonnen op de IAT (Intake Air Temp.) sensor uit te wisselen met die van de Grand Cherokee. En helaas, storing kwam er al weer snel in :lol:. Morgen ff proberen de CPS sensor los te halen en te reinigen. Deze is niet gelijk aan die van een GC dus kan ik niet uitwisselen.

Als de CPS het ook niet is ben ik door alle mogelijkheden heen, behalve de jeep naar B&S te brengen....

Kom morgen met de Wrangler....kan je hier de CPS uitwisselen, of is die niet gelijk aan de mijne?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

F**K.....

Vanavond met John de CPS sensor uitgewisseld. Maar ook deze bood weinig soulaas. Beide sensoren gemeten; op de schaal 1K-10K zou op pen B en C geen weerstand moeten zijn (bij auto's v.a. 1991!) En dat klopt, dus sensor zou goed moeten zijn. Ook weer gereset maar klacht bleef.

Verder weet ik dus geen andere opties meer. Zou eventueel de brandstofdrukregelaar nog een veroorzaker kunnen zijn?

Anders word het eerst volgende ritje met de YJ, eentje naar B&S...

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide sensoren gemeten; op de schaal 1K-10K zou op pen B en C geen weerstand moeten zijn (bij auto's v.a. 1991!) En dat klopt, dus sensor zou goed moeten zijn. Ook weer gereset maar klacht bleef.

Kleine verduidelijking:

Tussen B en C zou een zeer hoge weerstand moeten zijn (meer dan 10KOhm) en die was er op beide sensoren.

Vraag blijft: zou de drukregelaar het probleem kunnen veroorzaken?

-Na vraag van meer vermogen (minder brandstof retour) blijft de afsluitkogel plakken in de zitting

-bij terugval naar normale vermogensvraag hebben de injectoren teveel voordruk

-de motor "verzuipt"; motormanagment ziet teveel brandstof en kan niet bijregelen

-Motormanagement gaat in noodregeling

-Reset van het systeem

-vraag naar meer vermogen ...... etc.

Iemand een idee?

bewerkt door Eucalypta.nl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

John, bedankt voor je heldere omschrijving!!

Verhaal aan Tony van B&S voorgelegd. De klacht komt hem niet bekend voor. Hij suggereerde puur afgaande op het verhaal in eerste instantie ook de brandstofdruk, of die wel goed was.

Wat ik inmiddels ook heb begrepen, is dat de vlammen die soms uit me uitlaat komen, zeker niet persé wil zeggen dat er TEVEEL brandstof ingespoten word; kon ook goed juist te weinig zijn waardoor/als gevolg van, de onsteking onjuist vonkt.

Ook een uitgerekte distributieketting zou een oorzaak kunnen zijn. Maar dan lijkt mij het probleem toch altijd aanwezig?

Vervolgens ook Jan van B&S nog gesproken, en die had ook over het ASD relais.... waar zit deze trouwens, en heeft een ZJ die ook?

Brandstof drukken kan ik zelf niet meten, denk dat ik de YJ eens een weekje bij B&S stal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervolgens ook Jan van B&S nog gesproken, en die had ook over het ASD relais.... waar zit deze trouwens, en heeft een ZJ die ook?

Ja, een ZJ heeft ook een ASD relais. Zit in de kast naast je accu.

AUTO SHUT DOWN (ASD) RELAY—PCM OUTPUT

The ASD relay is located in the power distribution

center (PDC) (Fig. 12). For the location of this relay

within the PDC, refer to label under PDC cover.

The ASD supplies battery voltage to the fuel pump,

fuel injector, ignition coil, generator field winding

and oxygen (O2S) sensor heating element. The

ground circuit for the coil in the ASD relay is controlled

by the powertrain control module (PCM). The

PCM operates the relay by switching the ground circuit

on and off.

The fuel pump relay is controlled by the PCM

through same circuit that the ASD relay is controlled.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervolgens ook Jan van B&S nog gesproken, en die had ook over het ASD relais.... waar zit deze trouwens, en heeft een ZJ die ook?

Brandstof drukken kan ik zelf niet meten, denk dat ik de YJ eens een weekje bij B&S stal.

Weekje? Dat zijn hoop uren :unsure:

Dat ASD hebben wij gisteren ook over gesproken; alleen waardoor wordt die dan onterecht getriggerd? Kan ws geen kwaad om die even met die van je ZJ te wisselen.

Anders zou ik er even mee langs Tiel rijden en vragen of ze even de brandstofdruk kunnen meten. Met vacuum slang aangesloten moet deze ongeveer 214 kPa zijn, als je de vacuumslang loshaalt dan moet deze stijgen naar 269 kPa (Volgens FSM). Als het balletje in de zitting blijft hangen dan zou er geen of vertraagde reactie zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, een ZJ heeft ook een ASD relais. Zit in de kast naast je accu.

Thanks! Ik ga deze nog ff uitwisselen!

Dat ASD hebben wij gisteren ook over gesproken; alleen waardoor wordt die dan onterecht getriggerd? Kan ws geen kwaad om die even met die van je ZJ te wisselen.

Klopt, alleen had ik er een ander idee over de werking ervan. Jan had me er e.e.a. over uitgelegd waardoor ik denk dat het tochj ook een mogelijke veroorzaker kan zijn. Helaas niet eerder tijd dan het weekend om het te proberen. Mocht dit het ook niet zijn gaat de YJ naar B&S volgende week. Het moet nu maar eens afgelopen zijn :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks! Ik ga deze nog ff uitwisselen!

Klopt, alleen had ik er een ander idee over de werking ervan. Jan had me er e.e.a. over uitgelegd waardoor ik denk dat het tochj ook een mogelijke veroorzaker kan zijn. Helaas niet eerder tijd dan het weekend om het te proberen. Mocht dit het ook niet zijn gaat de YJ naar B&S volgende week. Het moet nu maar eens afgelopen zijn :lol:

Success, ik hoop dat het je vooruit helpt. Daar ben je inmiddels wel aan toe...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou toch maar eens een nieuwe TPS sensor proberen het probleem lijkt op dat van een kennis van mij met z'n cherokee. .

De TPS funcioneerde niet goed als deze erg warm was geworden , resetten hielp even maar zette hij de auto uit en daarna weer starten begon het weer. Ook inhouden en soms knallen en code 33.

Euro 75 dacht ik , je kan ook even een goede lenen natuurlijk om zeker te zijn . suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ramon,

FF aangemeld en alles doorgelezen (het is toch te koud om de lunchpauze buiten te lopen).

De beschreven symptomen lijken mij een probleem met timing. Distri-ketting is van invloed (althans de rek en/of spanner) maar ook de ontsteking.

Als je in het bezit bent van een stroboscoop-timinglamp kan je kijken of er wat gebeurt met het ontstekingstijdstip als de storing optreedt.

Wellicht is er wat mis in de ontsteking, controleer (voor zover aanwezig): bobine, kabels, verdeler/kap en bougies.

Ik heb zelf al eens een soortgelijk geintje met een V8 gehad waarbij de bobine op het blok gezakt was en te warm werd. Ook al eens een geintje met verkeerde bougies meegemaakt.

Een scheurtje in het kunstofhuis van een of ander onstekingsdeel is ook een beruchte: Bij warme motor gaat trekt scheurtje open en komt er vocht binnen.

Hoop dat je een verwarmde garage hebt....

En keep us posted.

Gegroet,

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ramon,

FF aangemeld en alles doorgelezen (het is toch te koud om de lunchpauze buiten te lopen).

De beschreven symptomen lijken mij een probleem met timing. Distri-ketting is van invloed (althans de rek en/of spanner) maar ook de ontsteking.

Als je in het bezit bent van een stroboscoop-timinglamp kan je kijken of er wat gebeurt met het ontstekingstijdstip als de storing optreedt.

Wellicht is er wat mis in de ontsteking, controleer (voor zover aanwezig): bobine, kabels, verdeler/kap en bougies.

Ik heb zelf al eens een soortgelijk geintje met een V8 gehad waarbij de bobine op het blok gezakt was en te warm werd. Ook al eens een geintje met verkeerde bougies meegemaakt.

Een scheurtje in het kunstofhuis van een of ander onstekingsdeel is ook een beruchte: Bij warme motor gaat trekt scheurtje open en komt er vocht binnen.

Hoop dat je een verwarmde garage hebt....

En keep us posted.

Gegroet,

Bart

Hey Bart, leuk je te kunnen verwelkomen op het Jeepforum! Vroeg me al af waarom je eigenlijk niet op zat gezien je aardig actief bent bij DJL.

Zoals we al aan de tel bespraken heb ik alle delen van de onsteking al vv.

Ik heb dus ook weinig ideen meer om af te werken. Timing is zeker ook een optie. Ik kreeg net ook een PM van iemand die een strobolamp heeft dus zo kan ik dan in iedergeval ook nog controleren. Het zal ongetwijfeld weer zo'n heerlijk uitzonderingsgeval zijn, zoals jij als vb aandroeg over de gezakte bobine...

Yup, garage is verwarmd, al duurt het ff in de aanloop :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er veel op dat de motor zijn timing kwijt raakt zodra er vermogen word gevraagd, je zou dat kunnen controleren met een onstekings lamp zoals je al zei.

Hebben jullie al eens gedacht aan speedsensor, we hebben een keer een yj gehad die vergelijkbare kunsten had, bleek het wieltje van speedsensor versleten te zijn.

Verder nog dit, ook hebben wij een keer een yj gehad waarop veel elektrische rommel was gezet, dit was zo onhandig gedaan, men had draden aan de dynamo gezet etc etc, die wagen vertoonde ook van alle hande keuren, de draadboom weer inorde gemaakt en klaar was kees.

Volgens mij heeft uitwisselen van sensoren geen zin, hij moet aan een computer uitgelezen worden, zodat je veel gestructureerder te werk kan gaan.

Ook zou ik laadspanning eens controleren van de dynamo, wil nog wel eens dat hier van alles aan mankeerd.:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er veel op dat de motor zijn timing kwijt raakt zodra er vermogen word gevraagd, je zou dat kunnen controleren met een onstekings lamp zoals je al zei.

Hebben jullie al eens gedacht aan speedsensor, we hebben een keer een yj gehad die vergelijkbare kunsten had, bleek het wieltje van speedsensor versleten te zijn.

Verder nog dit, ook hebben wij een keer een yj gehad waarop veel elektrische rommel was gezet, dit was zo onhandig gedaan, men had draden aan de dynamo gezet etc etc, die wagen vertoonde ook van alle hande keuren, de draadboom weer inorde gemaakt en klaar was kees.

Volgens mij heeft uitwisselen van sensoren geen zin, hij moet aan een computer uitgelezen worden, zodat je veel gestructureerder te werk kan gaan.

Ook zou ik laadspanning eens controleren van de dynamo, wil nog wel eens dat hier van alles aan mankeerd.:bye1:

Ik kan via Mitchell2.24v een strobolamp lenen om de ontsteking te controleren. Dat kan ik vrijdag/zaterdag gaan doen.

Speedsensor, bedoel je hiermee de CPS? Dirzelfde benaming kwam ik daarvoor tegen in de chilton namelijk; deze hebben we ook uitgewisseld, maar ik twijfel of het de juiste was, deze is namelijk van een 2,5 ltr geweest en die heeft volgens mij een ander vliegwiel, ofwel andere nokjes.

Ik heb samen met Eucalypta het alarm uitgebouwd en kwamen idd veel blootliggende draden tegen maar hebben alles goed geissoleerd. Maar goed, ms zien we nog wat over het hoofd.

Ik denk ook dat het beter is de computer uit te lezen door een goede scanner als de storing erin zit, vandaar dat ik dus sterk speel met de gedachte de auto naar B&S te brengen, dan kunnen zij alles in 1 keer doen, incl APK welke de 28e gedaan moet zijn.

Over de laadspanning, vandaar ook mijn andere topic over routing multiriem. Alleen de krukaspouli zou kunnen door slippen gezien het veel kleinere aanlegvlak van de riem. In beide routings loopt de riem het zelfde over de dynamo. Kan natuurlijk geen kwaad eens de laadspanning te meten.

Keep you posted.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De speedsensor zit op de tussenbak.

Je kan niet zomaar sensoren uitwisselen van een ander bouwjaar of type dit heeft geen zin.

Is het vliegwiel ook erg vies, er zitten nokken op de krukassensor, zit deze sensor wel goed(niet te veraf), zijn de nokjes goed schoon.

De multiriem kan alleen slippen over de krukas poellie, maar dan draait de rest toch niet goed mee:unsure:

De lamp zal alleen het gevolg weergeven, je kan kijken ofhet moment van ontsteken ook veranderd, zoniet is niks mis met de computer en de rest van de elektronica boel

Daarna zou ik de brandstof druk controleren, dan wel tijdens de storing, laadspanning doormeten, kijk eens naar de brandstofpomp is deze nog wel goed, zou goed kunnen dat deze stuk is, omdat de storing luk raak optreed.

Ook zou ik de spanning op de pomp controleren tijdens de storing, wil wel eens een slecht contact komen door gesleutel met een bodylift, zijn de draden goed?

Als de motor te weinig brandstof krijgt vertoond hij de zelfde kunsten knallen en niet willen trekken, is de aanzuigbuis van de brandstof pomp goed schoon, loopt de retour nog als de storing optreed, hebben de leidingen goede doorstroming, zijn alle injectoren getest.

Zou ook nog eens kijken naar de vacuum slangen met name die van canisterpurge, zwarte vaatje, die de dampen uit de tank afzuigt, je kan hem afdoppen op het spruitstuk.

Treed het ook eerder op bij een volle tank, vaccuum in de tank?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De speedsensor zit op de tussenbak.

Je kan niet zomaar sensoren uitwisselen van een ander bouwjaar of type dit heeft geen zin.

Is het vliegwiel ook erg vies, er zitten nokken op de krukassensor, zit deze sensor wel goed(niet te veraf), zijn de nokjes goed schoon.

De multiriem kan alleen slippen over de krukas poellie, maar dan draait de rest toch niet goed mee:unsure:

De lamp zal alleen het gevolg weergeven, je kan kijken ofhet moment van ontsteken ook veranderd, zoniet is niks mis met de computer en de rest van de elektronica boel

Daarna zou ik de brandstof druk controleren, dan wel tijdens de storing, laadspanning doormeten, kijk eens naar de brandstofpomp is deze nog wel goed, zou goed kunnen dat deze stuk is, omdat de storing luk raak optreed.

Ook zou ik de spanning op de pomp controleren tijdens de storing, wil wel eens een slecht contact komen door gesleutel met een bodylift, zijn de draden goed?

Als de motor te weinig brandstof krijgt vertoond hij de zelfde kunsten knallen en niet willen trekken, is de aanzuigbuis van de brandstof pomp goed schoon, loopt de retour nog als de storing optreed, hebben de leidingen goede doorstroming, zijn alle injectoren getest.

Zou ook nog eens kijken naar de vacuum slangen met name die van canisterpurge, zwarte vaatje, die de dampen uit de tank afzuigt, je kan hem afdoppen op het spruitstuk.

Treed het ook eerder op bij een volle tank, vaccuum in de tank?

Nou Aitze, jij gooit ff wat neer... :bye1:. En ik was al bijne tevreden met het feit dat het "makkelijker" zou zijn om het probleem uit handen te geven. Aan de andere kant geeft jij wel weer stof tot nadenken wat de uitdaging tot zelf herstellen weer groter maakt.

De sensoren die ik uitgewisseld heb, zouden volgens onderdeel nummers het zelfde moeten zijn. Hoewel ik van die van de 2,5ltr CPS twijfel ivm afwijkend vliegwiel, maar onderdeel nr is het zelfde (www.rockauto.com).

Ik ga eens bekijken welke testen ik zelf nog kan doen, ben tenslotte maar een hobbyist. Daarbij: ontsteking niet goed = verkeerde CO2 waardes = APK afkeur; ofwel, ik zit ook met tijdsfactuur, keuring vervalt de 28e.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Aitze, jij gooit ff wat neer... :bye1:. En ik was al bijne tevreden met het feit dat het "makkelijker" zou zijn om het probleem uit handen te geven. Aan de andere kant geeft jij wel weer stof tot nadenken wat de uitdaging tot zelf herstellen weer groter maakt.

De sensoren die ik uitgewisseld heb, zouden volgens onderdeel nummers het zelfde moeten zijn. Hoewel ik van die van de 2,5ltr CPS twijfel ivm afwijkend vliegwiel, maar onderdeel nr is het zelfde (www.rockauto.com).

Ik ga eens bekijken welke testen ik zelf nog kan doen, ben tenslotte maar een hobbyist. Daarbij: ontsteking niet goed = verkeerde CO2 waardes = APK afkeur; ofwel, ik zit ook met tijdsfactuur, keuring vervalt de 28e.

Volgens mij maakt het voor de sensor niet uit of het vliegwiel anders is; de frequentie van pulsendie de sensor doorgeeft is anders. Voor de computer maakt het dus wel uit welk vliegwiel er in zit maar de sensor geeft alleen door of er wel of geen metaal voor de sensor zit (wel of geen hapje uit vliegwiel).

Met de stroboscoop kan je zien of de timing goedstaat. Vreemde met dit probleem is dat de motor eerst goed loopt (Timing ok) en bij belasting niet goed gaat lopen. Dat hoor je duidelijk.

Je kan dan met de stroboscoop nog eens aan gaan tonen wat je hoort en wellicht zien of de ontsteking wel goed staat maar het brandstof-lucht mengsel niet goed is; teveel/te weinig brandstof.

Aan de kant van de ontsteking hebben we al veel uitgewisseld en gecontrolleerd; ik zou de brandstofdruk eens laten meten, aan die kant hebben we nog niets gecontrolleerd. (toch?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou de brandstofdruk eens laten meten, aan die kant hebben we nog niets gecontrolleerd. (toch?)
Ik denk toch dat het in de hoek van de brandstof zit.

Ik zit er ook aan te denken zelf zo'n testsetje te kopen, kost iets van €25,- en een half uurtje door garage laten controleren ook...

Maar ook de suggestie qua bedrading bij/van de pomp na montage BL vind ik een goede!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...