Bart Hol Geplaatst January 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 15, 2010 Ik ben wel benieuwd naar de argumenten om naar brandstof te kijken. Het zou kunnen: -Pomp levert te weinig, geen vermogen (alsof tank leeg is). Stoppen, motor uit, resetten. contact aan (pomp gaat draaien en bouwt wat voorraaddruk op) motor starten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 16, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 16, 2010 Ik ben wel benieuwd naar de argumenten om naar brandstof te kijken Eén van de argumenten is dat de complete ontsteking vervangen is, alle sensoren vervangen/uitgewisseld zonder resultaat. In de richting van het brandstofsysteem is nog niets gedaan of gecontroleerd. Morgen ga ik samen met John de tank eronderuit halen en alle leidingen en bedrading etc nalopen. Van daaruit naar voren af werken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2010 Eén van de argumenten is dat de complete ontsteking vervangen is, alle sensoren vervangen/uitgewisseld zonder resultaat. In de richting van het brandstofsysteem is nog niets gedaan of gecontroleerd.Morgen ga ik samen met John de tank eronderuit halen en alle leidingen en bedrading etc nalopen. Van daaruit naar voren af werken. Zie er al naar uit! Hopenlijk vinden we eindelijk iets wat dit vreemde probleem kan oplossen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2010 Vandaag de tank eronderuit geschroefd, pomp eruit. Alles gereinigd en bekeken voor vreemde zaken. Brandstofleidingen doorgeblazen en schoon gemaakt. Helaas geen vreemde zaken aangetoffen. Tank was ook niet meer dan normaal vervuild. Ik kon niet meer op tijd komen aan de brandstofdrukmeter, dus drukken hebben we zelf nog niet kunnen testen. Ook de speedsensor op de TB hebben we nog niet los gehaald. Die ga ik van de week ff bekijken. Het is nu een kwestie van starten, en dan loopt hij OF normaal, of beroerd. Een keer op nieuw starten kan het weer andersom zijn. Als de motor beroerd liep hoorden we ook een vreemd tikkend geluid wat niet echt te lokaliseren was. Leek het meest aan de achterzijde van de motor te komen. Als de motor goed liep hoorden we dat geluid niet volgens mij, maar dat weet John mischien nog wel die mij vandaag geholpen. Waarvoor wederom enorm bedankt John!! De eerst volgende stappen; drukken controleren. Als dat niets verteld, dan de timing controleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2010 Klopt, als de motor goed loopt is dat "klapperende" geluid niet te horen. Wel lijkt het erop dat de uitlaat bij het spruitstuk ergens een lekje heeft maar dat geluid is continue hoorbaar. Vreemde is dat de motor goed loopt, nu ook bij wat meer toeren (hebben niet echt on-the-road kunnen testen). Als de motor wordt uitgezet en dan gestart draaide de startmotor netjes rond totdat het leek of 1 cylinder tegenwerkt doordat de bougie te vroeg ontsteekt. Daarna loopt de motor beroerd. Met het uitschakelen van injectoren gekeken of het aan één specifieke cylinder is te wijten maar dat niet kunnen aantonen. Als de timing niet goed staat moet de motor toch ALTIJD slecht lopen??? Ondertussen ga je alles verdenken; zouden de injectoren niet goed functioneren? (volgorde, opbrengst, doorlekken) Denk dat het goed is als we de brandstofdruk eens gaan meten, ook de retourdruk en de reactie op het gaspedaal. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bart Hol Geplaatst January 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2010 Als de timing niet goed staat moet de motor toch ALTIJD slecht lopen??? Ik denk niet dat de timing verkeerd afgesteld staat maar dat deze door een of andere oorzaak aangepast wordt. Als je geklapper aan de achterzijde (vliegwiel-/koppelingszijde) hoort als de motor slecht draait dan zal dat wel de koppelingsplaat zijn. Hebben jullie al geprobeerd om bij slecht draaiende motor stuk een voor een alle bougiedoppen los te trekken? (met andere woorden: kijken of het 1 specifieke cilinder is)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2010 Ik denk niet dat de timing verkeerd afgesteld staat maar dat deze door een of andere oorzaak aangepast wordt.Als je geklapper aan de achterzijde (vliegwiel-/koppelingszijde) hoort als de motor slecht draait dan zal dat wel de koppelingsplaat zijn. Hebben jullie al geprobeerd om bij slecht draaiende motor stuk een voor een alle bougiedoppen los te trekken? (met andere woorden: kijken of het 1 specifieke cilinder is)? Ja door de injectiestekkers los te halen. Geen cylinder aan te wijzen die de boosdoener is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2010 Nog wat nagedacht over het probleem. Ik zit echt in mijn maag met het gedrag van de motor bij het 2e keer starten (eerste keer starten en motor loopt goed). Het lijkt er toch op of de motor een voorontsteking krijgt. We moeten echt even de Hal sensor (camshaft position sensor) controleren en met een stroboscoop de ontsteking checken. Zijn we er echt zeker van dat er geen valse lucht wordt aangezogen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst January 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2010 Als eerder geschreven lijkt het probleem heel veel op wat een kennis van mij had, motor koud en eerste keer goed starten , uren rijden geen probleem zette hij echter de motor uit en wachte even dan weer starten , kwam probleem en noodloop met alle problemen ,knallen, rauw lopen e.d. Uiteindelijk was de tps schuldig en de theorie was : de trottle body bleef koud door inlaat luchtstroom tijdens rijden echter bij uitgeschakelde warme motor geen luchtstroom meer en trottlebody ( en dus sensor )werd warm door optrekken restwarmte blok. De TPS werkte dus alleen nog goed indien hij niet te warm werd. Maw sensoren( en ander electronica lijken soms goed maar zijn al verheen. Ik las dat de TPS al eens gewisseld is ? Goed uitgeprobeerd ? daar soms even duurt voordat deze goed ingelezen is , bleek ook bij die chero ! Misschien een ander sensor oid die temperatuur wisselingen kan ondergaan bij afzetten .bv MAT. Ik had vroeger een brommertje:yes: die warm ook nooit meer aan de gang ging daar de ontstekings warm geen goede vonk produceerde bij lage toerentallen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2010 @Monkey; er blijkt totaal geen verschil tussen koud en warm. Het is echt random. Ik kan motor starten en merk ik he gelijk; storing zit er in, of niet. Gelijk nog een keer starten kan volgen met een perfect lopende motor. Vandaar dus ook altijd de gedachte dat een reset van de pcm de klacht verhielp, maar dat hoeft niet, want er was gewoon weer een nwe start! Komende vrijdag kan ik bij de lokale garage de CO laten meten. Dit wil ik doen met en zonder storing. Dit zou ook al e.e.a. kunnen vertellen hoop ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2010 Komende vrijdag kan ik bij de lokale garage de CO laten meten. Dit wil ik doen met en zonder storing. Dit zou ook al e.e.a. kunnen vertellen hoop ik. Ja, dat je auto welofniet door de APK komt (als de motor goed loopt). Echter ik verwach niet dat bij een slecht lopende motor de CO goed zal zijn. Hij loopt niet voor niets onregelmatig; teveel of te weinig zuurstof of ontsteking op verkeerde moment...in alle gevallen een onvolledige verbranding en dus CO en roet. We hebben de camshaftsensor en brandstofdruk nog niet gecontrolleerd... En ook nog de compressie meten! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2010 Ja, dat je auto welofniet door de APK komt (als de motor goed loopt).Echter ik verwach niet dat bij een slecht lopende motor de CO goed zal zijn. Hij loopt niet voor niets onregelmatig; teveel of te weinig zuurstof of ontsteking op verkeerde moment...in alle gevallen een onvolledige verbranding en dus CO en roet. We hebben de camshaftsensor en brandstofdruk nog niet gecontrolleerd... En ook nog de compressie meten! Buiten het feit of we dan te weten komen hoe de verbranding is, weet ik of de auto nog voor de 28e aangeboden kan worden voor de APK. Ik ben daar heel nieuwsgierig naar, immers, loopt de motor goed, zou ook de verbranding goed moeten zijn!? Als die goed loopt, loopt ie niet onregelmatig, maar kreeg jij het idee van wel dan?? Zoja, (ervanuit gaande dat ik verder alle APK puntje heb gevonden en goed opgelost) dan gelijk laten keuren iom de garage. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2010 Buiten het feit of we dan te weten komen hoe de verbranding is, weet ik of de auto nog voor de 28e aangeboden kan worden voor de APK.Ik ben daar heel nieuwsgierig naar, immers, loopt de motor goed, zou ook de verbranding goed moeten zijn!? Als die goed loopt, loopt ie niet onregelmatig, maar kreeg jij het idee van wel dan?? Zoja, (ervanuit gaande dat ik verder alle APK puntje heb gevonden en goed opgelost) dan gelijk laten keuren iom de garage. Nee hoor, als de motor goed loopt is de kans groot dat de CO ook goed is. (als de motor goed warm is) Alleen kans is wel aanwezig dat net dan...de motor K. gaat lopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst January 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2010 Ja, dat je auto welofniet door de APK komt (als de motor goed loopt).Echter ik verwach niet dat bij een slecht lopende motor de CO goed zal zijn. Hij loopt niet voor niets onregelmatig; teveel of te weinig zuurstof of ontsteking op verkeerde moment...in alle gevallen een onvolledige verbranding en dus CO en roet. We hebben de camshaftsensor en brandstofdruk nog niet gecontrolleerd... En ook nog de compressie meten! De compressie meten heeft geen zin, er gebeurt iets dat de motor van de wijs raakt, zou de brandstofdruk maar eens meten, kijk ook nog eens naar de injectoren, spanning meten op de brandstofpomp:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2010 De compressie meten heeft geen zin, er gebeurt iets dat de motor van de wijs raakt, zou de brandstofdruk maar eens meten, kijk ook nog eens naar de injectoren, spanning meten op de brandstofpomp:bye1: Jep zitten we ook als eerste aan te denken...maar je gaat bijna alles verdenken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 22, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2010 Net CO laten meten... Stationair; 1,06 3000tt; 0.67 Ofwel te hoog! Maar i.o.m de garage zijn ze wel bereid om de diverse truukjes uit te halen om um door de APK te krijgen . Dus snel nog ff de achterremmen op orde maken (handrem doet erg weinig) en zet ik um bij de garage. Zou wel erg mooi zijn als tie nog ff gekeurd kon worden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 22, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2010 Net CO laten meten...Stationair; 1,06 3000tt; 0.67 Ofwel te hoog! Maar i.o.m de garage zijn ze wel bereid om de diverse truukjes uit te halen om um door de APK te krijgen . Dus snel nog ff de achterremmen op orde maken (handrem doet erg weinig) en zet ik um bij de garage. Zou wel erg mooi zijn als tie nog ff gekeurd kon worden Suc7 !!!!!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst January 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2010 Even een plaatje om de zinnen te verzetten:D:D:D suc6 verder met de yj:bye1: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst January 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2010 Even een plaatje om de zinnen te verzetten:D:D:Dsuc6 verder met de yj:bye1: Nog even en hij komt bij "Trash it" Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 24, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2010 Even een plaatje om de zinnen te verzetten:D:D:Dsuc6 verder met de yj:bye1: Thanks! Vandaag niet veel tijd gehad, maar heb ik ieder geval de speedsensor op de tussenbak eens los gehaald. Klopt het dat dit alleen een klein palletje is? Ik zie niet iets van een tandwieltje Die sensor zit nog in een huisje dat met een soort kram om zijn plek gehouden word. Dat palletje had wel wat rare plekjes, alsof het iets beschadigd was!? Nog even en hij komt bij "Trash it" Neuh zover wil ik het niet laten komen. De gesprekken met Aitze hebben genoeg licht doen schijnen in de hoeken waar we nog niet gezocht hebben Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst January 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2010 Thanks! Vandaag niet veel tijd gehad, maar heb ik ieder geval de speedsensor op de tussenbak eens los gehaald. Klopt het dat dit alleen een klein palletje is? Ik zie niet iets van een tandwieltje Die sensor zit nog in een huisje dat met een soort kram om zijn plek gehouden word. Dat palletje had wel wat rare plekjes, alsof het iets beschadigd was!? Neuh zover wil ik het niet laten komen. De gesprekken met Aitze hebben genoeg licht doen schijnen in de hoeken waar we nog niet gezocht hebben foto Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 25, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 foto Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Je hebt nu de helft eruit, ook het boutje op de tussenbak losdraaien. eerst even de stand bepalen van het huis waar de sensor in zit, de andere helft zit het tandwiel op suc 6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 25, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Je hebt nu de helft eruit, ook het boutje op de tussenbak losdraaien. eerst even de stand bepalen van het huis waar de sensor in zit, de andere helft zit het tandwiel op suc 6 Aha! Ff merktekentje op het huisje en de bak? Maar dat kan bijna maar op 1 manier, want die kram die dat huisje vast houdt grijpt op 2 vaste punten aan... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Hmmm Dus het kan aan die sensor liggen? Ik heb zelfs zonder de stekker er in gereden en dat zonder problemen. Ook nu nadat ik een SS SYE erop heb gezet waar niet eens dat tandwieletje in zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.