Chris Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Maar ff off topic Wat doet die speed sensor eigelijk, dat is mij niet helemaal duidelijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Maar ff off topicWat doet die speed sensor eigelijk, dat is mij niet helemaal duidelijk Aansturen KM teller. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Aansturen KM teller. Maar kan dat dan invloed hebben op een slecht lopende motor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Schijnbaar. Alleen hoe zit het dan bij diegene die het tandwieltje vervangen door aan andere ivm en andere banden maat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 @ Ramon2: Je zou het kunnen vervangen maar ik denk dat het weinig effect heeft. Niet geschoten is altijd mis zou ik zeggen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aitze Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Schijnbaar. Alleen hoe zit het dan bij diegene die het tandwieltje vervangen door aan andere ivm en andere banden maat? Maar kan dat dan invloed hebben op een slecht lopende motor? Aansturen KM teller. Maar ff off topicWat doet die speed sensor eigelijk, dat is mij niet helemaal duidelijk Hmmm Dus het kan aan die sensor liggen?Ik heb zelfs zonder de stekker er in gereden en dat zonder problemen. Ook nu nadat ik een SS SYE erop heb gezet waar niet eens dat tandwieletje in zit. Hangt af van welke comp. er in zit, maar doet wel degelijk iets, stuurt de comp. m.b.t. vervroeging van de ontsteking. Als je gaat wisselen van tandwiel om de km teller weer kloppend te krijgen heeft nagenoeg geen invloed. Heb het al eens eerder geschreven, we hebben een keer een yj gehad met daarin een kapotte speedsensor, er was niet mee te rijden, alles kwam voorbij, afslaan, stotteren enz enz. Nieuwe sensor erin en klaar was het nou doooooooeeeeeeei Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst January 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 25, 2010 Hangt af van welke comp. er in zit, maar doet wel degelijk iets, stuurt de comp. m.b.t. vervroeging van de ontsteking.Als je gaat wisselen van tandwiel om de km teller weer kloppend te krijgen heeft nagenoeg geen invloed. Heb het al eens eerder geschreven, we hebben een keer een yj gehad met daarin een kapotte speedsensor, er was niet mee te rijden, alles kwam voorbij, afslaan, stotteren enz enz. Nieuwe sensor erin en klaar was het nou doooooooeeeeeeei heb met de YJ ook zonder VSS gereden en heb helemaal niks gemerkt. weet wel dat ze bij een automaat ook de schakelmomenten en de cruise control aansturen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 26, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Even een kleine update: sinds de laatste weken doe ik geregeld de motor starten om te kijken of de klchten er nog in zitten zonder een reset van de computer. Dit resetten heb namelijk ieder keer gedaan en toen was de klacht in 8 van de 10 gevallen weg. Nu, na een tijdje niet resetten dus, heb ik nu ineens wel een foutcode, namelijk nr 17; Engine stays cold to long; thermostaat of temp.sensor!! Aan 1 kant dus blij, want er is een aanwijzing. Maar kan iemand mij vertellen of zo simpel nu te concluderen is, dat de pcm denkt dat de motor koud is, terwijl hij dus warm is, en dus meer brandstof inspuit? Lijkt mij een logische conclusie, maar ik ben inmiddels een beetje tureluurs geworden. Hoe verhoudt deze melding zich tot mijn klacht? Ik bedoel, ook met koude motor had ik de klacht namelijk... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst January 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 bc4x4.com Engine stays cold too long (bad thermostat) Jedi.com Engine coolant temperature remains below normal operating temperatures during vehicle travel (thermostat). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Even een kleine update: sinds de laatste weken doe ik geregeld de motor starten om te kijken of de klchten er nog in zitten zonder een reset van de computer. Dit resetten heb namelijk ieder keer gedaan en toen was de klacht in 8 van de 10 gevallen weg.Nu, na een tijdje niet resetten dus, heb ik nu ineens wel een foutcode, namelijk nr 17; Engine stays cold to long; thermostaat of temp.sensor!! Aan 1 kant dus blij, want er is een aanwijzing. Maar kan iemand mij vertellen of zo simpel nu te concluderen is, dat de pcm denkt dat de motor koud is, terwijl hij dus warm is, en dus meer brandstof inspuit? Lijkt mij een logische conclusie, maar ik ben inmiddels een beetje tureluurs geworden. Hoe verhoudt deze melding zich tot mijn klacht? Ik bedoel, ook met koude motor had ik de klacht namelijk... Inderdaad heeft deze foutcode invloed op het draaien van de motor.Hij gaat dan extra brandstof in verhouding tot lucht geven. Dit resulteerd dan in een te rijk mengsel wat vervolgens de zwarte rook veroorzaakt.Ook het pruttelen wat hij dan doet klopt aardig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 26, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Maar waarom loopt de motor dan ook kudt als deze daadwerkelijk koud is? Het kan in iedergeval ook verklaren waarom mijn temp.meter nooit hoger aangeeft dan een een graad of 70. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Maar waarom loopt de motor dan ook kudt als deze daadwerkelijk koud is?Het kan in iedergeval ook verklaren waarom mijn temp.meter nooit hoger aangeeft dan een een graad of 70. Na een reset kan het altijd gebeuren dat hij minder goed loopt.. of sputtert hij nu ook koud? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 26, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 (bewerkt) Ja, hij sputtert wel minder, maar loopt zker niet zoals het hoort. Foutcode zit er nu ook nog in, heb niet meer gereset. Nog een vraag: nu heb ik inmiddels al wel 30 keer gestart zonder te rijden; kan dat juist die foutcode genereren?? Ik heb in verleden al vaker foutcodes uit gelezen en heb er ooit eentje gehad die aangaf de MAPsensor e/o vaccum. Waarom krijg ik die foutmelding nu ineens? January 26, 2010 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Nee, je moet een minuut of 5 rijden anders blijft die code gewoon staan.. Engine does not reach 20º F. within 5 minutes with a vehicle speed signal. zoals ik het lees moet ie dus eerst een snelheids signaal geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst January 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Na een reset kan het altijd gebeuren dat hij minder goed loopt.. of sputtert hij nu ook koud? Als er ergens iets structureel fout zit (sensor, of wat dan ook), zou het dan ook niet kunnen dat die gewoon nooit goed inleert na een reset? Of bestaat dat hele inleren niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 26, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Volgens FSM: The engine coolant temperature sensor is installed in the thermostat housing (Fig. 5) and protrudes into the water jacket. The sensor provides an input voltage to the Powertrain Control Module (PCM) relating coolant temperature. The PCM uses this input along with inputs from other sensors to determine injector pulse width and ignition timing. As coolant temperature varies, the coolant temperature sensor’s resistance changes. The change in resistance results in a different input voltage to the PCM. When the engine is cold, the PCM will operate in Open Loop cycle. It will demand slightly richer airfuel mixtures and higher idle speeds. This is done until normal operating temperatures are reached. Refer to Open Loop/Closed Loop Modes of Operation in this section of the group for more information." Openingstijd van de injectoren en ontstekings tijdstip.... zou bijna vermoeden dat... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Als er ergens iets structureel fout zit (sensor, of wat dan ook), zou het dan ook niet kunnen dat die gewoon nooit goed inleert na een reset? Of bestaat dat hele inleren niet? Maar dan zou hij nooit goed lopen. Ik dacht dat er korte periodes zijn geweest dat hij goed liep? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 26, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Maar dan zou hij nooit goed lopen. Ik dacht dat er korte periodes zijn geweest dat hij goed liep? Klopt! Ik kan een hele dag rijden zonder problemen, en ga ik die dag ff boodschapje doen en ik start weer, is gelijk aan de motorloop of geluid te horen dat die storing er weer inzit. Een "reset" geeft/gaf de indruk dat het probleem was opgelost. Maar dat kan ook geweest zijn omdat het contact af/aan is geweest. En dat laatste test ik de laatste tijd, omdat het vermoede bestond dat een "reset" een tijdelijke oplossing bood. Maar nu vele malen starten geeft het dezelfde resultaten als dat ik een reset doe! Vandaar dat ik nu dus ineens wel die foutcode krijg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2010 Dus .. thermostaat vervangen. Heb je je katalysator ooit nog verwijderd? Dat heb ik niet meer terug kunnen vinden. En kat die dichtzit kan ook rare dingen veroorzaken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 27, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2010 Dus .. thermostaat vervangen.Heb je je katalysator ooit nog verwijderd? Dat heb ik niet meer terug kunnen vinden. En kat die dichtzit kan ook rare dingen veroorzaken. De katalysator heb ik niet meer; de klacht zat er ook in toen de kat er nog wel onder zat. Volgens FSM kijkt de PCM in closed- en in openmode naar het signaal van de CTS (koelwatertemp.sensor). Dus dat is o.a. bij koude en warme motor. Dus deze sensor is ook wel degelijk van invloed op brandstofhoeveelheid en ontsteking. Als deze sensor dus verkeerde signalen geeft gaat de motor beroerd lopen. Dit vind ik allemaal nog logisch te volgen. Echter, ik begrijp nog steeds niet dat ik niet eerder die foutcode kreeg. Okay, veel gereset, dus code weg, maar heb ook eerder code voor de MAP/vacuum gehad. Maar begrijp ik goed dat jij het idee had dat je na 5min die code gewist word? Ofwel, code is gegenereerd door de vele koud starts?? Hier kom ik niet helemaal uit. Volgens mij is die CTS en een thermostaat niet zo duur. Als dat zo is, misschien beide domweg vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst January 27, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2010 Maar begrijp ik goed dat jij het idee had dat je na 5min die code gewist word? Ofwel, code is gegenereerd door de vele koud starts?? Hier kom ik niet helemaal uit. Volgens mij is die CTS en een thermostaat niet zo duur. Als dat zo is, misschien beide domweg vervangen. Nee, volgens mij blijft die code hangen totdat hij weer wordt gereset òf hij de juiste temperatuur bereikt na vijf minuten rijden. Aan de andere kant weet ik niet zeker of het kilometer-signaal bij jouw nog met kabel is. In dat geval zou dat verhaal helemaal niet opgaan lijkt me.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst January 27, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2010 Is de routing van de riem al veranderd ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 27, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2010 Nee, volgens mij blijft die code hangen totdat hij weer wordt gereset òf hij de juiste temperatuur bereikt na vijf minuten rijden.Aan de andere kant weet ik niet zeker of het kilometer-signaal bij jouw nog met kabel is. In dat geval zou dat verhaal helemaal niet opgaan lijkt me.. Weet ik ook nee. Weet wel dat ik een speedsensor (snelheidssensor?) op me tussenbak heb zitten zoals eerder vermeld. Of geeft deze een ander signaal? Is de routing van de riem al veranderd ? Nee nog niet; ben ook niet overtuigd dat deze de klacht veroorzaker is. Ben wel van mening dat die deze op de juiste manier moet lopen en dat ik deze dus nog moet omleggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst January 27, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2010 Nee nog niet; ben ook niet overtuigd dat deze de klacht veroorzaker is. Ben wel van mening dat die deze op de juiste manier moet lopen en dat ik deze dus nog moet omleggen. Probeer dat eerst eens te doen dan,misschien dat je temp. ook omhoog gaat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst January 27, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2010 Probeer dat eerst eens te doen dan,misschien dat je temp. ook omhoog gaat :lol: ... Temp.meter werkt met een sensor achter op het blok, daar zal de riem routing niet veel aan veranderen. Pff, net B&S gebeld voor thermostaatje en CTS. Hji kon CTS niet vinden in systeem, maar thermostaat wel, deze kost daar €27,5 ex btw en bij de automaterialen zaak €12.75 bruto ex....?!?!?!? Ik wil niet eens meer weten wat die sensor bij B&S kost . Zijn beide geen rocketsience onderdelen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.