Poison Ivy Geplaatst July 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2009 Om een rotonde af te komen had ik 2 rijstroken en de vluchtstrook nodig, alle controle was weg en de Jeep vloog alle kanten op. Wel de neus (redelijk) naar voren kunnen houden. 't Was behoorlijk druk (iedereen vloog gelukkig aan de kant!) maar ik was de enige die er last van had, zal dus geen olie op 't wegdek geweest zijn. Voorzichtig doorgereden, paar keer flink geremd en er geen last meer van gehad. Kan dit 'uitbreken' iets te maken hebben met onder- of oversturen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jos beekman Geplaatst July 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2009 te veel gas in de bocht gegeven, daardoor breekt de achterkant uit naar b uiten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst July 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2009 onderstuur: sturen en rechtdoor blijven gaan overstuur: overdwars gaan met stuur recht. achterwiel aangedreven auto's hebben nogal makkelijk last van het laatste Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ThomVis Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Als toevoeging, van wikipedia (met uitleg hoe het tegen te gaan): >Overstuur< treedt op als de maximale grip van de achterbanden wordt overschreden: >Onderstuur< treedt op als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Je hebt achterwiel aandrijving; met beetje glad wegdek (sneeuw, ijs maar ook regen of grind) heeft de wagen neiging achter uit te breken. Dit wordt nog erger als je in de bocht gas geeft. Het is dus een "normaal" fenomeen, waar velen niet meer aan gewend zijn omdat de tegenwoordige wagens meestal voorwiel aangedreven zijn. Je kan bij de ANWB in Lelystad (of andere slipscholen) en korte cursus volgen (slip en grip) om te leren hoe in zo'n situatie te handelen. Hier wordt zowel onder- als overstuur behandeld. Overstuur: kijken in de richting die je wilt gaan en veel (!) sturen in die richting. Onderstuur: gas los, niet remmen (als het niet hoeft) en de wagen trekt zich recht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Poison Ivy Geplaatst July 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Is dus toch overstuur geweest, en ja, Jos had ook wel een beetje gelijk denk ik:blush:... Bedankt voor de reacties! Topic kan wel op slot. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Bovenstaande antwoorden sluit ik me bij aan. Kleine toevoeging: Met een LS differentieel heb je hier (veel)eerder last van. Zonder slipt er een achterwiel wat door, wat verder zonder gevolgen zal bijven. Met LS differentieel zal het koppel om het wiel dat nog tractie heeft toenemen... gevolg: Beide achterwielen slippen door.... En een portie overstuur waar de honden geen brood van lusten dus... Dit is 1 van de (grote) nadelen van een LS.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Poison Ivy Geplaatst July 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Bovenstaande antwoorden sluit ik me bij aan.Kleine toevoeging: Met een LS differentieel heb je hier (veel)eerder last van. Zonder slipt er een achterwiel wat door, wat verder zonder gevolgen zal bijven. Met LS differentieel zal het koppel om het wiel dat nog tractie heeft toenemen... gevolg: Beide achterwielen slippen door.... En een portie overstuur waar de honden geen brood van lusten dus... Dit is 1 van de (grote) nadelen van een LS.... nu nog de nederlandse vertaling hiervan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 nu nog de nederlandse vertaling hiervan? Kort samengevat?? LS=kut. LS staat trouwens voor limited slip. Soort van sper. Zo'n beetje standaard in de gemiddelde achteras van oa. YJ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fr-ed Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Bovenstaande antwoorden sluit ik me bij aan.Kleine toevoeging: Met een LS differentieel heb je hier (veel)eerder last van. Zonder slipt er een achterwiel wat door, wat verder zonder gevolgen zal bijven. Met LS differentieel zal het koppel om het wiel dat nog tractie heeft toenemen... gevolg: Beide achterwielen slippen door.... En een portie overstuur waar de honden geen brood van lusten dus... Dit is 1 van de (grote) nadelen van een LS.... 1e vraag heeft de YJ van Karin wel een limited slip? en werkt deze na 20 jaar nog ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Poison Ivy Geplaatst July 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Kort samengevat??LS=kut. LS staat trouwens voor limited slip. Soort van sper. Zo'n beetje standaard in de gemiddelde achteras van oa. YJ;) Dat is heel nederlands. Fr-Ed: LS of niet, ik hou wel van een geintje maar rij 'm niet graag in de prak (dan weet ik wel wat "overstuur" is). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 mijn limited slip was versleten en heb een nieuwe ben erg tevreden met resultaat off road ....behalve op de verharde weg in een bocht zoals Rob omschreef. Dan schrik je je af en toe wezeloos. ( minder gas geven) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Poison Ivy Geplaatst July 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2009 Bedankt voor de reacties, kan nu wel op slot denk ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst July 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2009 je hebt met 4-wiel aangedreven auto's heel lang heel veel grip maar als hij gaat heb je heel wat te doen om niet te crashen. Heb pas geleden eens met de WJ geprobeerd wat die doet, die heef power voldoende om je aardig in de problemen te brengen. Het begint met onderstuur, mede door het gewicht van de auto maar verandert op een gegeven moment in overstuur. Dit was wat ik eigenlijk ook verwachtte maar het is toch best verraderlijk. Moet wel toegeven dat ik er het in dit geval ook echt om deed, dus e.e.a. ging wel wat lomper. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.