Spring naar bijdragen

vraagje; wat is onder- of overstuur?


Poison Ivy
 Share

Recommended Posts

Om een rotonde af te komen had ik 2 rijstroken en de vluchtstrook nodig, alle controle was weg en de Jeep vloog alle kanten op.:lol: Wel de neus (redelijk) naar voren kunnen houden. 't Was behoorlijk druk (iedereen vloog gelukkig aan de kant!) maar ik was de enige die er last van had, zal dus geen olie op 't wegdek geweest zijn. Voorzichtig doorgereden, paar keer flink geremd en er geen last meer van gehad. Kan dit 'uitbreken' iets te maken hebben met onder- of oversturen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt achterwiel aandrijving; met beetje glad wegdek (sneeuw, ijs maar ook regen of grind) heeft de wagen neiging achter uit te breken.

Dit wordt nog erger als je in de bocht gas geeft.

Het is dus een "normaal" fenomeen, waar velen niet meer aan gewend zijn omdat de tegenwoordige wagens meestal voorwiel aangedreven zijn.

Je kan bij de ANWB in Lelystad (of andere slipscholen) en korte cursus volgen (slip en grip) om te leren hoe in zo'n situatie te handelen.

Hier wordt zowel onder- als overstuur behandeld.

Overstuur: kijken in de richting die je wilt gaan en veel (!) sturen in die richting.

Onderstuur: gas los, niet remmen (als het niet hoeft) en de wagen trekt zich recht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaande antwoorden sluit ik me bij aan.

Kleine toevoeging: Met een LS differentieel heb je hier (veel)eerder last van. Zonder slipt er een achterwiel wat door, wat verder zonder gevolgen zal bijven. Met LS differentieel zal het koppel om het wiel dat nog tractie heeft toenemen... gevolg: Beide achterwielen slippen door.... En een portie overstuur waar de honden geen brood van lusten dus...

Dit is 1 van de (grote) nadelen van een LS....:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaande antwoorden sluit ik me bij aan.

Kleine toevoeging: Met een LS differentieel heb je hier (veel)eerder last van. Zonder slipt er een achterwiel wat door, wat verder zonder gevolgen zal bijven. Met LS differentieel zal het koppel om het wiel dat nog tractie heeft toenemen... gevolg: Beide achterwielen slippen door.... En een portie overstuur waar de honden geen brood van lusten dus...

Dit is 1 van de (grote) nadelen van een LS....;)

nu nog de nederlandse vertaling hiervan?:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenstaande antwoorden sluit ik me bij aan.

Kleine toevoeging: Met een LS differentieel heb je hier (veel)eerder last van. Zonder slipt er een achterwiel wat door, wat verder zonder gevolgen zal bijven. Met LS differentieel zal het koppel om het wiel dat nog tractie heeft toenemen... gevolg: Beide achterwielen slippen door.... En een portie overstuur waar de honden geen brood van lusten dus...

Dit is 1 van de (grote) nadelen van een LS....;)

1e vraag heeft de YJ van Karin wel een limited slip? en werkt deze na 20 jaar nog ??:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kort samengevat??

LS=kut.;)

LS staat trouwens voor limited slip. Soort van sper. Zo'n beetje standaard in de gemiddelde achteras van oa. YJ;)

Dat is heel nederlands.

Fr-Ed:

LS of niet, ik hou wel van een geintje maar rij 'm niet graag in de prak (dan weet ik wel wat "overstuur" is).

:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

je hebt met 4-wiel aangedreven auto's heel lang heel veel grip maar als hij gaat heb je heel wat te doen om niet te crashen. Heb pas geleden eens met de WJ geprobeerd wat die doet, die heef power voldoende om je aardig in de problemen te brengen. Het begint met onderstuur, mede door het gewicht van de auto maar verandert op een gegeven moment in overstuur. Dit was wat ik eigenlijk ook verwachtte maar het is toch best verraderlijk. Moet wel toegeven dat ik er het in dit geval ook echt om deed, dus e.e.a. ging wel wat lomper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...