The Kick Geplaatst July 9, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2009 Bij het laten opkomen van de koppeling hoor en voel ik "kloenk". Dit is het best hoor- en voelbaar bij optrekken in 1 of 2. Laat ik tijdens het rijden plots het gas los, dan is deze kloenk ook voelbaar. Dus Jeep ff opgekrikt ... Voel aan het rechter achterwiel minimale speling, links is oke. Geen speling in de lengte richting op de assen. Kan ook achterwielen iets draaien eer deze de tandwielen meenemen in het diff. Zelfde geldt ook voor de aandrijfas, soort van "vrije slag" dus. Morgen gaat de deksel van het diff en ben benieuwd wat ik dan tegenkom. Ergens een tandje pleite van de one piece axle of ring & pinion ??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 dat kloenk geluid heb ik ook in mijn jeep maar kon niks vinden in de achteras. dus zal het wel in de bak zitten. want het geluid gaat altijd naar achteren toe als je aan het rijden bent Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 ook ik heb die kloenk, maar komt bij mij door de detroit locker, ook een amc20 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Je zegt dat je het voelt hans.. waar? Onder je of achter je zit nogal verschil in lijkt me.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 de kloenk komt waarschijnlijk door teveel speling tussen pinion en ring. Mischien nog te redden met een shim, maar waarschijnlijk heeft e.e.a. al veel slijtage gehad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 (bewerkt) Wegens tijdgebrek is de deksel er vandaag nog niet af geweest om eea te bekijken. Wel heeft de Jeep vanmiddag op de brug gestaan en hebben we met zo'n "hoorbuisje" kunnen luisteren. Geluid is duidelijk hoorbaar aan de rechterkant van het diff, daar waar de steekas binnenkomt. Zoals JeePee schrijft, waarschinlijk speling tussen de R&P. Andere mogelijkheid is speling op de tanden van de steekas. Morgen maak ik de deksel los. Hoop dan te kunnen zien wat het euvel is. July 10, 2009 bewerkt door The Kick R&P Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2009 Vandaag het achterste diff los gemaakt. Behalve wat smurrie (jaja, moest nog ververst worden na div doorwadingen in Noorwegen) geen metaaldelen of gruis in de olie gevonden. Wel gevonden waar de speling zit die de "kloenk" veroorzaakt. Als ik aan de steekas draai, dan zie ik speling op de 4 kleine tandwielen die in het midden zitten. Een fractie later draait dan ook de ring mee. Als ik de aandrijfas draai, is de speling ook zichtbaar. Dan draait eerst de ring en daarna de kleine tandwielen. Zal wel nieuwe tandwielen worden? Maar zou alles vernieuwd moeten worden of alleen die kleine middelste tandwielen? (hoop dat ik het duidelijk omschreven heb) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2009 Ik heb de werkbon van 2 jaar geleden nog eens nagelezen, toen is er een R&P 4.56 ingebouwd. Voor de montage in de achteras is toen een "gebruikt" differentieelhuis met satellieten gebruikt. De overige onderdelen zijn toen "nieuw" gemonteerd. Aangezien ik nu dus behoorlijke speling in dit diff-huis heb, vermoed ik (weet bijna zeker) dat het daar van af het begin al niet 100% oke is geweest. De speling die er nu inzit is natuurlijk niet van de ene op de andere dag ontstaan. Ik herinner me nog wel verschillende situaties dat er iets niet helemaal oke was met de overbrenging. Soms dacht ik dat de koppeling iets te snel oppakte, iets niet oke met de koppeling was. Andere momenten leek het dat de motor een beetje schokkerig draaide als ik optrok. Ook de gehele aandrijflijn heb ik gecontroleerd of er ergens iets los zat. Zo zijn er nog wel meer situaties geweest die ik nu aan de speling in het diff toeschrijf. Later heb ik wel wat speling op de as geconstateerd, maar dacht dat dit zo hoorde (tja, ik weet natuurlijk ook niet alles). Dat er het een en ander sneller zal slijten als er wat aanpassingen zijn gedaan, is me duidelijk. Belangrijk voor mij is, dat ik weet hoe het euvel is ontstaan. Dus maandag eens contact opnemen met degene die bij mij de R&P ingebouwd heeft. Als er alleen een nieuw diff-huis met wielen in hoeft, scheelt dat natuurlijk in de kosten. Maar dan zitten er nieuwe onderdelen in bij onderdelen die alweer zo'n 2 jaar draaien in het diff. Dus wat is wijsheid??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
steven Geplaatst July 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2009 hans, stel dat je idd e.e.a. moet vervangen is het dan geen optie om een locker in te bouwen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2009 hans, stel dat je idd e.e.a. moet vervangen is het dan geen optie om een locker in te bouwen? yep, die optie was er ook toen de 4.56 ingebouwd werd maar ... denk niet dat die erin komt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2009 Vandaag naar Nico in Wommels geweest om het probleem met de speling in het diff te bespreken. Er zit behalve op de satellieten, ook een heel klein beetje speling op het asje. Andere satellietwielen monteren, dan blijf ik met de speling op het asje zitten. Enne ... als er ergens speling zit, gaat er eerdaags toch echt iets stuk. Een nieuw diff-huis voor mijn as is niet te vinden. Alternatief is om een locker erin te zetten. Een ARB gaat mijn budget te boven, dus gekozen voor een Detroit Soft Locker. Deze is nu besteld en word binnenkort ingebouwd. Zo, probleem met die "kloenk" is dan ook weer opgelost. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst July 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2009 Maar wat vult die locker op aan ruimte waar de speling op zit Hans? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst July 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 18, 2009 Maar wat vult die locker op aan ruimte waar de speling op zit Hans? Hi Jacco, de locker komt in de plaats van het diff-huis. Deze heeft geen satellietwielen en de ring wordt aan de locker bevestigt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst July 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 19, 2009 Ok Hans, Ben benieuwd naar de resultaten. Maar dat zul je hier op het forum wel bekent maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst July 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 19, 2009 The later Soft-Locker design has a stronger case as well as a dampening mechanism to reduce banging and clunking characteristic to the earlier Detroit Locker. Dus deze topic blijft nog even open. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.