Friso Geplaatst August 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2009 heb me net voorgesteld in het ik ben nieuw topic, en dus hier verder nog wat vragen. Mijn achtergrond in de auto's licht op het circuit, een compleet andere discipline en zeker ook leuk maar nu wil ik me eigenlijk in het terreinrijden gaan verdiepen. Dus..... Hoe goed is een GC ZJ 4.0 aut in het terrein? Wat voor mods zou ik aan moeten denken op termijn? Graag in leken termen praten want dit alles is nieuw voor mij. O ja, en heeft een GC ZJ standaard sper, en zo ja waar? voor, achter beide? please advise. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst August 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2009 Geen Sper , waarschijnlijk een limited slip (80% sper) in de achteras. heb me net voorgesteld in het ik ben nieuw topic, en dus hier verder nog wat vragen.Mijn achtergrond in de auto's licht op het circuit, een compleet andere discipline en zeker ook leuk maar nu wil ik me eigenlijk in het terreinrijden gaan verdiepen. Dus..... Hoe goed is een GC ZJ 4.0 aut in het terrein? Wat voor mods zou ik aan moeten denken op termijn? Graag in leken termen praten want dit alles is nieuw voor mij. O ja, en heeft een GC ZJ standaard sper, en zo ja waar? voor, achter beide? please advise. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst August 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 20, 2009 Wat zijn jouw plannen? Af en toe terrein rijden of meer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Friso Geplaatst August 21, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2009 Ja, op zich een goede vraag. Zo als ik er nu over denk wil ik het wel wat meer gaan doen. maar wel met een auto die zo dicht mogelijk bij standaard spec staat. Wat zijn dan de mogelijkheden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst August 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2009 genoeg mogelijkheden. ook met standaard auto. zou beginnen met een paar geschikte banden (AT of MT) en dan gewoon proberen. je komt vanzelf tegen wat je auto wel en niet kan en of je een sper of lift oid nodig hebt. goede manier om te leren is tijdens een Jeep Academy van de JCN waar je onder leiding van een marshall veilig en verantwoord je auto en zijn grenzen leert kennen. ook kunnen de marshalls je advies en tips geven om de terrein vaardigheid van de auto en vooral de bestuurder te vergroten. grootste beperkende factor zit net zoals op het circuit tussen het stuur en de stoel MAW. de auto kan vaak meer dan de bestuurder weet/kan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst August 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2009 ...de auto kan vaak meer dan de bestuurder weet/kan Da's een stuk handiger dan andersom kan ik je verzekeren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Friso Geplaatst August 21, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2009 Ja dat is inderdaad op het circuit niet veel anders.... Heb bij mijn ouders in brabant al een paar mooie blubber paden genomen met echt diepe plassen/doorwadingen, toen dacht ik al dat het niet ging, maar ging echt prima. Juist daarom is inderdaad zo'n jeep academy dag wel interesant. Zelfde als op het circuit is het of leren van een ander, of zelf de dure fout maken en daar van leren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst August 21, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 21, 2009 Ja dat is inderdaad op het circuit niet veel anders.... Heb bij mijn ouders in brabant al een paar mooie blubber paden genomen met echt diepe plassen/doorwadingen, toen dacht ik al dat het niet ging, maar ging echt prima. Juist daarom is inderdaad zo'n jeep academy dag wel interesant.Zelfde als op het circuit is het of leren van een ander, of zelf de dure fout maken en daar van leren. het is vooral een dag om legaal ergens te rijden. meeste leuke plekken zijn verboden om even te gaan klooien. en je zal zien dat als je alleen bent je vast komt te staan. Als je kijkt op de site van JCN kun je zien wanneer er wat is. meedoen kan meestal zonder lid te zijn maar je kan ook ter plekke lid worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Friso Geplaatst August 22, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2009 Heb daar wel op gelet of het wel of niet mag, mocht wel, was in een bos waar ze bezig waren met houtkap, dus mooie diepe sporen. Mijn vader was er ook met zijn WJ voor het geval dat ik vast kwam te zitten. Leuk, maar er moet meer uit te halen zijn. Hoe is dat op de Maasvlakte Zondag AS? goed te doen met de ZJ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 22, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2009 Is te doen, wel sleeplintje en laarzen mee nemen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst August 22, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 22, 2009 Hoe is dat op de Maasvlakte Zondag AS?goed te doen met de ZJ? Kom er ook maar naar toe, we zijn meer dan genoeg `bergingsmateriaal` aanwezig! Zal ik je op het lijstje zetten? Er zijn uiteraard geen kosten aan verbonden, is een vrij terrein. Friettent is in de buurt en het word mooi weer, dus wat let je? De meesten zijn er tussen 10.30 en 11.00 uur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Friso Geplaatst August 24, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2009 Zo, gisteren met een paar maatjes even naar de maasvlakte gegaan. was leuk. jammer alleen dat het droog was, lijkt me echt mooi als alles daar nat is. Karretje kan best wel wat, maar met een setje nieuwe banden wordt het alleen maar beter! Dat wordt de eerste upgrade, een advies is welkom. Wat voor type band voor terrein straat, met focus richting het terrein? Maat: 225/70R16 geloof ik (origineel) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst August 24, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2009 Ik heb er een budget boost van 2" op gezet zodat ik 265/70 erop kon leggen. Die bandenmaat past net, eigenlijk zou een 3" nog mooier zijn... Zelf heb ik voor BFG AT KO gekozen maar dat is ook een stuk persoonlijke smaak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
QUILTY Geplaatst November 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2009 Je moet met de "grand" wel oppassen met je homokeneet. Een maatje op een ander forum heeft hem al twee keer kapot gereden,(met twee keer rijden:() en dan deed hij niet eens gek. Gewoon heuveltje pakken van 45 graden. Kosten 600 eurie:whistle: per setje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst November 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2009 twee keer kapot in twee keer rijden, misschien moet hij eens wat minder gas gaan geven. Maar over de homokineet: Het komt nogal eens voor dat mensen kruiskoppelingen gaan gebruiken i.p.v. de homokineet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst November 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2009 Zj is standaard al zeer capabel in het terrein. Heb zelf tot en met 33" gereden met standaard assen en aandrijf componenten, daarbij is nooit iets gesneuveld anders dan een koplamp glas en een achterbumper reflector. Denk dat er erg veel afhangt van het gebruik van het rechter voetje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst November 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2009 (bewerkt) Je moet met de "grand" wel oppassen met je homokeneet.Een maatje op een ander forum heeft hem al twee keer kapot gereden,(met twee keer rijden:() en dan deed hij niet eens gek. Gewoon heuveltje pakken van 45 graden. Kosten 600 eurie:whistle: per setje. Heb afgelopen jaar heel wat met de ZJ door modder, zand, heuvels etc gereden. Homokineet gaat ca 200.000km mee een al slechte homokineet gaat antuurlijk sneller kapot dan een "verse". Hij krijgt het erg zwaar voor zijn kiezen als je met je bodem in (los) zand wordt geduwd en je achter wielen de wagen opduwen. Het zand duwt dan de aandrijfas in een ongustige hoek, als je dan even flink gas geeft dan duw je de kogels door de behuizing naar buiten.... Als dat gebeurd is de oplossing: voorste aandrijf as er tussenuit halen en naar huis rijden, op sloop andere as bestellen (€ 75) en weer monteren. Montage tijd is 15 minuutjes. De echte hobyist kan natuurlijk een aandrijfas met kruisjes ertussen maken...probleem blijft alleen vervang je dan een kruisje. Verder: niet bang zijn met je ZJ het terrein in te gaan maar dan wel terrein rijden en niet terrein scheuren. Maar dat geld ook voor andere Jeeps. Je kan natuurlijk ook een spare asje meenemen; ruimte zat in een Grand November 4, 2009 bewerkt door Eucalypta.nl Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
QUILTY Geplaatst November 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2009 Tja, dan zal hij wel gewoon pech gehad hebben. de eerste keer dat hij kapot ging reed hij achter mij aan een bult op, een meter of zes hoog. Na een paar keer flink gas erop en voorwielen los, komt hij neer en ja toen was het stuk... Was mischien iets te lomp maar toch. De tweede keer deed hij al rustig aan omdat hij heel moest blijven, en rijd rustig omhoog komt niet los, en de kogels liggen weer onder de Jeep:whistle: Het zijn vast wel goede terrein auto's,maar doe mij maar zo'n oude;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst November 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2009 Een gouden regel bij terrein rijden: "Zo langzaam mogelijk, zo hard als noodzakelijk"... Met deze regel in het achterhoofd moet het je al een hoop schade besparen. Andere veel toegepaste regel is "als het na 3x niet lukt, doe het dan niet"... Zijn een hoop Jeepers die dit zo doen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst November 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2009 Ik heb die van mij ook tot 2 x toe stuk gereden (heel rustig overigens) en heb er nu gewoon een van een xj met kruisjes onder gezet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.