Ab Geplaatst October 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2009 Iemand al eens YJ veren op z'n CJ gemonteerd? Ik ben vooral nieuwsgierig of je de veerschommel ogen op het chassis dan moet verplaatsen. Dit omdat YJ veren iets langer als CJ veren zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst October 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2009 Yep, past prima. Ik heb YJ veren op mijn CJ zitten, nooit opgevallen dat er iets langer zou zijn. Enige wat je moet aanpassen zijn je shackles voor, die zijn voor een YJ breder als voor een CJ. Bij mij heb ik de voorste ogen ondertussen iets naar achteren verplaatst (lees meer inder de auto) dit zodat de shackles iets meer slag krijgt, en minder snel dubbel zal klappen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2009 Het breedte verschil is me bekend, hiervoor maak ik een aangepaste veerschommel. Ik wil proberen de veerschommel recht te laten staan, dwz een evengrote slag naar voor en naar achter met in en uitveren. Standaard staan de CJ veerschommels ook recht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst October 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2009 Klopt, standaard staan ze recht, hebben ze bij mij eerst ook gedaan. Gaat prima met rijden. Omdat ik toch moest gaan ombouwen en de nieuwe platen voor onder het chassis nog had liggen heb ik ze gelijk naar achteren gezet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jos beekman Geplaatst October 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2009 als je de veerschommel bij je achteras schuin naar achteren laat staan kan je bladveer makkelijker in en uit veren. bij je vooras dus naar voren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst October 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2009 Jos heeft inderdaad gelijk. Mischien is het overigens ook een optie om de shackles van de vooras meteen naar achter te zetten ? Ik bedoel dus dat de shackle van de voorveer aan de achterkant van de voorveer komt. Op deze manier heb je namelijk geen last meer van krom geduwde veren... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2009 Even over de theorie van bladveren..... Standaard veren zijn bijna vlak, bij inveren worden ze korter, bij uitveren ook. Een schuin naar binnen staande veerschommel heeft dan het meeste effect. Een verhogings veer staat ronder als een standaard veer en heeft ook een andere veer karakteristiek. Bij inveren worden ze langer, bij uitveren korter. Om maximale flex te behouden lijkt me dat de slag van de veerschommel naar beide zijden evenveel moet zijn. Vandaar mijn vraag over de lengte van YJ veren. Of is de theorie toch anders als de praktijk??? @Charlie, jij hebt nu 4" YJ verhogings veren, zo hoog wil ik niet gaan. @Darkwolf, "shackle reversal" ben ik niet echt weg van. Bovendien moet je de aandrijfassen dan ook aanpassen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst October 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2009 Iemand al eens YJ veren op z'n CJ gemonteerd?Ik ben vooral nieuwsgierig of je de veerschommel ogen op het chassis dan moet verplaatsen. Dit omdat YJ veren iets langer als CJ veren zijn. Google heerscht. http://www.google.com/search?q=yj+springs+cj&rls=com.microsoft:nl:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz= Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2009 K heb me als suf gegoogled...... Helaas geen eenduidig antwoord kunnen vinden. Verplaatsen of niet? Denk dat ik maar proefondervindelijk ga bepalen wat het beste werkt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst October 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2009 Het gaat om het totaalplaatje: Welke veren ga je gebruiken ? ( qua lift ) Schokbreker lengte ? Flex meer in of uit de wielkast ? Meer inveren > hou dan de shackle recht zodat je hiervoor ruimte hbt. Meer uitveren > Laat de shackle dan wat meer naar buiten steken zodat hij ls het ware mee kan geven met de veer als deze zich uitstrekt. Meestal gaat het vooral om uitveren dus de shackle staat meestal iets naar buiten. In de praktijk echter heb ik er weinig verschil tussen gemerkt bij de cj. Heb ze zowel recht gehad als iets naar voren/buiten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst October 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2009 Even over de theorie van bladveren.....Standaard veren zijn bijna vlak, bij inveren worden ze korter, bij uitveren ook. Een schuin naar binnen staande veerschommel heeft dan het meeste effect. Een verhogings veer staat ronder als een standaard veer en heeft ook een andere veer karakteristiek. Bij inveren worden ze langer, bij uitveren korter. Om maximale flex te behouden lijkt me dat de slag van de veerschommel naar beide zijden evenveel moet zijn. Vandaar mijn vraag over de lengte van YJ veren. Ik heb hier geen concreet antwoord op de oorspronkelijke vraag, maar wil wel inhaken op het vervolg van de discussie. Bij 'vlakke' bladveren zou in rust de schommel naar buiten moeten wijzen. Bij toepassen van meer parabolische veren (verhoogd) zou de schommel in rust ongeveer in het midden moeten zijn, zoals je terecht al zegt. Verhogen met paraboolveren brengt een aantal consequenties mee die niet altijd wenselijk zijn: - bij het rollen van de carrosserie (overhellen) zal aan de inverende kant (buiten) de vooras naar voren worden geduwd en aan de uitverende (binnen)kant de as naar achteren. Bij de achteras vindt het omgekeerde plaats. Gevolg is, dat bij overhellen een instuur-reactie volgt die het effect versterkt. Geen aangename reactie bij bv. een uitwijkmanoeuvre. Kantelgevaar ligt op de loer! - zijdelingse stabiliteit neem af naarmate de veer meer is gekromd Conclusie: toepassen van meer gebogen bladveren heeft (sterk) nadelige gevolgen voor de wegligging. Over reversed-shackle (het verplaatsen van de schommels naar het andere einde van de veer): - De traditionele opstelling van de schommel voor op de vooras en achter op de achteras onderdrukt de duikneiging van de carrosserie. Omwisselen doet dus het tegenovergestelde. Reversed shackle versterkt dus de de zeer ongewenste duikneiging bij remmen. Verhogen gaat vaak samen met steerbump. Reversed shackle zal om bovengenoemde reden de steerbump versterken. Daarnaast zal bij duiken de caster afnemen en daarmee de rechtuitstabiliteit. Al met al geen aanbeveling voor de reversed shackle. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2009 En denken we ook aan de invloed op de besturing? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 5, 2009 De veren die er onder komen zijn RE 2,5" YJ veren. Bedoeling is om maximale te kunnen flexen, zowel in als uit. Hierbij worden ook de schokdempers en bevestigings punten aangepast. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je het eigelijk niet vantevoren kan bepalen, omdat je niet weet wat de veer gaat inveren als hij het gewicht van de Jeep moet gaan dragen. En dat je dus dan ook niet weet hoe lang is van oog tot oog. Heb inmiddels besloten om te kijken wat het gaat worden als alles op de oude plaats gemonteerd zit. Als de stand van de veerschommels mij niet bevalt kan ik het altijd nog aanpassen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Driver Geplaatst October 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst October 12, 2009 Nu heb ik een vraag gekregen hier... ik zie een aantal van jullie het hebben over de stand van de veerschommels. dat je die in een bepaalde stand kan zetten... hoe is dat te doen. want ze scharnieren toch onder en boven? ik heb zelf het probleem dat de banden zo af en toe bij een hobbelige weg en een volle tank aanlopen in de spatborden nu heb ik de schommels al is verlengt en ging het een poosje goed maar nu zijn mijn veren weer wat vlakker geworden en heb ik der weer last van. het schommeltje staat best ver naar achter als die gewoon op de grond staat. tips? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst October 12, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 12, 2009 Nu heb ik een vraag gekregen hier... ik zie een aantal van jullie het hebben over de stand van de veerschommels. dat je die in een bepaalde stand kan zetten... hoe is dat te doen. want ze scharnieren toch onder en boven?ik heb zelf het probleem dat de banden zo af en toe bij een hobbelige weg en een volle tank aanlopen in de spatborden nu heb ik de schommels al is verlengt en ging het een poosje goed maar nu zijn mijn veren weer wat vlakker geworden en heb ik der weer last van. het schommeltje staat best ver naar achter als die gewoon op de grond staat. tips? Bovenste oog van de veerschommle los maken van het chassis en naar achter verplaatsen, of ander type met oog verder naar achter op dezelfde gaten monteren. Andere "upper shackle eyes" zijn in de handel verkrijgbaar, of je maakt ze zelf, achterstevoren monteren kan soms ook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.