Spring naar bijdragen

What's that noise :-)


jaccobrouwer
 Share

Recommended Posts

De laatste tijd merk ik dat er een schurende geruis komend van de achterzijde toeneemt in volume. Het is welliswaar nog niet het geluid van een remmende trein maar ik vind dat het toch tijd wordt om daar wat aan te doen. Er gaan vele verhalen de ronde over een ‘know error’ als het gaat over wiellagers bij een Cherokee XJ maar ik heb vele testen en combinaties uitgeprobeerd om een goede probleemanalyse te maken wat het probleem zou kunnen zijn …

Als je tijdens het rijden de automaat in N zet lijkt het schurende geruis licht af te nemen. Zet de versnelling weer terug in D en geef gas, dan hervat het schurende geruis zich. Laat je de auto uitrollen in N dan lijkt het schurende geruis zich duidelijk te bevinden in het rollen van de wielen, met name aan de achterzijde. Het rijden in 2WD of 4WD maakt geen verschil.

De vragen die ik heb,

Wiellagers of aandrijflagers of misschien wel beiden? …

Kun je slijtage van dergelijke onderdelen voorkomen door het te goed en regelmatig te onderhouden of is dit inderdaad een bekende kwaal waar we niks aan kunnen doen? …

Indien het nodig is om deze na ruim 10 jaar te vervangen, Is spoed dan vereist om dit te herstellen? en hoeveel tijd kost dit gemiddeld?

Dank voor jullie feedback!

Jacco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een buitenlands Jeep-forum las ik dat het soms voldoende is om de wielen voor en achter te wisselen. Het schijnt in een band te kunnen zitten.

Als die wielen er af zijn kun je natuurlijk mooi even de remmelarij controleren en ook of er eventueel lagerspeling is als het wiel toch omhoog is. Controleren in een opwaartse beweging.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo jaccobrouwer.

In de loop der jaren heb ik ook heel veel bijgeluiden verzameld aan mijn XJ.

In het begin werd ik helemaal gek van klunks, piepen,schuren en tikken.

Nu onderzoek ik gewoon alles. Niet alleen met uitelkaar halen. (soms)

Vooral met een stethoscoop en met goed licht.

Alle bouten natrekken. Alles goed smeren. Alles controleren op speling etc.

Ik doe dit nu al zeker 10 jaar. Mijn Jeep heeft nog steeds onverklaarbare bijgeluiden. Ik geef het op, om mij nog hierover druk te maken.

Ik ben er zeker van dat er geen gevaarlijke situaties zullen ontstaan.

Het is een Jeep, haha en het zal altijd wel zo blijven. :whistle:

wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze zomer om dezelfde reden de wiellagers vervangen, geluid is er nog steeds...... Vervangen van diff olie met LS toevoeging (vorig jaar) scheelde wel veel in geluid. Diff olie moet elke 48.000km vervangen worden volgens Jeep.

Wiellager slijtage/speling zou radiaal voelbaar moeten zijn, axiale speling is meest de C-clip (in het diff). As van de grond en draaien, luisteren, voelen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...