Chris Geplaatst July 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2010 Is opzich wel makkelijk te verklaren, in de zomer gebruik je de airco meer dan moet je motor ook wat harder werken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst July 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2010 Is opzich wel makkelijk te verklaren, in de zomer gebruik je de airco meer dan moet je motor ook wat harder werken. :no: In de zomer issie zuiniger wat makkelijk te verklaren is omdat hij eerder op bedrijfstemperatuur is ....en ook nog iets met de massa per liter benzine:wacko: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bleek Geplaatst July 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2010 Licht verschil is wel merkbaar. Ik heb na aankoop al het een en ander gedaan. Niks schokkends.Ik heb wel gehoord dat door een toevoeging (prolong) het brandstofverbruik beter wordt. Is dat zo? Dat Linkje naar die prolong heb ik eens geplaatst ik zou zeggen kijk even naar de reakties http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=1021&highlight=prolong&page=67 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2010 Geen idee, had het graag in Frankrijk getest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2010 :no:In de zomer issie zuiniger wat makkelijk te verklaren is omdat hij eerder op bedrijfstemperatuur is ....en ook nog iets met de massa per liter benzine:wacko: Dat zou ook zomaar waar kunnen zijn, dat ie dan wat zuiniger loopt. Maar als ik mijn auto ff pak, op temperatuur komen maakt zomer en winter niet uit Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst July 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2010 Een verbrandingsmotor is pas op bedrijfstemperatuur wanneer de koelwatertemperatuur 90-105°C bedraagt. De smeerolietemperatuur ligt 10-40°C hoger bij bedrijfswarme motor. Om die bedrijfstemperatuur te bereiken moet er dus eerst een opwarming vanaf de omgevingstemperatuur plaatsvinden. Daaruit volgt logischerwijs dat er meer energie ofwel brandstof nodig is naarmate de buitentemperatuur lager is. Vergelijk het maar met de centrale verwarming thuis. Bij 20°C hoeft er niet eens gestookt te worden, bij -20°C vliegt het gas er doorheen.Maar er speelt meer. Een motor is overwegend van metaal en dat krimpt bij lagere temperaturen. De lagerspelingen worden kleiner, daarom is het brandstofverbruik bij lage temperaturen hoger omdat de wrijvingsverliezen in de motor en de transmissie hoger zijn. Als we uitgaan van een volledig opgewarmde motor zit het verschil in verbruik vooral in toename van de transmissieverliezen. Zowel de versnellingsbak als de eindoverbrenging komen ‘s winters niet op dezelfde temperatuur als ‘s zomers. Dat betekent: een stroperige olie. Vandaar de trend naar oliën met een lagere viscositeit. Soms wordt er een extra beroep gedaan op het elektrisch vermogen van de dynamo. Er is immers verlichting en verwarming nodig. Het is de motor die extra brandstof nodig heeft om de nodige stroom te kunnen leveren. Als de bandspanning niet wordt aangepast, daalt de druk met 0,1 bar per 10°C temperatuurverschil. Al gauw is er een 0,2 bar lagere druk in de banden dan ‘s zomers, dat verhoogt de rolweerstand. Het is niet mogelijk nauwkeurig aan te geven met welk percentage het verbruik ‘s winters toeneemt, maar het gaat al gauw om 5% en meer bij 0°C en nog veel meer bij echte koude. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst July 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2010 Ik denk dat ik er maar mee stop en gewoon ga genieten van mijn Jeep! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco Geplaatst July 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2010 300km op 55 ltr LPG. En toen nieuwe banden erop en haal amper 250km. Duurde ff voor mijn kwartje viel Namelijk van 225-70-16 naar 235-70-16 gegaan. Eerst loog mijn km teller behoorlijk nu geeft ie exact de snelheid aan;) Maar eigelijk moet je er niet bij nadenken en gewoon genieten van die heerlijke jeep. trouwens LPG is weer gezakt 41,5 cent (BE) lachen toch:lol: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Arjan1972 Geplaatst July 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2010 300km op 55 ltr LPG.En toen nieuwe banden erop en haal amper 250km. Duurde ff voor mijn kwartje viel Namelijk van 225-70-16 naar 235-70-16 gegaan. Eerst loog mijn km teller behoorlijk nu geeft ie exact de snelheid aan;) Maar eigelijk moet je er niet bij nadenken en gewoon genieten van die heerlijke jeep. trouwens LPG is weer gezakt 41,5 cent (BE) lachen toch:lol: Met 41,5 ct zou ik nog meer genieten!! Vanmorgen getankt 58,9 ct:no: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
beagle Geplaatst July 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2010 Vanmorgen getankt 58,9 ct:no: Laatst noodgedwongen moeten tanken langs de A28,voor het astronomische bedrag van 69,5ct/L Voelde me zwaar bestolen:cry: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marco Geplaatst July 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2010 Met 41,5 ct zou ik nog meer genieten!! Vanmorgen getankt 58,9 ct:no: Tja, lang leven het beloofde land België, je hoeft er niet te gaan wonen gewoon vlak langs de grens is genoeg;) Kun je profiteeren van de nederlandse en de belgische voordelen:whistle: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2010 Ik tank meestal bij de BP en de Tamoil, die zijn meestal wel het goedkoopste Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DarkGreen Geplaatst July 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2010 WJ ff afgetankt : 1:6,4 gereden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DarkGreen Geplaatst July 26, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 26, 2010 met de WJ 1:8 gereden met name langere stukken op cruise control gemiddeld ongeveer 110km/u wel het zuinigste ooit hier! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 26, 2010 ik haal meestal wel 12 liter per 100 km Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DarkGreen Geplaatst July 27, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 27, 2010 ik haal meestal wel 12 liter per 100 km Heb je een 4 liter? WJ 4.7i V8 permanent 4x4.....dan moet je echt je best doen voor 1:8 hoor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 28, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 28, 2010 Jup 4 liter en rij meestal in de 2WD altijd met een gangetje van 110 ongeveer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tonnie345 Geplaatst July 28, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 28, 2010 450 km op de snelweg op een tank van 80 liter..... 1 : 5,6 km Ik rij wel pakweg 130 km/h op de cruisecontrol. Niet te veel bij nadenken. Heb de laatste 4 maanden ongeveer 20.000 km gereden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DarkGreen Geplaatst July 28, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 28, 2010 Jup 4 liter en rij meestal in de 2WD altijd met een gangetje van 110 ongeveer yep, klopt. de 4 liter en 2wd scheelt veel in brandstofverbruik. WJ is permanent 4x4. Mijn 4 liter in de TJ is hetzelfde blok maar door 32ers BFG en verhogen drinkt tie toch echt 1:5 ongeveer. OT binnenkort ff tank leegrijden op de snelweg, ben benieuwd of ik 1:9 kan halen, moet kunnen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst July 29, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 29, 2010 OT binnenkort ff tank leegrijden op de snelweg, ben benieuwd of ik 1:9 kan halen, moet kunnen! Denk dat je wel 1:11 kan halen, probeer maar eens Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst July 29, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 29, 2010 Jup 4 liter en rij meestal in de 2WD altijd met een gangetje van 110 ongeveer Heb je een Selectrack dan? In het algemeen heeft ook de ZJ permanent 4WD-aandrijving (de beruchte visco, weetjewel). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 29, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 29, 2010 Heb je een Selectrack dan? In het algemeen heeft ook de ZJ permanent 4WD-aandrijving (de beruchte visco, weetjewel). Ja klopt idd, ben er ook zeer blij mee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shoveltje Geplaatst July 29, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 29, 2010 62,3 liter gas getankt en 263 km gereden... is dus bijna 1 : 4,2 Als ik heel positief denk: de 265/70-17 die er nu onder zitten schelen zo'n 9% in omtrek met de standaard 235/65-17, dus eigenlijk doet ie iets meer dan 1 : 4,5 en da's best zuinig voor bijna 2 ton gewicht en V8 met quadradrive ..... 'T is heerlijk om jezelf zo voor de gek te houden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DarkGreen Geplaatst July 29, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 29, 2010 Denk dat je wel 1:11 kan halen, probeer maar eens Ha Evert! 1:11? zal al blij zijn als ik 1:9,0000000000001 haal Gr Menno Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Kick Geplaatst August 7, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 7, 2010 vandaag op en neer naar Wommels 250km gereden en 45ltr verstookt zuinig ritje geweest dus ... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.