Spring naar bijdragen

Quadra Trac


Mars & Mo
 Share

Recommended Posts

Beste jeep fans

ik heb weer een vraagje..........

ik heb een quadra trac maar weet niet echt de werking van het geheel

ik heb de jeep nu op poten staan en de auto laten lopen in zijn versnelling

nu gaan de voor en achterwielen draaien

of ik nu de schakelaar naar links of rechts draai maakt geen verschil ????

ik dacht dat als ik de schakelaar draaide de voorwielen mee gingen doen en als ik de schakelaar weer zou terug draaien de voorwielen weer uit gingen ?????

weet iemand de werking van het geheel ....

Ik heb ook gehoord dat ik geen lockers op de vooras kan zetten klopt dit

het zou niet gaan met een quadra trac ?????????

gr mars

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JIj bedoeld de emergency schakelaar zeker?

In ieder geval is dit puur een locker/limited slip die in de tussenbak zit.

De Quadra-trac is standaard een permanente 4WD dus zouden ook alle wielen inderdaad continu aangedreven worden.

Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je geen lockers kan plaatsen in de je assen, rijden zeker wel meer mensen met Q-trac en lockers rond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JIj bedoeld de emergency schakelaar zeker?

In ieder geval is dit puur een locker/limited slip die in de tussenbak zit.

De Quadra-trac is standaard een permanente 4WD dus zouden ook alle wielen inderdaad continu aangedreven worden.

Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je geen lockers kan plaatsen in de je assen, rijden zeker wel meer mensen met Q-trac en lockers rond.

Maar wat is dan precies de functie van deze schakelaar ????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lees de onderstaande links maar eens door.

http://jubileejeeps.org/quadratrac/index.htm

http://www.novak-adapt.com/knowledge/quadratrac.htm

http://www.t-r-j.com/Auto/QT/quadratrac.htm

the quadratrac axles on your cj7 are a vacuum activated posi-trac system. on most, so called four wheel drives, you really only have two wheels in operation. most are limited slip. the emergency drive switch changes the differential from a limited-slip, to a posi-trac differential using a locker. yes. it is unsafe and hard to drive with all four wheels locked in. yes, you can get a manual lock-out system for the front axles. it installs at the hubs. as for the high range, low range lever. it controls the transfer case. high range for higher speeds, low range for creeping along through mudd and snow at slower speeds. the three vacuum lines are the control lines, one came from a vacuum source, the other two went out to the axles. this is a very good system when it's working properly. to unlock them, all four wheels need to be off the ground. preferably not airborn, but on jack stands. the transmission needs to be in neutral, but the engine does not need to be running. there are two tubes that go into the top of each axle housing, one is the axle breather that goes up to the frame and has a metal cap on it. the other is for the actuator. rotate one wheel on the front axle and watch what direction the other wheel turns. do the same on the rear axle. if both are turning the same direction the posi-trac is locked in. try spinning the front wheel as if the vehicle was moving forward, and then snap it backward real fast. if you hear a clunk from inside the differential it should have unlocked. test this by spinning the wheel and watch the direction the other wheel spins, it should be the opposite. if it does spin the opposite the axle is unlocked. if it doesn't, then vacuum needs to be applied to the actuator to disengage it. most four wheel drives require you back up the vehicle to unlock the differentials. hope this helps, good luck.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze schakelaar hoort bij normaal rijden tegen de klok in gedraaid te staan.

Maar als het goed is gaat er ook het lampje in je km.teller klok branden, rood lampie,rechts van de teller.

Deze schakelaar is bedoelt voor als je vast zou staan,hij lockt de tussenbak.

Dus dan gaat de aandrijf kracht naar voor en achter gelijk,

Heb je altijd twee wielen aangedreven ( een voor en een achter)

Heb je hem uit staan gaat de kracht naar de wielen met de minste weerstand,kan achter of voor zijn.

Als je echt in het terrein gaat rijden kan je gewoon de schakelaar naar rechts draaien, lampie gaat branden en je bent gelockt.

Kan zijn dat je eerst rustig een stukje naar voor en achter moet rijden voor hij aan gaat.

Als je hem uitschakeld is dat ook aan te raden.

Als je een locker in je voor as zou willen kan dat wel maar geen automatische. dus een hand bediende die je uit een aan kan zetten als jij dat wil.

Als je nog geen low range bak er op heb zou ik die eerst er maar eens op zetten, dan kom je al heel ver.

In je achter as is een automatiche locker geen probleem ( heb ik nu ook)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verhaal van Michel is een beetje verwarend denk ik.

In dat verhaal hebben ze het ook over lockers in de voor en achteras.

dat is zeker niet standaard als jij dat zou hebben..

Het makelijkste om te kijken of je emergency-drive staat ingeschakeld is je auto voor aan 1 kant opkrikken met een VERRIJBARE Garage krik.

Motor starten en in de drive zetten, gaat het wiel draaien zonder dat de auto vooruit gaat staat hij niet ingeschakeld..:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze schakelaar hoort bij normaal rijden tegen de klok in gedraaid te staan.

Maar als het goed is gaat er ook het lampje in je km.teller klok branden, rood lampie,rechts van de teller.

Deze schakelaar is bedoelt voor als je vast zou staan,hij lockt de tussenbak.

Dus dan gaat de aandrijf kracht naar voor en achter gelijk,

Heb je altijd twee wielen aangedreven ( een voor en een achter)

Heb je hem uit staan gaat de kracht naar de wielen met de minste weerstand,kan achter of voor zijn.

Als je echt in het terrein gaat rijden kan je gewoon de schakelaar naar rechts draaien, lampie gaat branden en je bent gelockt.

Kan zijn dat je eerst rustig een stukje naar voor en achter moet rijden voor hij aan gaat.

Als je hem uitschakeld is dat ook aan te raden.

Als je een locker in je voor as zou willen kan dat wel maar geen automatische. dus een hand bediende die je uit een aan kan zetten als jij dat wil.

Als je nog geen low range bak er op heb zou ik die eerst er maar eens op zetten, dan kom je al heel ver.

In je achter as is een automatiche locker geen probleem ( heb ik nu ook)

OKE nu snap ik de functie van de quadra trac en de schakelaar :(

maar ff over de low range bak welk type zou er achter kunnen en wat is het beste ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een 1339 Qt en daar was vroeger als optie een low-range unit op te zetten.

Dat is gewwon een extra unit dit je zo bij een 1339 bak aan kan schroeven,ook later. Ze staan wel eens op MP.

Nu weet ik niet of dat ook op jou 1305 bak past.. ik kan niks vinden over een "1305" bak ??

shewrenchesqt.jpg

Dat boven zijn hand links op de foto is een low-range unit (dat ronde geval):(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een 1339 Qt en daar was vroeger als optie een low-range unit op te zetten.

Dat is gewwon een extra unit dit je zo bij een 1339 bak aan kan schroeven,ook later. Ze staan wel eens op MP.

Nu weet ik niet of dat ook op jou 1305 bak past.. ik kan niks vinden over een "1305" bak ??

Dat boven zijn hand links op de foto is een low-range unit (dat ronde geval):(

Past er gewoon op. Ik heb er net eentje op mijn QT 1305 bak gezet. En dan heb je ineens een QT 1339 bak. Veel kom je er niet tegen en als je ze tegen kom wel goed kijken of ze compleet zijn. Ze kosten trouwens meer als de QT bak zelf.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...