AxeT Geplaatst January 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2010 Ik ben sinds heel kort de trotse eigenaar van een GC uit '93 (4.0i limited). Ik heb geen ervaring in terreinrijden en de originele handleiding en ook dit forum geven geen direct antwoord op mijn vraag, dus toch maar even zelf posten. Gisteren een drassig weilandje opgereden en de '4-part time' ingeschakeld om er uit te komen. Vervolgens teruggeschakeld naar '2WD' maar de versnelling leek te blijven 'hangen', waarna ik op de rechte weg niet normaal kon rijden (slingeren/bokken/stuurtrek). Na te zijn gestopt en meerdere keren de tussenbak van 2WD, naar part-time, fulltime, N en 4 LO, kwam deze uiteindelijk wel los. Mijn eerste ingeving: ik heb verkeerd (of in de verkeerde volgorde) geschakeld. Dus zoeken in de handleiding, maar daar wordt de Quadra Trac uitgelegd, die er héél anders utiziet dan mijn tussenbak-handle. Zoeken op dit forum lijkt er op te wijzen dat ik een Selectrac heb. In ieder geval ziet de mijne er als onderstaand uit: Nu mijn vraag: Wat is de juiste volgorde/procedure om te schakelen met deze bak? Dank voor jullie input! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joost Geplaatst January 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2010 Welkom:bye1: Ten eerste moet je voor je het terein in gaat de juiste stand kiezen. Op het moment dat je al in de prut staat is niet echt het goede moment om over te schakelen. Het beste is om bij lage snelheid (5/10 Km/u) en in het uitrijden op de weg in 1 keer over te schakelen naar de juiste stand. Welke stand hangt af van de zwaarte van het terein. In het zwaarste geval gebruik je 4LO Dat het nu heel moeilijk ging kan zijn dat het gewoon te weinig gebruikt is en dan wil het in het begin wel eens hikken. Of dat er gewoon ondehoud aan je tussenbak nodig is. Beetje sappies verversen,.. is je JEEP heel dankbaar voor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst February 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2010 wil ook wel helpen om alvorens het terug schakelen naar 2wd een klein stukje achteruit te rijden en dan achteruit flink sturen. op die manier haal je een beetje spanning van de aandrijflijn af. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst February 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2010 En niet vergeten je versnellingsbak in neutraal te zetten als je stilstaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst February 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 1, 2010 En niet vergeten je versnellingsbak in neutraal te zetten als je stilstaat. Voordat je gaat roeren in die tussenbak bedoel ik. sommige mensen houden de auto nog in drive met rem erop terwijl ze de tussenbak willen bedienen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AxeT Geplaatst February 4, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Dus samenvattend: Rijdend (5-10 km/u) - schakelbak blijft gewoon in D - tussenbak in 1 keer naar 4-parttime, 4-fulltime of 4-LO (oplopend van licht naar zwaar terrein) - wanneer weer terug op vaste ondergrond, dan rijdend (5-10 km/u) de tussenbak in 1 keer naar 2WD (dus niet eerst naar N) Vanuit stilstand - schakelbak naar N - tussenbak in 1 keer naar 4-parttime, 4-fulltime of 4-LO (oplopend van licht naar zwaar terrein) - wanneer weer terug op vaste ondergrond, dan vanuit stilstand de tussenbak in 1 keer naar 2WD (dus niet eerst naar N) Klopt bovenstaande? Waar dient de N van de tussenstand voor (die komt in het hele verhaal niet voor)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Je schakelbak altijd in N zetten Maar waar die N op de tussenbak voor diend weet ik ook niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Je schakelbak altijd in N zettenMaar waar die N op de tussenbak voor diend weet ik ook niet Als de auto gesleept moet worden moet de versnellingsbak in P en de tussenbak in N.<_< Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AxeT Geplaatst February 4, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Je schakelbak altijd in N zetten Maar Joost zegt hierboven dus iets anders, namelijk al rijdend (dus schakelbak in D) in een keer naar 4WD... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Maar Joost zegt hierboven dus iets anders, namelijk al rijdend (dus schakelbak in D) in een keer naar 4WD... gebruik de zoekfunktie maar eens;) Ik zet hem altijd als ik onder het rijden doe schakelbak ALTIJD in neutraal,omdat je anders kans hebt dat alles kapot gaat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Maar Joost zegt hierboven dus iets anders, namelijk al rijdend (dus schakelbak in D) in een keer naar 4WD... Niet helemaal, hij zegt : uitrijdend. Je normale versnellings hendel in N , dan je tussenbak bedienen. Dus eventueel rollend. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joost Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 Niet helemaal, hij zegt : uitrijdend.Je normale versnellings hendel in N , dan je tussenbak bedienen. Dus eventueel rollend. Bedankt voor de veduidelijking Evert, Ik bedoel inderdaad uitrijdend in Neutraal en dan de tussenbak bedienen. Dus wegrijden in D. dan gas los en in N uitrijden tot snelheid 5/10 km en dan je tussenbak hendel in een vloeiene beweging naar de gewenste stand trekken. Werkt i.i.g.bij mij beter dan vanuit stilstand. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
adh Geplaatst February 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 4, 2010 hoi, ik heb het vandaag ook geprobeerd maar als het laat uitrijden dan lijkt het wel of ik de tanden aan het poetsen ben heb het dan in P gedaan met stistand geen problemen heel vloeiend zonder een rameltje en geboenk dus ik doe het dan maar zo (mijn ervaring) mvg, Ad Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AxeT Geplaatst February 5, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2010 Ok, bedankt allemaal voor de input, ga het van het weekend eens uitproberen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst February 5, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2010 Je schakelbak altijd in N zettenMaar waar die N op de tussenbak voor diend weet ik ook niet Die N op de tussenbak heeft dezelfde functie als de N van een normale, handgeschakelde bak: het is een vrije positie om die nodig is om naar een andere tandwieloverbrenging te schakelen. Direct schakelen gaat niet vanwege snelheidsverschil van de betreffende tandwielen. Zonder N kun je dus niet schakelen van hoog naar laag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.