Leo5 Geplaatst February 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2010 Bij m'n vorige terreinwagentjes had ik het al: Plaat voorde grille bij koud weer. Motor komt zo -zeker bij hogere snelheden- veel beter op temperatuur en da's veel beter voor 'm. Voor de YJ dus ook een mooi polyester plaatje gemaakt met 4 sleuven om toch wat te kunnen ventileren als nodig, en om bij slotje+grendel te kunnen. Alleen is dan die kenmerkende grille weggestopt...Maar plakletters doen wonderen! En lekker lopen, zo'n mooi warm motortje... Veel plezier, in de sneeuw! Groet Leo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Driver Geplaatst February 15, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2010 Ik zelf zou zoiets nooit doen.. heb altijd al een warme motor.. als ik dan helemaal geen koeling meer heb van voren komt het niet goed denk ik.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Leo5 Geplaatst February 16, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Valt erg mee, Driver. Juist op de snelweg koelt die enorme radiateur me een beetje te goed. Met de boel dicht van voren zuigt de koelfan -die altijd draait- nog genoeg lucht door de radiateur om overtollige warmte kwijt te raken. In een Suzuki heb ik 't eens zo bont gehad dat de koelvloeistof zo steenkoud bleef (okee, bij -9 graden en harde tegenwind op de snelweg) dat de choke permanent wagenwijd openstond, en bij uitzetten van de motor het ding stug doordieselde. In z'n 4 zetten en koppeling laten opkomen... enorme sprong, en dat was het weer. Maargoed, ieder z'n meug natuurlijk, het bevalt me best goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Loorider Geplaatst February 16, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2010 Er zit een termostaat in je blok die de minimale temperatuur regelt. Die gaat dus pas open als het blok warm is. (80 of 90 graden). Dan wordt het water pas door de radiateur gepompt. Als jij een plaat voor je radiateur nodig hebt om de motor warm te krijgen zou ik eerst je termostaat eens controleren; die blijft waarschijnlijk open staan! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Leo5 Geplaatst February 18, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2010 Gerry, die thermostaat... Is dat een kwestie van echt helemaal dicht bij een koud blok, of loopt er altijd wel wat koelvloeistof via de radiateur? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2010 Jup, helemaal dicht. Hij gaat pas open als de vloeistof aan motorzijde warm genoeg is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Leo5 Geplaatst February 19, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2010 En zo blijf ik leren. Gaat blijkbaar bij elk merk weer een beetje anders. Groeten, Leo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst February 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst February 19, 2010 Ik moet me sterk vergissen maar volgens mij werkt elk koelsysteem zo.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Leo5 Geplaatst February 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 20, 2010 Vraag het me af. Als ik met koud weer en een koud blok de motor een paar minuten stationair laat lopen -niet eens rijden, en echt niet meer dan 2 of 3 minuten- voelt de vuldop van de radiateur en de vloeistof daarin lauw aan. En dat lukt dacht ik alleen als er vloeistof door de radiateur circuleert. Dat was zo bij meerder auto's waar ik onder de motorkap ben geweest, en waar verder geen enkel defect aan de thermostaat was. Vandaar dat ik eens vroeg naar "helemaal open/dicht" van die thermostaat, of dat het meer een kwestie is van "beetje open/dicht". Maar net wat ik al zei; zo blijf ik leren, en de lieden die hun Jeep met de ogen dicht uit elkaar kunnen halen zijn er toch wel beter in thuis dan ik, denk ik. Heb er minstens 1 oog voor nodig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.