Spring naar bijdragen

Nieuwsgierig: Wat zijn VTAM, Z10, SNA


Raven
 Share

Recommended Posts

Puur uit nieuwsgierigheid zou ik wel eens willen weten of er hier mensen zijn die uit hun hoofd weten wat de volgende termen inhouden:

- VTAM

- Z10

- SNA

- CICS

Dus zonder het op internet of ergens anders na te kijken...

Oh ja... Ogdak en Seven liever niet antwoorden daar ik er vanuit ga dat jullie het wel weten :D

P.s. Er is geen prijs te winnen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan Chris:

Heeft niets met Jeeps te maken, vandaar ook in het café :P

Het betreft hier termen van een redelijk zeldzaam vakgebied en ik ben gewoon nieuwsgierig of er hier mensen zijn die deze termen kennen.

Mijn systeembeheerder kent alle 4 de termen :D maar ik kende ze niet.

Netjes! Jammer dat we met een reorganisatie bezig zijn, anders kon hij wellicht solliciteren en tussendoor jouw systemen ook nog beheren. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Netjes! Jammer dat we met een reorganisatie bezig zijn, anders kon hij wellicht solliciteren en tussendoor jouw systemen ook nog beheren. :D

Mijn systeembeheerder werkt maar 3 dagen bij mij. De rest van de tijd ontwerpt hij systemen voor de overheid waaronder de belastingdienst en gemeentes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die zijn toch al lang met pensioen, gelijk met hun s36's?

:D

S36 ken ik niet. Wel de S360, maar da's voor mijn tijd.

Ik begon met ES9000.

Edit:

Sorry, zie net dat de S36 een micky mouse bak is :P

De S360 was wat groter :lol:

bewerkt door Raven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

S36 ken ik niet. Wel de S360, maar da's voor mijn tijd.

Ik begon met ES9000.

Edit:

Sorry, zie net dat de S36 een micky mouse bak is :P

De S360 was wat groter :lol:

Tuurlijk, mickey mouse bak:wacko: zoals de T-ford een donald duck-auto is...:D Schaam je!;)

Ik ben op een Vic20 (5 kB RAM) begonnen met programmeren en mijn eerste echte eigen computer was een Apple MacIntosh 512. Die heb ik nog, net als de originele Excel 1.0 voor Mac. Op één 128kB 3,5" diskette. Moest ook wel, want een harde schijf was er niet bij.

Een generatiekloof openbaart zich?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een generatiekloof openbaart zich?

Klinkt een beetje als de ouderen op mijn werk :D

Die hebben het nog wel eens over loodzware verwisselbare hardeschijven, waar nog wel eens koffie over gemorst werd en

stapels ponskaarten die gesorteerd moesten worden.

Ik ben begonnen met mainframes met 768 Mb intern geheugen en zo'n 1,2 Terabyte aan schijfruimte.

Dit model, maar dan zonder de pakken en stropdassen:

2423PH9000.jpg

Twee mainframes, plus controllers, plus schijfkabinetten, nam een hele zaal in beslag.

De reeltape- cartridgekasten stonden in een aparte zaal en de novell en unix-servertjes stonden in het voorportaal.

Maarre... De System/36 was een mini computer en System/360 een mainframe.

Voor de liefhebbers, hier de System/360:

IBM_5360.gif

Ik heb trouwens ook nog met communication controllers met 8" floppies gewerkt.

En vorig jaar heb ik de laatste communication controller met 5.25" flop uitgefaseerd ( IBM 3745/3746 ).

Deze laatste kon met 16 Mb geheugen duizenden gebruikers servicen over tokenring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Puur uit nieuwsgierigheid zou ik wel eens willen weten of er hier mensen zijn die uit hun hoofd weten wat de volgende termen inhouden:

- VTAM

- Z10

- SNA

- CICS

CICS en SNA ken ik wel, VTAM en Z10 niet. Mijn mainframe ervaring was als tapeoperator op een IBM mainframe waar 3420 en 3490 tapedrives aan hingen. Ook een paar VAX-VMS-en waar tapereels aan hingen. Bij mijn huidige werk in het begin nog een paar MS-SNA server beheerd, totdat de AS/400s zelf TCP/IP konden babbelen.

8" floppies had ik mee te maken bij een stage op een radiotherapie afdeling. Aan de CT scanner hing een 8" floppydrive, en op een andere machine konden we de bestanden overzetten naar 3.5".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

CICS en SNA ken ik wel, VTAM en Z10 niet. Mijn mainframe ervaring was als tapeoperator op een IBM mainframe waar 3420 en 3490 tapedrives aan hingen. Ook een paar VAX-VMS-en waar tapereels aan hingen. Bij mijn huidige werk in het begin nog een paar MS-SNA server beheerd, totdat de AS/400s zelf TCP/IP konden babbelen.

8" floppies had ik mee te maken bij een stage op een radiotherapie afdeling. Aan de CT scanner hing een 8" floppydrive, en op een andere machine konden we de bestanden overzetten naar 3.5".

Niet slecht! VTAM is de applicatie die SNA praat op het mainframe.

z10 is het huidige paradepaardje van IBM en de z11 is in aantocht.

Tapemeppen heb ik ook nog gedaan. Alle systemoperators moesten een weekje bij de tapes meelopen. En in het weekend moesten we het zelf doen. Inderdaad 3420 ( reels ), 3480 en 3490 ( cartridges )

Van de MS SNA-servers hebben we er nog twee, in het uitwijktestnetwerk.

Produktie is vervangen door MS HIS-servers, die mijn clubje ook beheerd.

Werk je met AS400's? Bij ons is het beheer ge-outsourced.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...