Cherokee_Chris Geplaatst March 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 Omdat ik mijn XJ nog steeds niet aan de emissie eisen voor de APK kan laten voldoen ben ik nog steeds aan het zoeken naar oplossingen, op een Amerikaans forum heb ik gelezen dat het toevoegen van "dry gas" de CO uitstoot behoorlijk kan drukken. Zover ik heb kunnen uitpluizen is "dry gas" zo ongeveer hetzelfde als wat hier op sommige plekken al verkocht word als bio ethanol. Heeft iemand zoiets hier al eens geprobeerd ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raphael Geplaatst March 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 Wat ik weet van Dry-Gas, is dat het niet is waar voor jij het wil gebruiken. de volgende tekst vond ik op het internet. "Dry gas is basically alcohol, ethanol to be specific. The ethanol mixes with the water and keeps it from freezing when the temperature drops and makes it burnable. So yes, it does serve a very useful function. The engine doesn't matter. It could be a little three cylinder Geo Metro or the V-16 Cadillac. Condensation will still form in the gas tank and you will need the dry gas to keep it from freezing so it can be burned." Daarnaast, houd er rekening mee dat het vermoedelijk tenkoste kan gaan van je brandstofleidingen (dry-rot) en dat de brandstofpomp een modificatie moet ondergaan. Op St. John's waar de temperaturen ver beneden de 30 graden kunnen komen in de winter gebruikte men carburatie en leiding/tank verwarmers (uit de vliegtuig industrie) i.p.v. toevoegingen. mijn cherokee kwam eerst ook niet door de keuring i.v.m. een te hoge co uitstoot. een paar flesjes van meneer wynes (Injector +Plus+ Cleaner) en een flink aantal kilometers (hoog toerig) gaan rijden. bij de herkeuring kwam ik perfect door de keuring heen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
monkey Geplaatst March 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 Bio ethanol wordt al vaak toegevoegd aan gewone benzine . Aceton toevoeging werd enige jaren geleden veel uitgeprobeerd om zuiniger te rijden door betere vergassing van de benzine door lagere oppervlakte spanning van de benzinemix en daardoor betere verbranding , theoretisch zou dat een lager co gehalte moeten geven. Het beetje zuiniger rijden was te klein om de rompslomp waard zijn. Ik dacht de verhouding 1:4000 als ik me goed herinner. Dus bv 1cc op 4 liter. Doe even een google voor de juiste verhouding. Het kan je misschien net door de keuring helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 Ik heb ook nog maar een beetje nodig, verder heb ik zo'n beetje alles al gecontroleerd, vervangen en schoongemaakt. Daar is geen winst meer te vinden, het enige wat ik anders nog kan bedenken is een nieuwe cat, maar de huidige is pas een maand of 10 oud. stationair moet ik zakken van 0,6 naar 0,5 bij 2500 rpm moet ik zakken van 0,5 naar 0,3 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst March 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 mijn cherokee kwam eerst ook niet door de keuring i.v.m. een te hoge co uitstoot. een paar flesjes van meneer wynes (Injector +Plus+ Cleaner) en een flink aantal kilometers (hoog toerig) gaan rijden. bij de herkeuring kwam ik perfect door de keuring heen. Bij mijn Wrangler ook (verhaal staat ergens onder topic APK); eerst VEEEEEEL te hoge CO; er zat al injector cleaner in de brandstof en ik had er al ca 300km mee gereden. Echter nog steeds te hoog. Daarna de CO nog een keer gemeten nadat ik de motor flink warm had gereden; goed op zijn staart getrapt. De CO was flink gedaald dacht met een factor 10 zelfs. Dus probeer idd even injector cleaner en hem flink warm aanbieden en vragen of ze hem DIRECT willen meten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 Dus probeer idd even injector cleaner en hem flink warm aanbieden en vragen of ze hem DIRECT willen meten. reeds geprobeerd niet gelukt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst March 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 reeds geprobeerd niet gelukt Als die cat pas 10 maand out is, geloof ik niet dat daar het probleem zit. Hoe loopt de motor verder? Is er wel een goede verbranding? (Genoeg zuurstof) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst March 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 Ik gebruik zelf altijd aceton bij de benzine Bij de apk altijd een goede CO waarde. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst March 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 20, 2010 carter ontluchting los gooien:huh: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 Hoe loopt de motor verder? Is er wel een goede verbranding? (Genoeg zuurstof) De motor loopt verder prima, verbruik is normaal (1:7/1:7,5) rond de kerst grote beurt gehad. Later nog de throttle body en stappenmotor schoongemaakt. Alles wat met een DRB II uit te lezen is uitgelezen en geen rare dingen gevonden, geen foutmeldingen. carter ontluchting los gooien Ook al gedaan. Ik gebruik zelf altijd aceton bij de benzine Bij de apk altijd een goede CO waarde. Hoeveel gebruik je daarvan, doe je dat alleen net voor de APK ? Hier vond ik wel wat info -klik- Men heeft het hier hoofdzakelijk over verbruik, is er meer info te vinden over de uitstoot ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst March 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 2 ml per liter tank van bijv 50 ltr = 100 ml Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vince Diesel Geplaatst March 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2010 Ik heb iets dergelijks recent aan de hand gehad. Bleek dat de lambdasonde defect was. Dan kun je natuurlijk afstellen en schoonmaken wat je wilt maar de juiste CO-waarde haal je nooit (althans nooit op het gewenste moment...). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 22, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2010 lambdasonde heb ik ook al vervangen, hoewel het verschil met de oude minimaal was Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reservoir Dogs Geplaatst March 29, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2010 Hoe oud en vervuild is je motorolie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 29, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2010 Je hebt dus de lambdasonde en de kat vervangen en de CO blijft te hoog, als ik het goed begrijp ? Maar misschien is er een andere oorzaak die dit euvel teweegbrengt ? Ik denk bijvoorbeeld aan een defecte injector(en), of een mankement aan het motormanagement, of inlaatmanifold... Moet toch zijn dat de verbranding niet optimaal verloopt ? Tja... wat zou dat dan nog kunnen zijn ? Kleppen ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 29, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2010 Hoe oud en vervuild is je motorolie? Ouderdom valt mee, grote beurt net voor de kerst gedaan, inmiddels ca 8000 km gereden Je hebt dus de lambdasonde en de kat vervangen en de CO blijft te hoog, als ik het goed begrijp ? Klopt Ik denk bijvoorbeeld aan een defecte injector(en), of een mankement aan het motormanagement, of inlaatmanifold... Injectoren durf ik niets over te zeggen, nog niet getest Motormanagement lijkt ok, de auto rijd prima en uitlezen levert geen fouten op Inlaatspruitstuk ziet er goed uit, er zijn geen lekkages op zowel in als uitlaat Tja... wat zou dat dan nog kunnen zijn ? Kleppen ? Kan een compressie test hier en indicatie voor geven ? Heb dit al wel overwogen te gaan doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst March 29, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2010 (bewerkt) Ik rij al een paar jaar op aceton in de benzine 100 ml op 45 liter benzine hier meer info http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/ http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive#Chrisler niet meer en niet minder bijvoegen Ik haal halve liters bij de bouw markt Heb van de drogist ( waar ik het eerst haalde) 100 ml glazen flesje en kiep dat na het tanken in de vulslang van reservejerrycan in de tank Je krijgt door grotere vluchtigheid betere verbranding en minder uitstoot ( door betere verbranding) Het mengt zich door de benzine en al dat gelul dat het plastic onderdelen oplost had ik dan al lang moeten hebben na zo een 30.000 km op aceton Koop GEEN nailpolishremover want daar zit nog iets bij zodat het niet zo gauw verdampt. Dus puur March 29, 2010 bewerkt door dezperado Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 29, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2010 (bewerkt) Ik ga eens advies vragen aan mijn zoon. die heeft vorig jaar een ford focus omgebouwd op bio-ethanol. Ik zal hem eens vragen of hij nog ideetjes heeft waarom je co te hoog blijft. EDIT: ziezo, ik heb hem gemaild (hij zit nl. op Oxford univ.) en dit was zijn antwoord: Dad, Een hoge CO waarde ligt meestal aan een slechte vulling in de cylinder. Dit kan gebeuren wanneer de luchtfilter verstopt zit, of er misschien olieaanslag in de aanzuigbuis van de inlaat zit (kan zijn door de carterventilatie). Maar het meest voor de hand liggende zal waarschijnlijk de luchtfilter zijn. Het kan ook zijn dat de motor te rijk draait (kan de lambdasonde zijn, maar aangezien deze net vervangen is, is deze waarschijnlijk niet stuk). Als er een luchtmassa meter is zou deze in principe ook kunnen stuk zijn en een te hoge waarde aangeven, waardoor de injectie teveel injecteert, en de motor te rijk draait. (maar dan zou de wagen waarschijnlijk niet veel meer doen...) Is het geen van deze dan kan het ook zijn door slijtage (lage compressieverhouding). Dit kan veroorzaakt zijn door eventueel de zuigerringen die al wat slijtage vertonen. Eventueel kan ook de verbrandingskamer een niet optimale vorm meer hebben (bijvoorbeeld door overtollige koolaanslag) maar dit zal waarschijnlijk niet het geval zijn. Anders kan ik niet direct een antwoord uit men mouw schudden. Ik vraag morgen nog eens na in school, een leerkracht is gespecialiseerd in emissies. Misschien weet hij raad. March 30, 2010 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cherokee_Chris Geplaatst March 30, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2010 @ dezperado :ik ga de aceton sowieso proberen, theoretisch zou ik het moeten kunnen meten met de DRB II, de openingstijd van de injectoren zou korter moeten worden volgens mij. ik ga proberen of ik dit vast kan leggen in metingen. @ fransdemers :Het luchtfilter zit niet verstopt, wel is er olie te zien op het luchtfilter op de plaats waar de ventilatieslang vanaf het kleppendeksel op het luchtfilter zit. De inlaatbuis van het filter naar inlaatspruitstuk heb ik nog niet inwendig bekeken, ga ik nog doen. het inlaatspruitstuk, de throttlebody en stappenmotor heb ik schoongemaakt, hier was wel vervuiling aanwezig maar tijdens de laatste meting dus niet meer. Wat mij wel opgevallen is tijdens demontage van de in en uitlaatspruitstukken is dat de inlaatkleppen behoorlijk zwart leken te zijn, de uitlaatkleppen zagen er prima schoon uit. De compressie wil ik nog gaan meten, maar hiervoor heb ik zelf niet de middelen dus nog even iemand in de buurt vinden. Heeft je zoon enig idee of ik ongestraft bio ethanol zou kunnen tanken, bijvoorbeeld 50/50 met euro 95 ? Alvast heel erg bedankt voor je/jullie tips, ben benieuwd of de leerkracht op Oxford nog iets weet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2010 Heeft je zoon enig idee of ik ongestraft bio ethanol zou kunnen tanken, bijvoorbeeld 50/50 met euro 95 ? Ik mail hem even... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
beagle Geplaatst March 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2010 Is de CO iedere keer met hetzelfde aparaat gemeten? Zoja; Is het mogelijk dat deze een afwijking heeft? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2010 Hier het langverwachte antwoord uit Oxford... Dad, Normaal gezien is dat geen probleem, alleen is bio ethanol een tamelijk agressieve brandstof, en zal na een verloop van tijd problemen ondervinden met corrosie ( vooral in de brandstofpomp e.d.) Waarschijnlijk zal de start ook niet echt goed verlopen, doordat je betere bougies nodig hebt om de brandstof te ontsteken. En een nieuwe ontstekingsmapping. Ethanol heeft ook een andere mengverhouding nodig dan benzine, dus waarschijnlijk zullen er grotere injectoren moeten geplaatst worden (de injectoren nu zijn waarschijnljik berekend op de origninele brandstof) als je geen vermogenverlies wil hebben. Ethanol is inderdaad een brandstof waar je veel meer vermogen mee kan verkrijgen, maar het heeft wat aanpassingen aan de motor nodig. Dus als hij ethanol in de auto wil gieten om meer vermogen te hebben is zonder andere aanpassingen heeft het niet veel zin denk ik. Groeten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst March 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2010 Vraag dan gelijk ook even of het verhaal van aceton waar is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst March 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2010 Vraag dan gelijk ook even of het verhaal van aceton waar is. Ok, hij heeft zojuist teruggebeld: volgens hem is het zo, dat een portie aceton in de tank ervoor gaat zorgen dat de motor armer draait... Kan dus idd. de oplossing zijn om even door de keuring te geraken. ps. hij heeft er wel bijgezegd dat de motor niet lekker gaat draaien omwille van de redenen hiervoor al opgesomd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst March 31, 2010 Rapporteren Share Geplaatst March 31, 2010 Ok, hij heeft zojuist teruggebeld:volgens hem is het zo, dat een portie aceton in de tank ervoor gaat zorgen dat de motor armer draait... Kan dus idd. de oplossing zijn om even door de keuring te geraken. Voor die paar euro kan je het altijd proberen, wie niet waagt wie niet wint Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.