Spring naar bijdragen

Vervangen


Recommended Posts

Dag allemaal.

Vorige zomer heb ik dus een GC gekocht. Zoals ik al gelezen heb is het heel belangrijk tijdig de olie(s) en filters te vervangen. Wanneer dit voor het laatst gebeurd is weet ik niet.

Nu zou ik dit zelf willen doen, want ten eerste wil ik wat kosten sparen en ten tweede lijkt mij dat een grote voldoening te geven om zelf te doen. (dit had ik alvast bij het herstellen van de zetelverwarming aan de hand van dit forum!!)

Probleem is dat ik totaal geen kennis heb van mechaniek, maar wat niet is kan nog komen.

Graag had ik vervangen olie + filter van ...

- motor

- automaat

- differentieel vooraan

- differentieel achteraan ( en een soort bol die hierin zou moeten zitten dat het krakend geluid nu veroorzaakt )

- alsook 2 dichtingen die op de vooras als de achteras zit ( as in de lengterichting van de jeep ) want daar is er duidelijk verlies van olie dat rondgezwierd wordt... tot grote blijdschap van men ouders hun oprit :worshippy:

Jullie horen mij waarschijnlijk al komen... welke olies en filters heb ik hiervoor nodig + welke stukken ( die "bol" en die dichtingen) moet ik waar bestellen .

Men jeep is een Grand Cherokee limited van '98, een 4.0l 6 cilinder rijdt op benzine en gas.

En alle andere tips zijn tevens welkom !!! ( speciaal gereedschap nodig?, nog andere olies die moeten vervangen worden?... )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik woon in Avelgem.. een gemeente dichtbij kortrijk / waregem

Dit heb ik nu gevonden aan de hand van vorige discussie!

klopt dit effectief of zijn er betere merken ofzo...?

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/resultaat/mbtm8FI7jVGe/jeep-grand-cherokee-40-1992-1998/

bewerkt door tkindtd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit heb ik nu gevonden aan de hand van vorige discussie!

klopt dit effectief of zijn er betere merken ofzo...?

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/resultaat/mbtm8FI7jVGe/jeep-grand-cherokee-40-1992-1998/

Kroon heeft een goeie olie, is niks mis mee.

Komt er bij mij ook weer in. En de meeste van het forum hebben kroon olie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kroon maakt prima olie, gebruik ik ook.

Ga alleen niet altijd blind af op hun adviezen :worshippy:

Voor het dif namelijk zie ik hier niets over LS toevoeging (LS staat voor limited slip, deze zou in je achteras kunnen zitten en gaat kraken als de olie zijn werking verloren heeft)

Overigens als je de olie gaat doen, vervang dan ook de diverse filters.

Wat betreft de keeringen die je noemt, dit noemen ze pinion keeringen. De keeringen zijn niet zo duur, echter het los maken van de pinion is een heel feest zeker als de auto niet op een brug staat.

Overigens om terug te komen op nog andere olieen nodig?

Ik zie in het lijstje niet de tussenbak, remmerij en stuurbekrachtiging staan. Als helemaal geen historie bekend is, dan zou ik ook deze doen als je toch bezig bent.

bewerkt door charlie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm, dus uitzoeken of ik die LS nodig heb.. Deze moet ik terugvinden ergens op een plaatje rond de achterdifferentieel als ik goed gelezen heb op dit forum.

De filters.. hoe vind ik welke filter er waar moet om te bestellen alvorens alles te demonteren? Of gewoon naar een jeep-verdeler gaan en de filters vragen? Dan zou ik ook meteen die pignion keeringen kunnen bijbestellen.. of komt dit allemaal stuk duurder uit bij een jeepverdeler?

Aja, men linker achteruitkijkspiegel moet ook vervangen worden... is nu wazig en roodkleurig... totaal niet praktisch, zeker niet in het donker!!

een brug heb ik niet ter beschikking.. dus het zal feest worden :)

Maar ik kan wel rekenen op hulp van men nonkel die nog in een garage gewerkt heeft.

De tussenbak is iets helemaal nieuws voor mij.. dus beter ook vernieuwen als het aangeraden is, want historie is totaal onbekend.

Remmerij vermoed ik dat in orde is aangezien er grote kosten geweest zijn aan de remmen en ophanging het jaar voor ik de Jeep kocht..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kan bij de dealer de olie halen waar al te toevoeging in zit, en die kan als het goed is in elke achteras

Het kan geen kwaad er zelf over na te denken; mijn ervaring is dat dealers het soms niet weten en als ze het wel weten: Waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

enkele foto's waar die lekken zijn ter bevestiging of het de pignion keeringen zijn.

Aan de had van een andere discussie bij de site van rockauto terecht gekomen... in hun lijst gezocht naar die pignion seal... dan komt er een lijstje. Maar hoe kan ik te weten komen welke bij mijn Jeep past?...

post-4689-12873030760047_thumb.jpg

post-4689-12873030765718_thumb.jpg

post-4689-12873030768762_thumb.jpg

post-4689-12873030772935_thumb.jpg

bewerkt door tkindtd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

motor --> olie + filter

differentieel voor --> olie

differentieel achter --> olie + LS + pignion keering

automatische versnellingsbak --> olie + filter + pignion keering

verdeelbak --> olie .... zit hier ook een filter?

smeerpunten en nipples.. beetje uitleg gevonden, nice!! :yes:http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=17886&highlight=smeerpunten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...