Spring naar bijdragen

Amsterdam-Dakar rijden met Cherokee


Klijhoofd
 Share

Recommended Posts

Dag Forumbezoekers,

Ik sta voor een grote uitdaging. In november dit jaar doe ik mee aan de Amsterdam-Dakar Challenge. Een barre tocht van 7200km om geld in te zamelen voor een - zelf te kiezen - goed doel. Kijk op www.amsterdamdakar.nl voor meer informatie.

Er zijn 2 voorwaarden voor deelname aan deze tocht:

1 De auto mag maximaal € 500,- kosten

2 Je mag voor maximaal € 250,- versleutelen

Ik ben voornemens om de tocht in een Jeep Cherokee te verrijden, omdat het een geschikte auto is voor het terrein, je nog enige luxe hebt tov bv een samurai en omdat een Cherokee nog enigszins betaalbaar is.

Nu is mijn vraag. Zijn er mensen die zich in willen zetten voor het goede doel op wat voor manier dan ook? Ik moet een auto met onderdelen hebben voor de tocht EN die de tocht ook overleeft! :yes: Dus daarom de volgende vragen:

Ik woon in Zutphen.

1 Is er iemand die zijn Cherokee aanbiedt voor € 500,- of minder? (Uiteraard verwacht ik geen Cherokee uit 2005 met alles erop en eraan, maar gewoon een `88er - `92er waarvan je enigszins het idee hebt dat hij het zou kunnen halen)

2 Is er iemand die mij alle gevoelige onderdelen (zoals koel- en olieslangen, radiator, startmotor) of een deel daarvan kan leveren voor € 250,- of minder?

3 Is er iemand die zijn kennis ter beschikking stelt door een dag de auto helemaal "7200km-woestijntocht-proof" te maken qua techniek?

4 Uiteraard is hulp op alle andere wijze als hierboven omschreven ook van harte welkom.

LET OP: Het is voor het goede doel. Uiteraard wordt alle hulp beloond met veel lof, een naamplaatje op de auto, website en dit forum en voor punt 1, 2 & 3 zijn ook gesponsorde kratjes bier beschikbaar.

bewerkt door Klijhoofd
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderdelen kan ik je wel leveren (nieuw en gebruikt) , ik demonteer er zo rond de 25 per jaar.

Een cherokee heb ik op dit moment ook wel 1 staan (verhoogd en een 8.25 achteras) , automaat voor 950,-- , echter zit er een optie op tot volgende week.

Ik moet er volgende week 1 halen die ook nog goed is , alleen lekje in spruitstuk , handbak deze zou 750,-- kosten.

Wel te hoog i.v.m. het budget , maar ik zou je bijvoorbeeld een gegarandeerd rest bedrag kunnen geven (mits de auto weer terug komt natuurlijk) van b.v. 250,--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderdelen kan ik je wel leveren (nieuw en gebruikt) , ik demonteer er zo rond de 25 per jaar.

Een cherokee heb ik op dit moment ook wel 1 staan (verhoogd en een 8.25 achteras) , automaat voor 950,-- , echter zit er een optie op tot volgende week.

Ik moet er volgende week 1 halen die ook nog goed is , alleen lekje in spruitstuk , handbak deze zou 750,-- kosten.

Wel te hoog i.v.m. het budget , maar ik zou je bijvoorbeeld een gegarandeerd rest bedrag kunnen geven (mits de auto weer terug komt natuurlijk) van b.v. 250,--

Volgens mij worden die auto's daar geveild....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou barre tocht............

je kunt het hele stuk over asphalt maar dat hoeft natuurlijk niet; zelfs in ons eigen landje heb je gekken die naast het prachtige asphalt hun auto gaan bevuilen...........

De veiling van de auto's in Banjul is wel heel gaaf, dan kun je zien met wat voor barrels echte mannen rijden. [ met een 2-takt Trabant de woestijnroute vond ik wel stoer ! ]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

In je aanschaf van een Cherokee zou je nog kunnen overwegen voor de diesel te gaan. Scheelt een bom met duiten qua brandstof. En onderweg heb je meer 'garages' die met de dieselmotor overweg kunnen.

Heb al eens een auto helpen prepareren voor A'dam-Dakar. Sorry Jeepers, maar de goedkoopste auto's en auto's die de eindstreep halen zijn Franse auto's. Niet omdat ze zo goed zijn, maar omdat de hele woestijn vol ligt met onderdelen :D. Daarom doen ze het in de veiling ook beter dan alle Jap's en USA's. Ze kennen nog geen Jeepforum in Dakar :).

Citroen BX diesel doet het bijv. goed. In hoogste stand van hydr.vering haal je risky stukjes op het strand ook nog. Vwb terreinrijden geldt dat het eerder zandbak rijden is dan echt 4x4 terrein. En ja, meeste is echt asfalt.

Als je toch in Gorssel bent bij Walter, kom maar langs voor evt. tips & trucks.

Greetz Harold

bewerkt door hvulink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

rij hem zelf ook in november

bedoeling was met een jeep maar daar ben ik vanaf gestapt

maatje van mij rijd momenteel ook de dakar alleen vanuit antwerpen

rijden met een pajero

zelf ga ik hem rijden met een nissan

sorry jeepers maar deze auto is gewoon makkelijker dan een jeep en een diesel

maar wil wel sponsor zijn als je een jeep xj gaat rijden :D

zeg maar wat jenodig bent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier nog een ex dakar ganger.

Moet mij aansluiten bij diesel verhaal. Franse auto's en mercedes diesel zijn de meest voorkomende en betaalbare auto's om dit mee te rijden.

Daarnaast zie je in de landen waar je door komt ook veel toyota maar dat is met 500 euro niet haalbaar.

Wij hebben met achterwielaandrijving (Mercedes Ambulance lang 230)nergens vast gestaan, zorg wel dat je de auto aanpast voor de woestijn. Denk daarbij aan verhogen breedste band die je erop krijgt en binnenbanden erin dan kan de spanning er fors vanaf in het zand, koeling maximaal aanpassen, en durf vaart te maken in het zand.

Neem je een auto die veel in Afrika rijd is het ook niet nodig veel reserve zooi mee te slepen, alles is er voor redelijk geld te krijgen en je neemt meestal toch het verkeerde mee.

Wat wel mee moet waterslangen, pakkingen, slangklemmen, spanbanden, ducktape (veel) en jerrycans. Als je in Mauritanie de woestijn route neemt dan moet je voor ca 1000km straat afstand brandstof meenemen.

Veel plezier waar kom je vandaan, mag best eens bakje koffie komen doen.

Ivo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...