Spring naar bijdragen

Geschikt of niet geschikt?????


Recommended Posts

Beste Jeepers,

Zoals jullie wel hebben kunnen lezen (noodoproep) ga ik vaak het terrein in met mijn GC.

Nu heb ik al een paar keer vernomen van monteurs, dat ze mij dit niet aanraden.

Zij vinden dat deze Jeep de minste uitvoering van een Amerikaanse terreinwagen is.

Ik zou dan echt te kampen gaan krijgen met gebroken assen, de aandrijving enz, enz.

Echter als ik op internet de filmpjes bekijkt (YouTube), zie ik gewoon dat er van alles mee wordt gedaan m.b.t. het off-road gebeuren.

Wat is jullie advies, minder extreme dingen doen omdat deze Jeep er niet echt voor geschikt is, of gewoon doorgaan?

Of verkopen en inruilen voor een Wrangler????

Groeten, Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De diverse modellen hebben allemaal zo hun voor- en nadelen. Het is maar wat je van een auto verlangt.

De YJ/TJ heeft een korte overhang, dwz dat de aanloophoeken steiler kunnen zijn waar de XJ of ZJ met spoiler of trekhaak (stekerdoos is veelgeplaagd dan) nog wel eens door het zand willen ploegen.

De wielbasis van de YJ/TJ is veel korter dan van de ZJ, terwijl de XJ daar precies tussenin zit. Dat betekent dat de ZJ nog wel eens op de bodem wil hangen op heueltjes. Bij de XJ is die kans al weer wat kleiner.

Voor alle modellen geldt dat de off-road kwaliteiten niet eens zo veel verschillen in de basisuitvoering als je de bovengenoemde verschillen maar in acht neemt. De grote verschillen worden met name gemaakt door verhogen, sperren in de diffs en niet te vergeten: banden in grotere mate (met vaak gewijzigde overbrenging er bij) en voorzien van groffe profielen.

Met "gewone"-weg banden kom je in nat gras al niet vooruit, laat staan op een natte, losse ondergrond of een beetje modder. Met AT banden wordt dat al een stuk beter en ga je extremer, dan moeten er mudd's etc. aan te pas komen.

Met een paar inch verhoging en iets grotere banden kom je met een ZJ al behoorlijk mee (vraag Ramon2 maar) als je echt extreem wilt kom je inderdaad in een Wrangler terecht. Die hebben als nadeel dat het gedrag op de snelweg niet geweldig is.

Off-road rijden doe je in een auto, maar met je verstand. Dat zorgt er ook voor dat de boel heel blijft omdat je de grenzen van het toelaatbare voor jouw auto niet overschrijdt.

Onderdelen kunnen altijd stuk gaan, vooral onder wat zwaardere belasting. Ga eens kijken bij een evenement en er is een nagenoeg 100% kans dat er wel iemand staat of ligt te sleutelen om in ieder geval weer thuis te kunnen komen. Ook daarvoor is meestal wel een hulpvaardige jeeper in de buurt. En als je de forums hier eens naleest zie je ook genoeg ellende als je het zo wilt bekijken.

Bij mij speelt de afweging dat ik de auto's ook voor het dagelijkse verkeer gebruik. Dus een XJ en een ZJ. Een Wrangler zou ik graag hebben, maar drie is teveel, dus "red" ik het meestal wel met de XJ.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ZJ is wel een goede terreinwagen. Het grote nadeel is denk ik dat het gewicht van de auto misschien te hoog is.

De WJ zal iets beter in het terrein zijn.

Maar om te zeggen dat de Jeep geen geschikte tereinauto zou zijn gaat te ver.

Dan zal de Patrol en de Landcuiser ook wel niet goed zijn volgens deze monteurs.

Volgens mij gaat het verhaal wel op voor de Touareg, Q7, en X5.:P

De TOUAREG EN Q7 heb ik vast zien staan 20 cm blubber terwijl in met de ZJ met paardetrailer nergens last van had :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IK ben in het bezit van zowel een Wrangler en een WJ. Deze doen niets voor elkaar onder! Daar waar een wrangler "vastzit" gaat de WJ gewoon verder, en daar waar een WJ in de problemen komt heeft een Wrangler geen last. Zoals eerder gezegd. Rij met je verstand en "voel" je auto aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers,

Zoals jullie wel hebben kunnen lezen (noodoproep) ga ik vaak het terrein in met mijn GC.

Nu heb ik al een paar keer vernomen van monteurs, dat ze mij dit niet aanraden.

Zij vinden dat deze Jeep de minste uitvoering van een Amerikaanse terreinwagen is.

Ik zou dan echt te kampen gaan krijgen met gebroken assen, de aandrijving enz, enz.

Echter als ik op internet de filmpjes bekijkt (YouTube), zie ik gewoon dat er van alles mee wordt gedaan m.b.t. het off-road gebeuren.

Wat is jullie advies, minder extreme dingen doen omdat deze Jeep er niet echt voor geschikt is, of gewoon doorgaan?

Of verkopen en inruilen voor een Wrangler????

Groeten, Ron

Ga anders eens een keer mee op een jeep dag, daar steek je veel van op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je staat er van te kijken wat je met een standaard jeep allemaal kunt doen.

De mijne is ook helmaal standaard en stond er ook van te kijken toen ik de eerste keer een bergje probeerde te pakken en gewoon boven kwam.

Maar zoals al door meerdere gezegd leer je auto kennen en weet wat de grens van je jeep is.

Wil je meer tja dan komen de verhogingen en andere banden e.d maar ik heb ook het advies gekregen om eerst eens lekker gewoon zo te rijden en dan verder te kijken.

Grt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers,

Zoals jullie wel hebben kunnen lezen (noodoproep) ga ik vaak het terrein in met mijn GC.

Nu heb ik al een paar keer vernomen van monteurs, dat ze mij dit niet aanraden.

Zij vinden dat deze Jeep de minste uitvoering van een Amerikaanse terreinwagen is.

Moet bij een dergelijke uitspraak altijd een beetje glimlachen:B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een Jeep is gemaakt voor het terrein, dus dat verhaal is BS.

Heb echter wel begrepen dat je met een ZJ 5.9 wat beter moet uitkijken omdat die dezelfde achteras heeft als de 5.2, maar de 5.9 heeft heel wat meer pk's dus die zou de achteras eerder kunnen slopen. Of het verhaal klopt weet ik echter niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ron , je jeep is prima geschikt voor het terrein.

Was een paar dagen weg...wel weer het terrein ingeweest....had alleen een grote modderpoel vermeden...had geen zin om vast komen te staan....hahahah

Maar een hoop goede en vaak gedetailleerde opmerkingen & tips gelezen.

Top van jullie allen...wordt een stuk wijzer....

Had er een vraag bij, is er iemand bij mij in de buurt die mij kan adviseren, hoor tussen de 80 en 110 km/u iets geluid, zou graag willen weten wat het is (aandrijving, lager of iets).

Zouden ook de banden kunnen zijn, deze heb ik (AT-banden) op advies op 3 bar gezet.

Zou wel handig zijn.....

Groeten, Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.......Nu heb ik al een paar keer vernomen van monteurs, dat ze mij dit niet aanraden.

deze heb ik (AT-banden) op advies op 3 bar gezet...

Je krijgt veel advies en tips Ron, weet niet van wie, maar ik zou eens op zoek gaan naar andere adviseurs.

3 bar is te veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...