sco0p Geplaatst June 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2010 Ik heb mij nog niet eerder hoeven voorstellen op dit forum aangezien ik alles al heb kunnen oplossen met de aanwezige informatie, tot nu. ik zal mij even kort voorstellen, ik ben Joep, 25 jaar oud, en heb een amerikaanse xj uit 88. echter heb ik nu een hele rare vibratie in mn xj zitten, ik heb er al een hoop over gezocht op de diverse fora, maar ik ben er niet uitgekomen, dus nu zou ik graag jullie hulp willen gebruiken de vibratie treed stationair in P niet op, stationair in D en R echter wel, en voor mn gevoel erger in de R. zodra ik ga rijden is de vibratie het ergste in eerste 2 versnellingen tussen de 1000 en 2000rpm. schakelt hij over naar de 3 dan is het direct weg in eerste instantie dacht ik de trilling gevonden te hebben toen ik erachter kwam dat de uitlaatsteun het subframe van de transfercase raakte, dit heb ik opgelost met een stuk rubber, het geluid is toen stukken minder geworden echter is de oorzaak niet opgelost, ik heb toen in een keer de versnallingsbaksteun geinspecteerd en deze zag er prima uit. ook heb ik getest of het misschien de motersteunen zijn, maar ook hier kan ik niks ontdekken. Iemand suggesties waar ik eventueel verder kan zoeken? in ieder geval al bedankt voor de mogelijke tips Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst June 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2010 Lijkt me dat de koppelomvormer stuk is. Ik weet zo niet of er een lock-up op zit, maar als dat zo is weet je alles. In de drie is de koppelomvormer dan geblokkeerd en zal dan niet trillen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sco0p Geplaatst June 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2010 ja die gedachte heb ik ook al gehad, zou het ook nog iets kunnen zijn met een scheef vastgeschroefde koppelomvormer of losgetrilde boutjes? Detail: de automaatbak incl koppelomvermer is 2maanden geleden gewisseld (gebruikt examplaar) omdat de oude bak er volledig mee was opgehouden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst June 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2010 Losgetrilde boutjes kun je natuurlijk controleren, maar als het trillen in 3 spontaan over is, ben ik toch bang voor de koppelomvormer zelf. De stator is in het pompwiel gelagerd met een vrijloop. Daar zou best slijtage kunnen zitten waardoor-ie trilt. De vrijloop is ervoor om de stator bij hogere motortoerentallen vrij te kunnen laten draaien. Dat zou tevens verklaren waarom je het trillen vooral merkt in een lager toerengebied. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sco0p Geplaatst June 8, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2010 het zou idd kunnen dat het echt de TC is, wel kl*te antuurlijk omdat de bak er net af is geweest, en dit was echt een rot klusje om zelf te doen echter zit ik nog met een ding, de trilling is in de eerste 2 versnellingen ook weg bij toernetallen hoger dan 2000rpm, werkt de tc-lock up dan ook??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst June 8, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2010 de trilling is in de eerste 2 versnellingen ook weg bij toerentallen hoger dan 2000rpm, werkt de tc-lock up dan ook??? Waarschijnlijk niet, maar dan loopt de stator vrij. Bij lagere toerentallen staat-ie vast om de vloeistofstroom te optimaliseren (lees: om te buigen"). Dit geeft het fameuze koppelversterkende effect. De slip wordt dan omgezet in koppel, zeg maar. Lees -hier- een korte toelichting. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sco0p Geplaatst June 9, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2010 ik heb her en der nog wat gezocht over de TC, maar nu kom ik vooral de term "torque converter shudder" tegen die mijn problemen goed omschrijft. Ook dat er eigenlijk bijna niks kapot kan gaan aan een TC, iemand ervaring hiermee? strax ook maar eens kijken welke olie er nu exact in is gekomen bij de transmission swap. iig al bedankt voor het meedenken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst June 9, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2010 Ben benieuwd. We horen het graag. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sco0p Geplaatst June 9, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2010 de olie die ik heb gebruikt heeft op de achterkant an de fles "dexronIII" vermeld staan, dus deze is iig correct, wat er al inzat is dan nog de vraag. Bovendien bleek de bak teveel olie te bevatten, ik heb er een kleine liter uitgehaald. Bovendien heb ik een lampje verbonden aan solenoid3/lock-up, en zoals eerder gedacht werd klopt ook, de trilling is weg zodra de lockup ingeschakeld word. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 11, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2010 Is je flexplate nog heel? Een scheurtje hierin kan ook rare vibraties geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sco0p Geplaatst June 12, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 12, 2010 ja zoiets had ik ook ergens gelezen, hoe kontroleer ik dat? ik heb iig de bouten van de koppelomvormer gecontroleerd, en eentje zat er los. ik heb ook nog eens de test gedaan met gasgeven in drive met de voet op de rem om te kijken of de motorsteunen nog goed waren, en opeens schoot mn blok links 5cm de lucht in, dus ik denk dat die zowiezo kapot is, zou dit mijn trillen kunnen veroorzaken??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 12, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 12, 2010 Als je de bouten van de koppelomvormer hebt gecontroleerd, kan je gelijk zien of er eventueel een breuk in de flexplate zit. Meestal lopen deze vanuit de bevestigings gaten van de koppelomvormer. Motorsteun rubber kapot? Kan ook vreemde vibraties geven, heb blok ligt immers aan één zijde los nu. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sco0p Geplaatst June 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2010 Een kleine update, de kapotte motorsteun is vervangen, de trilling is flink verminderd maar helaas niet weg. Ik merk nu wel dat de trilling zich in iedere versnelling voordoet, en vooral tussen de 1500 en 2000 rpm. Ik ga binnekort maar eens de ontsteking controleren, iemand anders nog suggesties? buiten die ellendige koppelomvormer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sco0p Geplaatst July 3, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2010 ik heb vandaag weer onder de jeep gelegen om te kijken voor een cracked flex-plate, ik heb helaas niks kunnen vinden. maar toen ik mijn broertje vroeg om de startmoter te bedienen terwijl ik onder de jeep lag met een lamp, zag ik dat de hele bak loshing bij nadere controle mis ik zowiezo een bout, die bij de startmoter, weet iemand wat voor bout dit is? of waar ik die makkelijk kan krijgen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 3, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2010 Denk dat Boris er wel een paar heeft liggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sco0p Geplaatst July 3, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2010 dat is inderdaad ook nog een optie! hier inde buurt is ligt ook nog jeep-parts, misschien dat ik daar maandag ff langsrij, dan heb ik ze sneller dan per post. Maar ik heb net even een m8-draadeind door het lege gat gedaan en dat vastgebout zodat ik de baqk en het blok tegen elkaar kon trekken. en de vibraties/trillingen zijn weg!!!! :D:D nu maar hopen dat er niks is kapot gegaan door dat loshangen en trillen In ieder geval bedankt voor alle suggesties! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.