Spring naar bijdragen

auto 'hikt'


Recommended Posts

Mijn YJ hikt bij het wegrijden en bij het rijden met lage snelheid als ik het gas meer of minder intrap.

Als ik het gas flink intrap of bij zeer lage toeren rijdt de wagen goed.

Ik krijg geen foutmeldingen.

Het volgende valt me ook op: als de motor stationair loopt en ik geef gas dan zir er iets vertraging in voor de motor reageert.

Lambda sensor en tps zijn al uitgewisseld.

Rotorkap, rotor, bougies, bougiekabels en luchtfilter zijn paar maanden geleden vervangen.

Brandstofdruk naar injectoren is ok en reageert ook prima.

(Wat is voor de wrangler mpi de equivalent voor vacuumvervroeging?)

Wat me ook opvalt maar er ws niets mee te maken heeft is dat mijn versnellingspook flink op en neer gaat bij het optrekken. Dit heeft hij eerder gehad toen de rubbers van de motorsteunen versleten waren..

Wie weet in welke hoek ik moet gaan zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat me ook opvalt maar er ws niets mee te maken heeft is dat mijn versnellingspook flink op en neer gaat bij het optrekken. Dit heeft hij eerder gehad toen de rubbers van de motorsteunen versleten waren..

Wie weet in welke hoek ik moet gaan zoeken?

Bij mij waren de rubbers van de stabilisator van de versnellingsbak de oorzaak.

Na vervanging van de rubbers ( 2 x € 1 ) en dat staafje waar ze op zitten ( € 6 ), gedragen de poken zich weer rustig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat ik van iemand heb gehoord dat het wellicht aan de bak/koppeling kan liggen, nog wat meer info:

-Rustig optrekken in juiste versnelling: auto hikt (rijdt als "oud vrouwtje")

-Optrekken in juiste versnelling en doortrekken (flink gas geven): auto hikt niet; de pook slaat wel heen en weer.

-Optrekken in juiste versnelling en flink gas geven: auto hikt niet maar ik merk dat er geen koppel aan de banden wordt doorgegeven. Alsof het gedempt wordt. Wegrijden met piepende banden is niet mogelijk.

-Optrekken in hoge versnelling: auto hikt niet (of je merkt het niet door de te hoge versnelling)

-Optrekken zonder gas geven: auto hikt beetje maar wordt niet versterkt door het steeds intrappen van het gas bij iedere hik.

-Stapvoets rijden stationair: auto hikt niet of nauwelijks (het gas wordt ook niet ingetrapt bij iedere hik)

-Stapvoets rijden in de juiste versnelling: auto hikt (het gas wordt een beetje beroerd bij iedere kuil in de weg en dat geeft "hikken")

Stapvoets rijden in een te hoge versnelling: geen hikken of je merkt het niet door het weinig koppel naar de wielen.

-Koppeling ingetrapt: geen geratel: bak is "redelijk" stil.

-Koppeling op: geratel uit de bak

-Stationair loopt de motor gelijkmatig; bij iets gas geven lijkt hij een fractie van een seconde vertraagd te reageren.

Ik heb een 2,5L met AX5 bak.

Kunnen deze "hik" problemen (dus wellicht niet die vertraagde reactie) veroorzaakt worden door de koppeling of bak?

Zo ja, wat kan er aan gedaan worden?

Ik hoor graag jullie mening!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hej...je hebt gelijk...Die Seep heeft ook een hik....:lol:

Daar wordt deze week naar gekeken; heb ik totaal geen zorgen over.

Op 4bangers wordt naar de sensoren/vacuum/ontsteking gewezen.

Hier zijn veel ervan overtuigd dat het de koppeling is.

Later deze week zal ik eens wat "fieldtests" doen. Zou me niet verbazen als het zowel de koppeling als een sensor probleem is :).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren even een korte rit gemaakt met de YJ met de nieuwe TB erop.

Op het kleine stukje wat ik reed bokte de wagen niet. :blink:

Ben erg blij dat het erop LIJKT dat de storing weg is maar dat ik het niet kan verklaren is frustrerend.:(

De koppeling "ratelt" wel (bij intrappen is het geluid weg).

Na mijn vakantie toch eens de koppeling bekijken en zo nodig reviseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...