Spring naar bijdragen

Remmen en ABS


johnm
 Share

Recommended Posts

Na een stukje rijden begon m'n auto te trillen: had de handrem nog aan staan.

De remmen rechtsachter stonden bijna in brand !

Heb hem daarna weggezet zonder handrem en in z'n neutraal om af te koelen.

Moet ik nu nog nazorg plegen ?

Trouwens, ik heb het idee dat de ABS niet werkt, de remmen blokkeren al vrij snel en de banden slippen dan over het wegdek.

Mijn ervaring met ABS bij andere auto's is anders, dan merk je duidelijk dat de anti-blokkering werkt.

Is hier een eenvoudige check voor ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de remmen blokkeren, ligt het voor de hand dat de ABS niet werkt. Maar weet je zeker of die in een CJ 6 aanwezig is? Bij mijn Cherokee hoor je af en toe de ABS pomp duidelijk werken (grommen). Ik denk dat dat voor de meeste modellen ook zal gelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hierbij het vervolg, terug van de garage:

- De computer is niet uit te lezen, wil ik dit toch laten gebeuren dan moet men de hele electronica nagaan. Kan een kostbare zaak gaan worden.

- In de zekeringkast bleek met ABS gerommeld te zijn met draadjes die zaken met elkaar verbonden, relais weggehaald ?

De garage heeft de zaak weer in normale staat gebracht.

- De voorremmen lopen wellicht een beetje aan, maar de wielen draaien wel vrij rond. In de toekomst moeten ze misschien gereviseerd worden.

Kosten a 240,00 per wiel, excl. montage.

- De achterrem die ik had laten aanlopen (met de handrem erop gereden), is gecheckt, schoongemaakt en ingevet.

MAARRRRRR, na te zijn weggereden, begon bij snelheden boven de 80 km/h de remmen aan te lopen. Met pech dus langs de kant, weggehaald en vervangend vervoer gekregen.

De achterrem die was gekontroleerd, liep vast en was heet geworden.

Men denkt dat het met de ABS te maken heeft.

Weer overnachten bij de garage en weer afwachten wat er nu weer is.

Nog effe en ik doe hem van de hand, is gelijk de Jeepdroom ten einde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Achterrem gecontroleerd, en daarna loopt 'ie vast?

En dan ligt het aan het ABS?

Volgens mij ligt het aan de garage.... Laat je niks wijsmaken, remmen lopen niet vast door het ABS! Hier is maar één ding dat de garage kan doen: herstellen op hun kosten! Alleen de remvoeringen zouden ze eventueel mogen berekenen, omdat die door het vergeten van de handrem versleten/verbrand kunnen zijn.

En voorspellen dat vrijlopende (maar wel aanlopende?????) voorremmen over enige tijd wel gereviseerd moeten worden.... kweenie... Helderziende monteur ofzo?

En dan dat ABS... je zegt dat de wielen blokkeren, maar doen ze dat ook? Ook met ABS kunnen de wielen even blokkeren, dan weer doordraaien, blokkeren , enz... Misschien werkt 'ie wel, maar regelt hij wat traag! ( Dat kan o.a. gebeuren bij wat grotere wielen) Zoek eens een stukje grasland of een zandweggetje op, en probeer 'm daar eens uit bij een 40 km/u zou ik zeggen. En dat aanslaan van de pomp, bij elke keer dat je remt, hebben meer XJ's. Gewoon negeren, totdat de pomp regelmatig aanslaat ZONDER dat je remt. Mogelijk gebeurt dat nooit bij jou, maar als het gebeurt is DAT de aankondiging van toekomstige problemen!

Owja.... probeer eens een andere garage voor een "second-opinion" wink.gif Of zoek een handige collega jeeper voor eventuele reparatie's aan de remmerij. Een set remschijven met blokken heb ik bijvoorbeeld op Ebay voor €117,- aangeschaft. Let wel: Dat was voor beide voorremmen!

Zit de remklauw vast op z'n schuifstuk? Revisiesetje daarvoor kost je ongeveer €25,- per kant.

Remzuiger vast in de klauw? Revisiesetje kost 0ngeveer €35,- per kant.

Dus.... met een beetje zoeken kost een komplete nieuwe remmerij voor je dus 240,- aan materiaal, voor beide kanten samen!!! Voor het verhelpen van alleen de aanlopende rem ben je max. €70,- per kant aan materiaal kwijt!

Veel Jeep plezier!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx, blij te horen dat het vastlopen niet aan de ABS kan liggen.

Ik verwacht maandag dan ook een bevrijdend telefoontje te krijgen van de garage, dat het allemaal wel mee valt.

De voorrem cylinders/zuigers zouden vernieuwd/gereviseerd moeten worden, en dat zou zo duur zijn (240 euro).

Heb jij deze ook vervangen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een nieuwe remzuiger

0320.41.jpg

kost ongeveer €35,- ( Bij ASP-Eberle in Duisland) Daar komen dan nog wat verzendkosten bij, maar da's lang geen 240 euro samen!

Ik heb ze bij m'n jeep nog nooit vervangen, maar al wel eens bij andere auto's. Het werk valt wel mee, een hobbyist moet het in een uurtje per kant kunnen klaren!

Maar voorspellen dat een remzuiger vast gaat zitten is onmogelijk! Het enige wat je zo aan een remklauw kunt voelen, is dat er een zwaar punt in de schuifstukken zit. Vaak is dat echter een kwestie van even demonteren en opnieuw, met wat vet, weer monteren.

Achterremmen (laten?) herstellen, en lekker doorrijden dus!

Succes!

Edit:

Een kompleet nieuwe remklauw,incl.zuiger, kost bij ASP 170 euro......

0318.43.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...