Newbe Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 De lagers van de ZJ moeten vervangen. Dat betekent dat het diff (achter in dit geval) open moet en dat er een en ander losgehaald moet worden (C-clips) om de steekas te verwijderen zodat er nieuwe lagers op kunnen. In de diff zit een zg "carrier" ofwel differienteelkorf waar een lange pen van ca 10 mm doorsnee de zaak bij elkaar houdt. Die is op zijn beurt weer geborgd met een boutje dat eerst los moet, de pen is dan eenvoudig te verwijderen. Het zit hem in de kleine dingen, dus dat boutje is afgebroken. We hebben geprobeerd om hem uit te boren, maar het materiaal is veel te hard en de goede hoek is moeilijk te krijgen. Heeft iemand hier een briljante oplossing voor, of moet de zaak gewoon gesloopt worden en gereviseerd c.q. vernieuwd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 Hallo newbe, Is het een idee om de lange pen van 10 mm met een andere dikke pen eruit te slaan mischien dat het boutje dan afbreekt . goodluck. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 Een foto van dat boutje misschien ? Kunnen we wat harder denken dan... ik zat zo te denken: kun je niet een kop van een andere bout op dat boutje lassen ? Of kun je er niet aan ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 (bewerkt) Ik neem aan dat deze is afgebroken? Misschien kan je die "lange pen" zoals jij het noemt uitboren? Die bout zit niet ver onder de oppervlake van de "lange pen". Owh..... Geen Praxis boortjes gebruiken. In ieder geval succes ermee. August 13, 2010 bewerkt door Utah Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 (bewerkt) idd Jeff deze pen is afgebroken.Probleem van uitboren is dat je in de knel komt met het diffhuis,je kan dus niet recht voor het gat komen. Zelf zat ik zoals iksjee te denken om hem te proberen door te tikken,volgens mij breekt dat pennetje wel. Hij zit nu er nog een eind in dus ben ik niet bang dat hij tijdens het rijden er uitloopt. Ik lees het nu beter en zie nu wat jij bedoelt Jeff,idd deze kan dus ook uitgeboord worden en dit is mss wel een veel betere oplossing. August 13, 2010 bewerkt door jeeped beter lezen Edje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst August 13, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 Utah, ik vond mezelf al geweldig dat ik "carrier" goed wist te spellen, maar mijn technische Engels schiet tekort om de naam van die "lange pen" te achterhalen (ben vandaag al weer een dagje ouder geworden.....) Maar het is idd het vertoonde boutje en het grootste deel van de schroefdraad is er uit, maar er zit dus ook nog een stukje vast waarschijnlijk. Als je het voorstel volgt van het met kracht uitslaan van die "Lange pen" heb je een goede kans dat dat stukje niet goed meer te bereiken is, of valt de differentieelkorf er gewoon uit te trekken, want dan kun je wél recht voor het schroefgat komen met je boor. Die pen zit voorlopig nog wel, daar ben ik niet bang voor, maar is er iemand die een kristallen bol heeft en kan zien hoe lang die lagers nog gangbaar blijven? 8 september heb ik de ferry geboekt naar Engeland:B en voor die tijd zou ik de zaak het liefst opgelost zien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 sorry mijn kristallen bol is kapot gevallen Maar als je niet zeker weet of het schroefdraad er helemaal uit is, dan zul je hem uit moeten boren, en een nieuw pennetje moeten halen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst August 13, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 Maar als je niet zeker weet of het schroefdraad er helemaal uit is, dan zul je hem uit moeten boren, en een nieuw pennetje moeten halen Chris, doe niet zo bijdehand, want dat pennetje ís al gebroken, dus aan vervanging toe.:yes: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 Chris, doe niet zo bijdehand, want dat pennetje ís al gebroken, dus aan vervanging toe. sorry Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 Maar gaat het om een as met C-clips?? Zo niet, kan je toch gewoon de steekassen eruit trekken en het diff op de werkbank mikken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 In een non C-clip zit geen boutje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 In een non C-clip zit geen boutje Ik dacht het al toen ik het schreef. Lees mijn handtekening. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 ..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst August 13, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 De lagers van de ZJ moeten vervangen. Dat betekent dat het diff (achter in dit geval) open moet en dat er een en ander losgehaald moet worden (C-clips) om de steekas te verwijderen zodat er nieuwe lagers op kunnen. Voor de volledigheid: 't is een Dana 44. En die steekassen gaan er dus niet uit als de C-clips er nog in zitten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 Dana44a van een WJ eronder. Heb je iig geen c clips meer. Maaruh ........... wordt vervolgd/ gevolgd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 Ben bang dat dit een grote hamer verhaal wordt....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst August 13, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 Dus: nieuwe/andere carrier denk ik. Overleven de lagers van het diff dat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 13, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2010 ja Rijk dat gaat helemaal goed komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst August 14, 2010 Rapporteren Share Geplaatst August 14, 2010 (bewerkt) Newbe, Je kan proberen om de borgbout weg te frezen met een dremel voegenfrees. Het klinkt misschien raar maar deze dingen gaan bijna door alles heen. Ook kun je hiermee gemakkelijk een putje frezen om je boor houvast te geven, dit als je liever toch wilt boren. August 14, 2010 bewerkt door ruudvd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gunther2 Geplaatst November 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2010 Newbe, Je kan proberen om de borgbout weg te frezen met een dremel voegenfrees. Het klinkt misschien raar maar deze dingen gaan bijna door alles heen. Ook kun je hiermee gemakkelijk een putje frezen om je boor houvast te geven, dit als je liever toch wilt boren. Heet,heel heet stoken,dan doortikken.. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst November 1, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2010 Iedereen bedankt voor de goede raad, maar het heeft weinig geholpen. Heet stoken en doortikken werd wat lastig omdat het een stuk met schroefdraad betreft, en gezien de kosten van een differentieelkorf (scrabble !!!!) was het echt de bedoeling om die heel te houden. Ed vond de oplossing door met een paar flinke klappen die pen in het midden uit de korf te slaan en het boutje af te breken. Daarna was het restant van het boutje wel goed bereikbaar, maar het is niet gevoelig voor boren en freezen. Na montage van de lagers heeft Ed de pen gefixeerd door aan twee kanten een paar hechtingen te lassen. Als die pen er weer uit moet is het gewoon een kwestie van voorzichtig afslijpen. Operatie is uiteindelijk geslaagd dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.