davidoff2008 Geplaatst October 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2010 Ik rij met een wrangler 4.0 van '92, eigenlijk hoofdzakelijk off road. De wagen is al behoorlijk omgebouwd. Dana 44 assen voor en achter, beide met versterkte pinion en kroon, 4" verhoogd door bladveren, 3" door bodylift, cardands voor en achter zijn ook versterkt, en daaronder 36" simex banden. Een heel agressieve band maar wel een hele goeie voor in de modder. Ik ben er nu weer in gegeslaagd om achterste pinion te breken... Misschien moet ik er eens aan denken om het vermogen wat te reduceren. Weet iemand hoe je dat gemakkelijk kan? Ideaal zou zijn om de pk's te verminderen zonder dat het koppel veel vermindert, kan dat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst October 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2010 Wat is de verhouding van pinon en kroonwiel? Misschien ligt daar het probleem wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
A.J Geplaatst October 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2010 Het vermogen verminderen, is heel makkelijk gewoon een baksteen onder je gaspedaal <_< . Je geeft aan dat je versterkte pinon en kroon hebt, maar waarschijnlijk zit er een lagere overbrengingsverhouding in. Bijvoorbeeld 4.88 ipv standaard 3.54. Hiermee wordt de ring en pinion niet sterker maar juist slapper, de auto lijkt daarentegen wel sterker. Dana 44'ers zijn leuke en sterkere assen als dana 30 en 35, maar verwacht er geen wonderen van. Het vermogen van de auto zou ik niet zomaar doen, maar als je dit toch zou willen doen dan kun je denken aan. - de luchtinlaat knijpen. - brandstofdruk terugschroeven (oppassen met motortemperatuur en pingelen) - je ecu opnieuw laten tunen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2010 Zoveel vermogen heeft de 6 cilinder echt niet.. hoe is je rijstijl? Met Simex banden en veel gas kan er veel kapot. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GGuido Geplaatst October 25, 2010 Rapporteren Share Geplaatst October 25, 2010 eens met Kameel, misschien ben je iets te 'wild' ? Als je vast staat in de modder,sta je vast. Sommigen denken dan met flink gas geven er nog uit te komen en dat wil wel eens funest zijn voor, in jouw geval, je r&p. De simexen staan bekend om hun 'ingraafcapaciteit' in het terrein. In combinatie met bovenstaande, lijkt me dit een aardige verklaring voor jouw schade. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
davidoff2008 Geplaatst November 1, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2010 Natuurlijk zou ik minder breken indien ik rustiger aan zou doen, maar ja, hoe gaat dat, je geraakt ergens niet op, dus neem je wat hardere aanloop, of geef je meer gas of zet je de sper aan, en op den duur heb je prijs natuurlijk. De verhouding van kroon en pignon zijn iderdaad verminderd, op aanraden van garagist omdat ik 36" banden wou leggen, maar achterna bekeken had ik dit beter niet gedaan, 1ste korte versnelling is nu zelfs overbodig... Waarom dacht ik nu aan het verminderen van vermogen, omdat wanneer we gaan tereinrijden zijn we meestal met dezelfde groep. Zij rijden meest met patrol of defender. Zij geraken ook overal op en met veel minder breuk. Ze hebben ook minder vermogen, dus dacht ik, waarom moet ik 180 pk hebben als ik ze toch niet op de grond kan zetten... Ik had geïnformeerd voor spiderassen, maar die zijn te duur voor mijn portemonee... Misschien moet ik uitkijken naar een andere band, maar welke... We doen toch veel modderbakken waar je met mud banden van bf goorich bijvoorbeeld niet doorgeraakt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst November 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 1, 2010 Is 36 inch banden echt nodig, of kun je terug naar 35 of 33 inch? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst November 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2010 (bewerkt) De assen van een patrol zijn sterker als de dana 44. Dat geldt ook voor het kroon en pignon wiel van de Patrol. Van de landrover heb ik geen idee hoe het daar mee zit. Tevens mag jouw vermogen dan hoger liggen als die van een patrol of landrover maar dat zijn vooral diesels en die hebben weer een hoger koppel bij een lager toerental. En je kan soms beter meer koppel willen hebben dan vermogen. Diesels hebben een heel ander verloop motorisch gezien dan jouw 4 liter benzine motor. Ik had een 4 liter cherokee met 36 inch superswampers eronder. Toen ik met de oude 3.07 overbrenging reed had ik nergens last van in het terrein alleen was het even heel goed opletten bij steile afdaling want dan wilde de jeep iets te snel naar beneden gaan. Op de weg miste ik power in zijn 5. Ik ben toen overgestapt naar een 4.88 overbrenging en dat reed op de weg super. Ik kon bij wijze van spreken in zijn 2 weg rijden zonder echt gas te geven. Hij rolde vanzelf al. Ook had ik genoeg power in zijn 5. In het terrein reed de wagen stapvoets heuvels op en bij afdalingen hoefde ik amper bij te remmen. Alleen ging het nu wel bij diepe modderputten fout. Want die moest ik net als jou nemen met redelijk wat gas. Tuurlijk spelen de banden een rol bij de krachten die vrij komen op je kroon en pignon maar door je kroon en pignon te veranderen is het allemaal niet sterker geworden. Zoals een bekende nederlander ooit zei. Elk voordeel heeft zijn nadeel. November 2, 2010 bewerkt door michel1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst November 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2010 He Michel, ook ik rijd natuurlijk met een grote overbrenging, maar dat is toch geen probleem bij een modderput? Er staat toch nergens dat je in z'n 1 moet rijden? normaal gebruik ik 3 klein voor modderputten of gladde hellingen. dat gaat prima. siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
throttle happy Geplaatst November 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2010 JE HEBT NOOIT TEVEEL VERMOGEN!!!! Maar wel altijd teveel GEWICHT. Dit is je grootste vijand in het terrein. De 36" cimexen graven door de 3.de middenrij veel minder en dus zakken minder snel in en ook minder grip(wel breder dus meer weerstand.) Ik rij met de 35"x11.5x15" deze zijn de hoogste 35"ers van Cimex met 2 middenrijen.zijn veel beter voor zwaar off-road competities. IK ken je wagen niet maar : -heb je van die stalen velgen met beadlock ringen op gelast?Monteer 8" aluminium velgen. die zijn goed en sterk genoeg voor in de benelux ;o) -heb je van die 6mm dikke stalen body-armor?Waarom,om geen deuken in je body te krijgen? Voor 600euro koop je een andere body als uwe na jaren zwaar gebruik niet meer netjes uitziet. -Heb je van die mooie ZWARE winch-bumpers van 6a8 mm dik?Waarom? je chassis is maar 4mm dik en bestaat uit 2 kokers dus als je bumper 3mm dik is met versterkingen blijft je lier ook op zijn plaats... Heb je een zware co-piloot? Laat hem op voorhand uitstappen in plaats van waneer je vast-zit. Die 100kg minder doen wonderen ) Groeten;Danny Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst November 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2010 He Michel, ook ik rijd natuurlijk met een grote overbrenging, maar dat is toch geen probleem bij een modderput? Er staat toch nergens dat je in z'n 1 moet rijden? normaal gebruik ik 3 klein voor modderputten of gladde hellingen. dat gaat prima. siert. Klopt helemaal wat je schrijft maar ik zie toch genoeg mensen met veel geweld een modderput in knallen. Ik had nooit problemen met mijn steekassen of kroon en pignon met mijn 36 ers en 3.07 in de assen. Ik stap over naar een 4.88 en toen ging het geregeld fout. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
davidoff2008 Geplaatst November 4, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2010 Weet iemand waar ik snel aan Yukon ring en pignon geraken voor dana 44 met 4.56 overbrenging en met ARB locker erin? Er is een set onderweg van amerika maar het begint er goed op te lijken dat het hier niet op tijd zal zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst November 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2010 Je kunt Nico in Wommels bellen. [jeepparts] siert. weet je zeker dat je Yukon wilt............. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst November 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2010 Je kunt Nico in Wommels proberen, anders heeft B&S vast wel wat liggen. siert. PS weet je heel zeker dat je Yukon wilt.............. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
davidoff2008 Geplaatst November 5, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2010 B&S heeft niks liggen, waarom geen yukon? Weet je iets beter? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
davidoff2008 Geplaatst November 5, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2010 Met niks bedoel ik wel die specifieke onderelen die ik nodig heb, maar ik bel morgen eens naar Nico, alvast bedankt vr de tip. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.