Mjoeb Geplaatst November 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2010 Helaas zijn m'n vriespluggen er bij +28ºC uitgeknald. Snap dat ze er niet uitgevroren zijn, flink doorgeroest heb ik inmiddels kunnen constateren. Inmiddels zijn ze aan de zijkant van het blok er allemaal al uit (5stuks). Alles wat er voor nodig is om er goed bij te komen ligt er nu af. Is er iemand die me kan vertellen of er nog meer van die dingen in het blok zitten op een ander plek. Zo ja zullen die dan nu ook aan de beurt zijn voor een wissel? Heb gehoor over bronzen pluggen, schijnen beter tegen corrosie te kunnen, waar verkrijgbaar? Hoe nieuwe te installeren is me ook nog niet helemaal duidelijk, alle handboeken verklappen hier helaas weinig over. En, als alles er toch afligt, zijn er nog acties die ik beter nu kan aanpakken? Radiateur, slangen, blok etc (hele koelsysteem dus) gaat uiteraard goed schoongemaakt/aangepakt worden. Ervaringen en tips altijd welkom. Alvast dank. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
paulv Geplaatst November 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 20, 2010 Achter op het blok zitten er nog 2. beste is gelijk mee vervangen. ik doe altijd wat vloeibare pakking kit rond de nieuwe vriesdoppen en dan met een dop die er net inpast er in slaan (met beleid ) veel succes, groeten paul milsbeek Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst November 22, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2010 Ik heb ze inmiddels allemaal weten te vinden. Het grootste probleem was om voldoende nieuwe te krijgen. Heb ze nu van verschillende leveranciers. Het valt me op dat de originele van de dealer iets kleiner zijn dan die van Mopar. Gaan er ook wat makkelijker in. Met een goed passende dopsleutel en beleid is het goed te doen. Alleen jammer dat zo'n beetje alles eraf/eruit moet om er goed bij te kunnen. Het enige probleem is alleen dat je pas echt weet of het dicht zit als alles er weer op zit. Heb wel met water en luchtdruk eerste test gedaan. Was bevredigend. Voordeel, alles zit weer goed schoon en gecontroleerd op z'n plek. Hele koelsysteem schoon, injectie-deel en inlaat uitlaat schoon, lucht en olie vers. Vanmiddag laatste delen weer monteren daarna eerste test. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst November 23, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 23, 2010 (bewerkt) Update: alles zit erop, alles zit dicht, niks lekt, hij rijdt. :) Ik vraag me alleen af hoe je normaal de middelste bout onder in het spruitstuk draait. Daar is met geen mogelijkheid normaal bij te komen. Had de vorige eigenaar dus ook maar weggelaten. Verder brandt nu het lampje "check engine" op het dashboard. Accu is los geweest, zou dat de oorzaak zijn? Opvallend is ook dat na ca 40 minuten rijden de tempmeter op 60ºC staat. Was voorheen in 15 min op 80ºC. November 23, 2010 bewerkt door Mjoeb Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst November 24, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2010 Verder brandt nu het lampje "check engine" op het dashboard. Accu is los geweest, zou dat de oorzaak zijn? Codes uitlezen: <klik> Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst November 24, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 24, 2010 (bewerkt) Volgende stap. Codes uitgelezen, bedankt Raven: 12, 33, 27 en 55 Alleen 27 is (een beetje) een vreemde. Injectie rail is eraf geweest, schoongemaakt, alles op de goede plek teruggeplaatst. Injector-aansluitingen nog eens nagelopen, nr3 zat niet helemaal lekker. Goed gedaan met gevolg CheckEngine lampje gaat nu gewoon na aantal seconden weer uit. Motor loopt ook goed. De code blijft wel staan bij het uitlezen. Is dat normaal? Verdwijnt die alleen bij resetten (of 50x starten)? Ik rijd nu overigens zonder thermostaat (ivm flushen), temp komt echt niet boven de 60ºC (in ±45min.). Is dat ook normaal? Ook opvallend: bij start komt er veel witte rook uit de uitlaat (en er is geen nieuwe paus gekozen). Wanneer de motor/uitlaat warm is verdwijnt dit. Ik heb niet kunnen constateren dat het koelvloeistofniveau daalt. November 24, 2010 bewerkt door Mjoeb Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst November 26, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2010 (bewerkt) Vandaag een groter stuk gereden. Motor wordt mooi warm, thermostaat gaat open bij ca 100C. Daarna zakt hij weer naar 65C om op te lopen naar ca 90C. Daar blijft hij dan ongeveer staan. Na het afzetten van de motor komen er allerlei tikkende geluiden onder de kap vandaan. Eerst dacht ik het uitzetten/krimpen bij afkoelen van de motor. Maar bij goed luisteren lijkt het te klinken als klepjes die alsmaar open en dicht gaan. (Klepperen dus) Vergelijkbaar met een fors relais dat steeds klappert. Waar moet ik hier aan gaan denken? November 27, 2010 bewerkt door Mjoeb Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 26, 2010 Rapporteren Share Geplaatst November 26, 2010 Mijn 4.2 tikt ook als een malle bij afkoelen. Heb het maar voor lief genomen........ Het lijkt of het de zuigerveren zijn, als ik iets aan de krukas poulie draai is het even weg, daarna komt het weer terug. Kun je de exacte herkomst van het geluid niet opsporen? Trechter en een stukje slang, zegmaar het stetoscoop idee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mjoeb Geplaatst November 27, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 27, 2010 Het lijkt ergens onder klepdeksel vandaan te komen. Maar als ik de olievuldop losmaak wordt het geluid niet harder. Klinkt echt als een klapperend relais. Die zijn het echter niet. Heb een heuse stetoscoop, die ga ik maar eens misbruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.