MrWizard Geplaatst December 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 Geachte forumisten, Nu is er lekker sneeuw gevallen. Ik heb even wat gereden in mijn Cherokee KJ 3.7 , maar ondanks de Goodyear S4 M&S banden kreeg ik in de 2 wheel drive toch af en toe wat uitbraken van de achterkant bij het rustig gas geven (gladheid)in de Drive stand van de automaat (was een test). Ik heb hierna de 4-parttime ingeschakeld en vond dit beter rijden (alleen op gladde wegen). De uitbraken waren verdwenen en bochten zonder doorglijden. Nu ben ik een beginnende Jeep rijder (hiervoor nooit een 4x4 gehad) dus kan wel wat advies gebruiken. Welke stand c.q. versnelling (automaat) rijden jullie bij gladheid ? Sneeuwkettingen hoe deze het beste te gebruiken en welke raden jullie aan ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst December 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 bij mijn WJ (quadradrive) gewoon de normale stand (all time 4wd), is achterwielaandrijving en indien nodig 4wd. Heb nog geen moment gehad dat het nodig was om de lage gearing in te schakelen. Deze laatste stand overigens ook alleen gebruiken als de ondergrond ervoor geschikt is!! Bij enthousiast gasgeven in de normale stand breekt idd eerst de achterkant wat uit maar de voorwielen springen snel genoeg bij om dit goed controleerbaar te houden. Advies: ga eens op een verlaten parkeerplaats een beetje spelen, zo leer je je auto het beste kennen. Sneeuwkettingen moeten in mijn geval om de voorwielen worden gelegd of, beter, om alle 4 de wielen. Wel moet ik eerst andere wielen halen want op deze maat (245/70 r16) is er geen ruimte meer voor sneeuwkettingen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 R-W: MrWizard zal waarschijnlijk part-time hoog bedoelen, die optie heeft de WJ niet. Hier in de straat, waar er niet is gestrooid, gebruik ik ook 4 hoog.. verder 4 hoog en 2wd afwisselend voor waar het nodig is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst December 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 Ik weet niet beter of sneeuwkettingen moeten op de aangedreven wielen. Wel is er de tip om bij afdalen de kettingen voor te leggen ivm remmen en sturen. Mijn ervaring is niet dat het veel helpt met remmen, maar sturen daar kan ik me wel iets bij voorstellen. http://www.sneeuwkettingen.com/artikel-1gebruikstips.htm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fr-ed Geplaatst December 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 R-W: MrWizard zal waarschijnlijk part-time hoog bedoelen, die optie heeft de WJ niet. Hier in de straat, waar er niet is gestrooid, gebruik ik ook 4 hoog.. verder 4 hoog en 2wd afwisselend voor waar het nodig is. hier hetzelfde bijna alles in 4 hoog alleen als de weg schoon is 2wd ( Ed weet nu hoe dat moet en die doet schakelen van 2wd naar 4wd dus ik heb nu een automaat hoeft zelf alleen te roepen wat te doen ) Frank Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst December 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 hier hetzelfde bijna alles in 4 hoog alleen als de weg schoon is 2wd ( Ed weet nu hoe dat moet en die doet schakelen van 2wd naar 4wd dus ik heb nu een automaat hoeft zelf alleen te roepen wat te doen ) Frank Luxe hoor zo'n Voice Controlled TC. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pollypistol Geplaatst December 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 hier hetzelfde bijna alles in 4 hoog alleen als de weg schoon is 2wd ( Ed weet nu hoe dat moet en die doet schakelen van 2wd naar 4wd dus ik heb nu een automaat hoeft zelf alleen te roepen wat te doen ) Frank Zo net nog even wat wezen testen op een industrieterrein. In 2wd ben ik hem direct kwijt en met remmen ook (ligt ook wel aan mijn banden) Wanneer is de weg zo schoon dat je geen 4 hoog meer moet gebruiken? En hoe schadelijk is het als je hem 4 hoog laat staan (op een recht stuk)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst December 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 Wanneer is de weg zo schoon dat je geen 4 hoog meer moet gebruiken? En hoe schadelijk is het als je hem 4 hoog laat staan (op een recht stuk)? Wanneer je het asfalt kan zien en je ook werkelijk grip hebt kun je hem het beste weer op 2 wd zetten, dit merk je wel als je in de 2wd een tikkeltje gas geeft in de 2de of 3de versnelling, bij weinig grip zal hij meteen spinnen. Pas wanneer je een bocht maakt en grip hebt bouw je krachten op in de aandrijflijn in de 4wd stand. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MrWizard Geplaatst December 4, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 Mensen hartstikke bedankt voor de antwoorden, ik heb het gelukkig niet verkeerd gedaan. Het was inderdaad 4 hoog part-time. Hier in Rotterdam toch aardig wat (kleine) auto's zien doorglijden en niet harder dan 30 rijden. Ik was in staat op veel stukken redelijk normaal te rijden, hier zie je dus het voordeel van 4x4 en de M&S banden. Wel gepaste afstand en redelijk vroeg remmen en anticiperen. Iedereen alvast veilige, fijne feestdagen toegewenst en een fantastisch 2011. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.