Nikonised Geplaatst January 21, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2011 (bewerkt) Een tijdje geleden (eind september 2010) heb ik besloten, na de zoveelste keer onder de jeep te hebben gelegen dat het tijd werd om Red Hot helemaal uit elkaar te halen en het chassis eens goed onderhanden te nemen. Raymond (Ray4590) heeft me eigenlijk over de streep geholpen om het te doen, want het chassis was er erg aan toe. Helaas heb ik door omstandigheden bijna 2 maanden niks of heel weinig kunnen doen en door het overweldigende pak sneeuw (ca 40 cm in onze tuin) die we bijna 'n maand hadden liggen zijn de tijdslijntjes alleen maar geschoven. Ik heb tot nu toe geprobeerd om iedere dag toch 1 of 2 uurtjes in de avonduren te besteden aan het project en 's weekends natuurlijk wat meer. Het belangrijke laswerk heb ik overgelaten aan Raymond en qua techniek leer ik gedurende het project steeds weer bij . Het plan: 1. Chassis reparatie 2. Body reparatie (geen vervanging) 3. Scout Dana 44 voor en achter 4. Full width kit maken en de veren buiten het chassis plaatsen 5. Shackle reversal 6. 4.10 in de assen 7. Zwaardere cardan assen 8. Upgrade van 4.2 ltr naar een 4.0 H.O blok 9. Behoudt van de T18 4 speed bak 10. "Flat belly" skid plate (zelfbouw) 11. Onderbouw LPG 12. Geheel nieuwe bedrading 13. Dubbele uitlaat (zelfbouw) 14. Vaste spoorstang met "tie rod flip" 15. Zelfbouw bead lock velgen 16. Waar we verder nog tegen aan lopen... In de komende dagen zal ik de voortgang hier gaan posten, natuurlijk van het begin. Ik hoop dat ik van jullie nog veel tips krijg! January 21, 2011 bewerkt door Nikonised Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dieseltank Geplaatst January 21, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2011 Petje af! Nog wat aan de binnenkant van je chassis gedaan? Bert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 21, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2011 Petje af! Nog wat aan de binnenkant van je chassis gedaan? Bert Hoi Bert, jazeker de binnenkant heb ik behandelt met RX5. Doordat het chassis op diverse plekken open was en een tijdje droog heeft gestaan, was het vuil en roest met rechtop zetten en knallen van een vuist hamer echt wel allemaal eruit gekomen. zodra ik doorheb hoe ik met dit nieuwe forum foto's kan invoegen van mijn album zal ik ze plaatsen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 21, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2011 (bewerkt) Hoe het begon: Alles zorgvuldig uit elkaar halen... ook best leuk zo.. dashboard eruit.. bedrading snoeien.. wat een rommel rotte plekjes die je tegenkomt! en verder met kaal maken.. zo.. einde eerste middag werk.. volgende keer meer.. January 21, 2011 bewerkt door Nikonised Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kenzo Geplaatst January 21, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2011 (bewerkt) Mooi project, zal dit zeker blijven volgen. Wat voor 4.0 blok ga je erin leggen? (Los blok of bijvoorbeeld een compleet blok + versnellingsbak + tussenbak uit een Cherokee?) January 21, 2011 bewerkt door kenzo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 21, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2011 Mooi project, zal dit zeker blijven volgen. Wat voor 4.0 blok ga je erin leggen? (Los blok of bijvoorbeeld een compleet blok + versnellingsbak + tussenbak uit een Cherokee?) Hoi Kenzo, het is een blok van een 4.0 Ho cherokee. Mijn eigen bak gaat erop, dat is een T18 met een dana 20 tussenbak. De cps heb ik in de bellhousing gemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 21, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2011 Mooi projectje Fred, blijf posten! Vraagje, waarom shackle reversal? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 21, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 21, 2011 Hey Ab, ik blijf posten maar ik moet nog een hoop foto's verzamelen.. De shackle reversal heb ik om 2 redenen gedaan, de eerste was omdat ik het castor van de scout as iets "beter" krijg zonder het moeten omlassen van de knuckles en ten tweede zou het weggedrag vele malen beter moeten worden om dat het voorste punt van de bladveer nu vast is. Maar goed als ie weer eens rijdt weten we meer.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst January 22, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2011 Vraagje, waarom shackle reversal? Hoi Ab, Hier een link met veel leesvoer over de voors en tegens van een shackle reversal. Hier zal ook de reden bij zitten waarom Fred hiervoor kiest. http://www.jeeptech.com/susp/elkcahs/ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 22, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2011 Hoi Ab, Hier een link met veel leesvoer over de voors en tegens van een shackle reversal. Hier zal ook de reden bij zitten waarom Fred hiervoor kiest. http://www.jeeptech.com/susp/elkcahs/ Altijd handig zo'n link, bedankt Mich! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 22, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2011 (bewerkt) Zo het volgende project dagje: verder met het demonteren van de body.. opzichter.... King denkt "help! mijn baasje heeft een hobby!!" één, twéé..drie! Zo... op naar de wasplaats.. klaarmaken voor de operatie Alles afgespoten, blokje schoon.. De centrale verwarming Zo.. einde van die dag.. slaap lekker Red Hot! January 22, 2011 bewerkt door Nikonised Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 22, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2011 Hoi Ab, Hier een link met veel leesvoer over de voors en tegens van een shackle reversal. Hier zal ook de reden bij zitten waarom Fred hiervoor kiest. http://www.jeeptech.com/susp/elkcahs/ Voor en nadelen zijn me bekend, maar was benieuwd naar de reden waarom Fred ervoor gekozen heeft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 23, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 Weer een nieuw avondje sleutelen. verder met de ontmanteling van het Jeepje soms toch wel moeilijk mee.. het gaat steeds verder..ziet niks ervoor terug even doorwerken.. en dan ... hangt het blokje aan de takel voor z'n laatste rustplaats... trouw blokje, geen druppel olie verbruikt en altijd gelopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst January 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 Mooi om te zien dat jij doet wat ik deze winter had moeten doen Klinkt allemaal ambitieus en doordacht, maar ik heb wel een kleine 'remark' bij de reversed shackle. .....en ten tweede zou het weggedrag vele malen beter moeten worden om dat het voorste punt van de bladveer nu vast is.......... Of de shackle reversal positieve invloed zal hebben op je wegligging betwijfel ik ten zeerste. Het effect op het duiken bij remmen is niet te verwaarlozen. En dat is weer niet fijn voor je caster en dus voor je rechtuitstabiliteit. Ik denk dat het effect van RS vooral positief is in het terrein. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GGuido Geplaatst January 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 Hey Fred, Emotioneel momentje als je het blok er eenmaal uit haalt, ik ken het Stelletje emotionele jankers zijn we eigelijk...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst January 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 Hey Fred, Emotioneel momentje als je het blok er eenmaal uit haalt, ik ken het Stelletje emotionele jankers zijn we eigelijk...... Mooi project fred, straks bij het opbouwen ga je je weer beter voelen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst January 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 Flinke klus Fred, ziet er goed uit. Raymond had me al e.e.a. verteld, maar plaatjes kijken is toch leuker. Kom binnenkort eens live kijken. Inderdaad raar gevoel motor eruit, is zo definitief terwijl andere delen eraf halen niet zo voelt. Ivo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 23, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 (bewerkt) Mooi project fred, straks bij het opbouwen ga je je weer beter voelen Ja .. dat beter gevoel dat komt langzaam aan wel.. hoop ik en jankers zijn we! Jeepers, hé Ik ga vanavond weer wat posten! January 23, 2011 bewerkt door Nikonised Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst January 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 Ja .. dat beter gevoel dat komt langzaam aan wel.. hoop ik en jankers zijn we! Jeepers, hé Ik ga vanavond weer wat posten! Heb het zelfde gevoel met de chief Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 23, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 Motor is eruit, de body staat op zijn kant op blokken. Nu het chassis en de body eens goed inspecteren: na veel lagen eraf te hebben gebrandt, afgebeten met afbijtmiddel en gekrabt, was de schade van het roestmonster goed te bepalen. Na de eerste laag afbranden.. De zooi zat er echt 30 jaar op! K... toch maar ook de assen eraf en helemaal kaal.. De stukken die in het chassis slecht waren zijn er rigoreus uit gesneden tot een stevig deel en daar hebben we 5mm plaat voor in terug gebracht. Nadat ik het chassis rechtop getakeld had en flinke klappen met een vuisthamer op iedere centimeter heb gegeven, kwam al het losse roest en vuil los. (en dan denk je dat je al het vuil na 1,5uur hoge druk spuiten eruit hebt!) Zo... weer een paar avondjes om! Volgende keer meer.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De zandhopper Geplaatst January 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 He Fred, een mooi project je pakt het in iedergeval goed aan daar zul je straks veel plezier aan beleven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 24, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2011 He Fred, een mooi project je pakt het in iedergeval goed aan daar zul je straks veel plezier aan beleven. Dat hoop ik ook! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nikonised Geplaatst January 24, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2011 Toevallig kwam ik dit tegen in het weekend: het shackle reversal gebeuren was blijkbaar in 1960 voor een CJ niet onbekend onderstaand frame is nl van ca 1960.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst January 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2011 Leuk om te volgen Fred. Zit eind volgende maand in Limburg. Kom ik misschien eens buurten/kijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst January 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2011 Toevallig kwam ik dit tegen in het weekend: het shackle reversal gebeuren was blijkbaar in 1960 voor een CJ niet onbekend onderstaand frame is nl van ca 1960.. Ken ik die niet?? Volgens mij al eens in de handen gehad. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.