XLLaredo87 Geplaatst January 22, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 22, 2011 ik heb mn "nieuwe" XJ klaar voor de APK maandag. Het gaat om een 1990 4ltr 6lijn autom. Het probleem is nog steeds het vreemde schakelgedrag en hij zuipt als een tierelier, ik ben dus een beetje bang voor mn CO2 uitstoot. Het schakelprobleem van de automaat bestaat uit het steeds weer terugschakelen naar de 2 als je in zn 3 rijdt. ik moet dan gas bijgeven,het toerental gaat naar 3000 rpm en dan schakelt hij weer in zn 3 om kort daarna weer terug te schakelen naar zn 2. in zn 1 kan ik hem tot 5000 rpm doortrekken maar hij schakeld niet naar zn 2. de powerknop staat uit. de olie en filter in de bak heb ik laten vervangen bij een goede amcar garage. ik heb de kickdownkabel gecontroleerd en afgesteld.Ook de TPS sensor heb ik doorgemeten en goed afgesteld. kan het verbruik (1 op 2 a 3 )door een kapotte lambdasonde komen? iemand enig idee waar dit rare schakelgedrag vandaan kan komen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XLLaredo87 Geplaatst January 23, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 vandaag de sensor schoongemaakt die in de uitlaat zit recht onder het spruitstuk, ik neem aan dat dat de O2 sensor is. Ook het luchtfilter nagekeken en schoongemaakt.de slang naar het luchtfilter zat niet helemaal lekker, dus dat ook gefixed. comp gereset door de polen tegen elkaar te houden. Ik zag dat de kabel naar de CPS sensor tegen de uitlaat aan is gekomen, hopenlijk alleen de buitenkant van de kabel gesmolten. vooralsnog start ie goed en loopt netjes stationair. een lambdasonde kon ik overigens niet vinden, zit die niet op een XJ ui 1990? de stekker van de rechterventilator was afgekoppeld dus die weer aangesloten maar die ventilator blijft dus draaien ook als de motor koud is.daarom hadden ze hem waarschijnlijk ontkoppeld. en toen een proefritje gemaakt. De jeep schakelt nu normaal lijkt het; ik ben voorzichtig optimitsich morgen naar de >APK , eerst ff een uurtje rijden om de boel een beetje schoon te rijden. nu maar hopen op het beste. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 23, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 23, 2011 O2 sensor = lambda sonde Zo te horen aan het bovenstaande verhaal liep de motor wss in "nood loop" . De reset heeft h'm eruit uit gehaald. Zolang je geen aanwijsbare oorzaak gevonden hebt kan het natuurlijk terug komen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XLLaredo87 Geplaatst January 24, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2011 " O2 is lambda sonde " ,ok ik leer nog elke dag ;-)) vanmorgen voor de APK nog even een uurtje gereden om de boel een beetje schoon te branden. de Jeep schakelde in dat uur nog 2 keer onverwachts terug naar zn 2. het probleem is dus zo goed als over. ik heb overingens wel gemerkt dat het uitlaatspruitstuk een klein beetje lekt als hij koud is. na een paar seconden is dit weg. raar is dat ik de versnellingspook van de automaat bij stilstand zonder dat de motor loopt in alle standen kan zetten. dit is bij mijn 87er niet mogelijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruward Geplaatst January 24, 2011 Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2011 lambds sonde schoon gemaakt? heeft dat zin, anders ga ik dat ook doen, mij is verteld dat dat niet mogelijk is of in ieder geval dat dat geen zin heeft. Thanks Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XLLaredo87 Geplaatst January 24, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 24, 2011 het hielp ff tijdelijk maar het schakelprobleem lijkt terug te komen.ik ga maar een nieuwe lambdasensor kopen. overigens ging de APK niet door omdat de keurmeester de sleutel in de deur afbrak.... en hij dus niet in de auto kon komen. dat de achterklep open was en dat je zo ook in de auto kunt komen was bij hem helaas niet opgekomen. Gelukkig is de sleutel wel uit het slot gekomen. Hij heeft een nieuwe sleutel besteld en als het goed is morgen APK. wordt vervolgd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XLLaredo87 Geplaatst January 26, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 26, 2011 Jeep is goedgekeurd op roest aan een achterremleiding na. bij nader inspektie blijkt dat de benzineretourleiding te zijn en niet de remleiding. das niet moeilijk te vervangen dus vd week ff herkeuren en dan kunnen we de nummerplaten ophalen en rijden. denk dat ik maar een nieuwe lambdasonde ga monteren want het rare schakelgedrag is weer terug. zover het goede nieuws, het mindere nieuw is dat er gisteravond een ouwe man tegen mn geparkeerde 87 er Cherokee aanknalde. bumper krom en voorscherm gedeukt. Een bejaarde van 84 ;hij zag zo slecht want hij had zn bril niet op... afijn wordt verzekeringwerk, kan wel rijden en de schade is gelukkig beperkt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XLLaredo87 Geplaatst January 27, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 27, 2011 lambdasonde hier niet 123 te krijgen dus bij onze goede vriend boris besteld. Jeep is goedgekeurd en ik heb de kentekenplaten terug. nu 2 goedgekeurde jeeps voor de deur nu nog die schakeltic op zien te lossen.....jammer dat niemand hier zoiets eerder heeft meegemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.