Bing Geplaatst May 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2005 Banden dilemma. Ik heb een XJ ltd 4.0 uit 1990 nog geheel origineel en werkend. Hij is toe aan nieuwe banden nu liggen er 225/70/R15 ’s om. Ik heb mijn oog laten vallen op de GOODYEAR AT-R. Het probleem is dat deze alleen in de maten 215/75/R15 en 225/75/R15 zijn te verkrijgen. Kan ik deze maten gebruiken zo ja welke ? Graag jullie advies/ervaring. Met vriendelijke groet, Bing Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst May 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2005 de 215/75 is een standaard maat voor de XJ, er zijn modellen mee geleverd. De rolomtrek zal hetzelfde zijn. De 225/75 heeft een grotere rolomtrek, en dat betekent een afwijking in de aanwijzing van de snelheidsmeter. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst May 5, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2005 klik kan je het verschil zien 30" is maximaal wat past op standaard als ik klik moet geloven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bing Geplaatst May 5, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2005 Originally posted by Beest@May 5 2005, 20:39 klik kan je het verschil zien 30" is maximaal wat past op standaard als ik klik moet geloven <div align="right">← Bedank, ik kan nu mijn keus bepalen. Gr, Bing Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst May 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 6, 2005 Met 30 ers in de MT uitvoering zul je als je off road gaat het wel merken, evenals bij het maximaal in en uit sturen. bij mij lopen die 30 ers dan net aan, niets om je zorgen over te maken maar je merkt het wel. De grove noppen op de band lopen dan tegen je binnenschermen aan, maar die haal je gedeeltelijk gewoon weg en je hebt al een stuk minder problemen. Maar nu de zomer is aangebroken ben ik weer terug gegaan op de normale maat (235/75/15) en dat maakt een stuk minder herrie en rijdt en remt een stuk lekkerder op het asfalt. Grtzzzzzzzz Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst May 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 7, 2005 hmmzzz, ik heb dan ook meteen een vraagje... ik heb achter 235 banden zitten en voor 225 banden. maakt het uit dat er verschillende maten opzitten?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RANDOMAN Geplaatst May 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 7, 2005 PS; ik rijd de auto alleen in 2 wheel drive... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kees Geplaatst May 7, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 7, 2005 Originally posted by RANDOMAN@May 7 2005, 09:54 hmmzzz, ik heb dan ook meteen een vraagje... ik heb achter 235 banden zitten en voor 225 banden. maakt het uit dat er verschillende maten opzitten?? <div align="right">← Ervan uit gaande dat je voor 225/75/15 en achter 235/75/15 banden hebt. 225/235 breedte van de band 75 is wanghoogte als percentage van de breedte 15 is de velgdiameter in inches Na enig rekenen volgt: afrolomtrek voor 2257 mm afrolomtrek achter 2305 mm. Dit is een verschil van een kleine 50 mm. Met ingeschakelde 4x4 betekend dit dat de achterwielen 50mm meer af willen leggen dan de voorwielen, ofwel de aandrijving staat continue onder spanning. Heb er nog niet alle verstand van maar dit lijkt mij niet goed Groet Kees Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
chero25 Geplaatst May 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 10, 2005 Verschillende maten voor-achter? Dat is volgens mij APK afkeur toch? Ik heb 235/70/15 om standaard stalen velgen. Staat een stuk beter dan de orginele 215/75/15. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 10, 2005 Verschillende maten voor en achter is GEEN APK afkeur! Rijdt je alleen in 2WD, dan is er eigenlijk nog niets aan de hand, maar zodra je de 4wd inschakeld krijg je te maken met de grotere wielomtrek. Op los zand, modder en op gras kan er nog wel wat spanning door de aandrijflijn worden geabsorbeerd, maar op hardere ondergrond,( ook aangereden zand) zullen er al snel grote spanningen gaan opbouwen. Hierdoor zal er gegarandeerd schade ontstaan! Op de verharde weg is rijden in 4wd toch al niet mogelijk, bij jou zal er na enkele honderden meters wat stukgaan! ( tenzij je Fulltime 4x4 op je keuzehandle hebt, dan gaat er niet meteen wat stuk). Een keer een paar andere banden is dus aan te raden, vooral als je van plan bent om nog eens wat te gaan off-roaden... Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.