Spring naar bijdragen

Banden dilemma


Bing
 Share

Recommended Posts

Banden dilemma.

Ik heb een XJ ltd 4.0 uit 1990 nog geheel origineel en werkend.

Hij is toe aan nieuwe banden nu liggen er 225/70/R15 ’s om.

Ik heb mijn oog laten vallen op de GOODYEAR AT-R.

Het probleem is dat deze alleen in de maten 215/75/R15 en 225/75/R15 zijn te verkrijgen.

Kan ik deze maten gebruiken zo ja welke ?

Graag jullie advies/ervaring.

Met vriendelijke groet,

Bing

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met 30 ers in de MT uitvoering zul je als je off road gaat het wel merken, evenals bij het maximaal in en uit sturen.

bij mij lopen die 30 ers dan net aan, niets om je zorgen over te maken maar je merkt het wel.

De grove noppen op de band lopen dan tegen je binnenschermen aan, maar die haal je gedeeltelijk gewoon weg en je hebt al een stuk minder problemen.

Maar nu de zomer is aangebroken ben ik weer terug gegaan op de normale maat (235/75/15) en dat maakt een stuk minder herrie en rijdt en remt een stuk lekkerder op het asfalt.

Grtzzzzzzzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by RANDOMAN@May 7 2005, 09:54

hmmzzz,

ik heb dan ook meteen een vraagje...

ik heb achter 235 banden zitten en voor 225 banden.

maakt het uit dat er verschillende maten opzitten??

<div align="right">

Ervan uit gaande dat je voor 225/75/15 en achter 235/75/15 banden hebt.

225/235 breedte van de band

75 is wanghoogte als percentage van de breedte

15 is de velgdiameter in inches

Na enig rekenen volgt:

afrolomtrek voor 2257 mm

afrolomtrek achter 2305 mm.

Dit is een verschil van een kleine 50 mm. Met ingeschakelde 4x4 betekend dit dat de achterwielen 50mm meer af willen leggen dan de voorwielen, ofwel de aandrijving staat continue onder spanning. Heb er nog niet alle verstand van maar dit lijkt mij niet goed

Groet Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verschillende maten voor en achter is GEEN APK afkeur! Rijdt je alleen in 2WD, dan is er eigenlijk nog niets aan de hand, maar zodra je de 4wd inschakeld krijg je te maken met de grotere wielomtrek.

Op los zand, modder en op gras kan er nog wel wat spanning door de aandrijflijn worden geabsorbeerd, maar op hardere ondergrond,( ook aangereden zand) zullen er al snel grote spanningen gaan opbouwen. Hierdoor zal er gegarandeerd schade ontstaan! Op de verharde weg is rijden in 4wd toch al niet mogelijk, bij jou zal er na enkele honderden meters wat stukgaan! ( tenzij je Fulltime 4x4 op je keuzehandle hebt, dan gaat er niet meteen wat stuk).

Een keer een paar andere banden is dus aan te raden, vooral als je van plan bent om nog eens wat te gaan off-roaden...

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...