87wrangler Geplaatst May 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2005 (bewerkt) Het gaat beginnen! Na geruime tijd voorbereiden en uitzoeken ( en niet te vergeten onderdelen inkopen), gaat het in de komende weken gebeuren! Wat ga ik doen: De 4.2 liter motor uit m'n Wrangler wordt vervangen door een gebruikte 4.0i. Reden: Mooier lopen, hoger vermogen en betere "drivability" doordat het een injectiemotor is. De BA 10/5 (Peugeot) versnellingsbak ga ik vervangen door een AX15 (Aisin) bak. Reden: De BA 10/5 kan het hoge vermogen van de 4.0 niet aan! In plaats van de huidige achteras, met 3.07 reductie, komt er een as met reductie 3.54 onder. Deze as is tevens voorzien van een air-locker. De vooras wordt natuurlijk ook vervangen door een exemplaar met 3.54 R&P! Het dashboard wordt geheel of gedeeltelijk vervangen door een dash uit een '92er YJ. Reden: M'n huidige dash is wat moeilijk aan te passen aan de 4.0i. O.a. de snelheidsmeter en benzinemeter worden geheel anders aangestuurd, maar ook de energievoorziening gebeurt anders. Voortgang: Eind december had ik de achteras in de garage liggen. Nou zet je zo'n ding er niet gewoon onder, dus eerst een beetje opknappen! Blankschuren en spuiten dat ding! Natuurlijk meteen nieuwe remschoenen, veren en leidingen gemonteerd! Het eindresultaat zag er zo uit: Daarna was de beurt aan de vooras: Kaal schuren.... ...Spuiten.... ...en bijna af! Intussen kwam ook de motor met bak aan, zodat de garage erg vol kwam te staan! Dus toen het verleden week even lekker weer was, heb ik 'm maar eens afgespoten... ...waarna ik de spruitstukken gedemonteerd heb omdat er wat lekkage langs het uitlaatspruitstuk optrad. Tidens verder inspectie bleek de waterpomp ook wat speling te hebben, dus die ook meteen maar vervangen! Tja, en toen stond gisteren de garage ineens nog voller.... omdat het dashboard, de benzineleidingen, enz. gebracht werden. Komende dagen ga ik me dus bezighouden met schoonmaken en overspuiten van de diverse onderdelen. De planning is om eind juni klaar te zijn met m'n project! Tot die tijd hopelijk regelmatig een update (mét foto's ) hier!! June 14, 2008 bewerkt door 87wrangler foto's weer zichtbaar gemaakt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2005 Klopt allemaal precies: 18 jaar oud dit jaar en straks klaar voor de boze buitenwereld. Hopelijk heb je de goeie kruisjes ingeslagen? Succes Rob! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst May 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 22, 2005 Nice Rob, Nice Wel nog wat werk te doen zie ik. Als je echt hulp nodig hebt dan weet je het wel Bel Mav en Ogdak Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blauwiskud Geplaatst May 23, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2005 looking good , Rob zet 'm op Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bumper Geplaatst May 23, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2005 SUC7! En we horen hem wel weer, alstie klaar is hè Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst May 23, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 23, 2005 suc6 en als ik ergens mee kan helepen moet je het me maar laten weten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 24, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 24, 2005 (bewerkt) Ok... voor de laatste keer m'n 4.2 : -KLIK- Morgen de eerste ombouw foto's!! June 14, 2008 bewerkt door 87wrangler link werkend gemaakt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepierre Geplaatst May 24, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 24, 2005 SUCCESSSSSS!!!!!!!! Jeepierre Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst May 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2005 en Rob al nieuws zit er al leven in ??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 25, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 25, 2005 (bewerkt) Update: Gisteren ben ik begonnen met de ombouw van het dasboard. Een hele klus, vooral omdat er hier en daar nog wel een stekkertje aangepast moest worden. Allereerst moest de oude bedrading en klokkenwinkel natuurlijk <strike>gesloopt</strike> gedemonteerd worden. 't Was wel een prutswerk, maar om omstreeks 21:00 gisterenavond was hij kaal: Bedrading verwijderen. Leeg! Vanmorgen dus maar begonnen aan het aanpassen van een aantal stekkers én de aansturing van de amerikaanse achterlichten! Ik heb nl de geheel rode achterlichten, maar de bedrading in de "donor auto" was gemaakt voor europa , waar oranje knipperlichten gebruikt worden... Ook de kabel met stekkers die vanuit het dasboard naar de achterzijde van de auto loopt is anders. Daar zat nog een leuke uitdaging in: De draadkleuren en penbezetting corresponderen niet! Aanpassingen aan o.a. de remlichtschakelaar i.v.m. "amerikaanse" achterlichten. Daarna conversielijsten gemaakt, alle draadkleuren én de stekkers van de kabeltros naar achter zijn anders!! En toen kon de aanpassing beginnen! Koppelen '87 aan '92.... Testen van de (gekoppelde) bedrading naar achteren, middels een accu en een paar stukjes draad.. 't WERKT!! Nu dit werkte, kon ik de bedrading weer in het dashboard trekken en alle stekkers inpluggen... Dat was natuurlijk weer een hele klus, maar na een 2½ uur zwoegen zat alles weer grofweg op z'n plaats! Onder: de oude draadboom. Boven: de nieuwe, reeds aangepaste. Hoe zat 'ie nu ook alweer??? Daarna moest er natuurlijk getest worden, maar ja..... hoe? De 4.0 ligt er nog niet in, en de motorbedrading van de 4.2 is totaal anders! Dus heb ik de kabelboom van de 4.0 maar even los onder de motorkap gelegd, en ff op de bulkheadconnector aangesloten. Accu eraan en testen maar! Check Engine??? Dat zal wel, als 'ie nog in de garage ligt!!! Conclusie: Het meeste dat ik kon testen werkt! Een paar controlelampjes nog niet, maar dat ligt waarschijnlijk aan de verlichtingsdraadboom in het vooronder. Alle belangrijke zaken doen het echter: Verlichting: Check Verwarming: Check Meters: Check Dashboardverlichting: Check Diagnoselampje: Check( ik kon zelfs al foutcode's uitlezen... zo'n stuk of 15 ... ) Kortom, op een paar kleine puntjes na is dit stuk van m'n project geslaagd! Morgen probeer ik de laatste kleine probleempjes op te lossen en dan kan het dash dichtgebouwd worden. Wordt vervolgd! June 14, 2008 bewerkt door 87wrangler Afbeeldingen werkend gemaakt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 26, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2005 Vandaag maar verder gegaan waar ik gisteren ben opgehouden.... de lampjes Allereerst het handremlampje: Dat was vrij makkelijk, gewoon een stekkertje onder de motorruimte op de remdrukregelaar drukken! Het blijkt dat het waarschuwingscircuit van de remolie meteen getest wordt als je start of de handrem gebruikt. Na opsteken van het stekkertje werkt het lampje naar behoren! Toen het grootlicht controlelampje. Er bleek een doorverbinding op de kabelboom van de frontverlichting gemaakt te moeten worden. Daarna werkt ook dat lampje! Daarna de richtingaanwijzer controlelampjes. Dat was iets lastiger. De lampen werden samen aangestuurd en knipperden dus beiden, of je nu links of rechts richting aangaf! Geen fout dus, maar een standaard situatie voor een '92er! Maar.... ik wilde ze wel apart hebben! Reden: Door de ombouw naar "amerikaanse" achterlichten werkt het alarmlichten waarschuwingslampje niet meer. Wanneer deze verlichting ingeschakeld werd, was er dus geen enkele waarschuwing meer, daar ook de normale controle lampjes van de richtingaanwijzer uitgeschakeld werden! Het trekken van een paar extra draadjes in de kabelboom loste m'n probleem op: links en rechts werken nu apart, en bij alarmlichten knipperen ze beiden! Net zoals voorheen in m'n Wrangler dus! Daarmee werkten alle lampjes en kon er verder getest worden! Middels draadbruggen en meten met de voltmeter is de bedrading nu volledig getest. Alle meters op m'n dash werken en ook de 4x4 lamp doet het. Metingen op de aansluiting van de benzinepomp en startmotor leerden me dat ook hier de juiste commando's op het juiste moment aankomen! Volgende stap wordt het weer dichtbouwen van het dashboard. Om te passen heb ik al even wat delen vasgezet: Wordt vervolgd.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst May 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2005 Super Rob Alleen als ik al naar die bos draden kijk dan............... :bye2: nee Rob echt super suc6 verder met je project Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst May 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2005 Originally posted by jeeped@May 26 2005, 22:30 Super Rob Alleen als ik al naar die bos draden kijk dan............... :bye2: nee Rob echt super suc6 verder met je project <div align="right">← idem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst May 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2005 chapeau Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst May 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2005 Heftige klus. Maar je hebt dat deel al voor elkaar. Succes verder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst May 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 26, 2005 respect!!!!! als ik weer electro problemen heb weet ik wie ik om hulp moet vragen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BULL Geplaatst May 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2005 He Rob, helemaal top man echt respect. Ziet er goed uit (wat een klus man) BULL Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marc van rossem Geplaatst May 30, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 30, 2005 Je bent onwijs goed bezig. Ben je ook nog steeds vriendjes met je vrouw? of begint de bank al door te slapen? Veel succes en plezier Marc Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst May 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2005 Ziet er klasse uit, Je hebt er aardig de sloffen in. Suc7 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst May 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2005 Uhuh ben bang dat ie mij dalijk gaat inhalen........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepierre Geplaatst May 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst May 31, 2005 VAKWERK Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 5, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2005 Update: Afgelopen week heb ik niet erg veel tijd gehad om aan m'n project te werken, maar er is toch e.e.a. gebeurd: - de motor is volledig afgekoppeld en vloeistofvrij gemaakt. - de aandrijfassen zijn uitgebouwd. - De uitlaat is gedemonteerd. - De crossmember is gedemonteerd. Dit weekendje hadden we een kampeerweekend in Zeeland, dus morgen maar weer verder. Voorlopig is het de bedoeling om a.s. zaterdag de motor te wisselen! Wordt (wederom) vervolgd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 8, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 8, 2005 De stand van zaken na weer een dag hard werken : -De tussenbak, het voorfront, middenconsole, en heel veel kleine dingen zijn gedemonteerd. -De andere benzinetank en leidingen zijn gemonteerd ( tank is zelfs al wat gevuld! ) - De motor ligt los in de auto, klaar om te takelen! - Het uitlaatspruitstuk is gelast ( koppeling met dwarspijp was niet helemaal dicht.) -De tussenbak is schoongemaakt, en ligt klaar om te openen. Hieronder weer een paar foto's: De voorste aandrijfas. Inderdaad... zo krom als een toeter!! De "kale" versnellingsbak. Weg tank! Chassisbalken en dwarsbalk boven de tank blijken in prima conditie!! De oude en de "nieuwe" tank. Montage van de tank... -SPLFF... SPUG.... YEG!!- Zanderig!! Oude tank onder druk gezet waardoor de benzine er gemakkelijk (via een slang) uitgeperst werd! Nieuw "tuin-ornament" Kaal he? Hier lekte de uitlaat iets.... FF lassen! Overigens is er nog wel wat extra werk bijgekomen: M'n stuurhuis blijkt te lekken! Een andere kering zal echter geen soelaas brengen... er zit speling op de pittman as! Ik moet dus op zoek naar een ander stuurhuis... Wordt wel weer vervolgd! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2005 sow, die is idd krom zeg. maar het schiet al best op. had MAV niet nog een stuurhuis op marktplaats gezet? deze volgens mij Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pedrie Geplaatst June 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2005 Ik zit met verbazing je gesleutel te volgen en ik vind het knap wat je doet. "sleutelt zelf" is bij jou wel erg van toepassing! Veel succes en leuk dat je steeds de moeite neemt om naast het vele werk ook nog foto's met ons te delen. Volgens mij zijn jouw kijkcijfers momenteel erg hoog. pedrie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.