Spring naar bijdragen

Vrijloopnaven Grand Wagoneer


Recommended Posts

Hoi,

Naar het schijnt geven vrijloopnaven een lager brandsstofverbruik doordat allerlei "spul" dan niet meegesjord hoeft te worden. Ik rij vrijwel niet in het terrein en denk er over om die aan te brengen.

Ik heb geen idee wat die dingen kosten, vandaar mijn vragen: zijn er mede-Grand-Wagoneerders die daar ervaring mee hebben en loont een dergelijke investering? En zo ja, wie kan mij aan een set helpen? Het betreft een GW van '86. Ik hoor graag jullie mening.

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

100 euro bij bv BS Tiel of bij BJ's off road ex shipping voor een set. Met een kwartier zitten ze eronder, ivm omkatten zegt een bouwjaar niet veel. Weet dus zeker dat je geen quadra tec hebt. Ik merk geen verschil in verbruik maar vind het beter zo dan dat alles zinloos meedraait als je inderdaad voornamelijk in 2 wd rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

100 euro bij bv BS Tiel of bij BJ's off road ex shipping voor een set. Met een kwartier zitten ze eronder, ivm omkatten zegt een bouwjaar niet veel. Weet dus zeker dat je geen quadra tec hebt. Ik merk geen verschil in verbruik maar vind het beter zo dan dat alles zinloos meedraait als je inderdaad voornamelijk in 2 wd rijdt.

Marco,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels ontdekt dat wanneer je vrijloopnaven monteert bij een quadratrac, de hele boel kapot kan gaan! Alleen: hoe kan je nu zien of er een dergelijke aandrijving gemonteerd zit?

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meen dat jij dat kan zien in de lock opties, Ik kan zodra ik mijn 4wd inschakel niet op asfalt een bocht maken zonder dat boel gaat wringen. De tussenbak geeft direct een sper. Dus de cardanassen die uit die tussenbak naar de voor en achteras gaan draaien met dezelfde snelheid. In een bocht gaat dat op asfalt wringen. Een quadra of selec trac heeft dat niet, die staat altijd in 4wd . Ik meen dat het verschil zichtbaar is in de hoge en lage gearing. Naast de keuze die ik heb tussen 2 of 4 wd kan ik kiezen tussen hoge en lage gearing. Jij zal dan een keuze hebben in high en high lock, omdat jij standaard in high rijdt en jou tussenbak als een normaal differentieel snelheids verschillen toelaat tussen de cardanassen kan jij normale bochten maken op asfalt. Totdat jij in high lock gaat rijden, dan draaien de assen gelijk en krijgen de voor en achter differentielen gelijke aandrijving. Dus voor onverhard terrein. Nu zijn er kits om vrijloopnaven op je wagen te zetten maar dat levert geen winst op gezien de kosten. Als ik voorheen in 2 wd reed draaide mijn voorste cardanas mee via de voorwielen, nu met vrijloop staat het wiel los van de steekas en staat de cardanas vrij. In 4wd wordt ie met de tussenbak verbonden en met de naven op lock verbindt ie de wielen met de aandrijving. Ik merk geen verschil in geluid of brandstof verbruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meen dat jij dat kan zien in de lock opties, Ik kan zodra ik mijn 4wd inschakel niet op asfalt een bocht maken zonder dat boel gaat wringen. De tussenbak geeft direct een sper. Dus de cardanassen die uit die tussenbak naar de voor en achteras gaan draaien met dezelfde snelheid. In een bocht gaat dat op asfalt wringen. Een quadra of selec trac heeft dat niet, die staat altijd in 4wd . Ik meen dat het verschil zichtbaar is in de hoge en lage gearing. Naast de keuze die ik heb tussen 2 of 4 wd kan ik kiezen tussen hoge en lage gearing. Jij zal dan een keuze hebben in high en high lock, omdat jij standaard in high rijdt en jou tussenbak als een normaal differentieel snelheids verschillen toelaat tussen de cardanassen kan jij normale bochten maken op asfalt. Totdat jij in high lock gaat rijden, dan draaien de assen gelijk en krijgen de voor en achter differentielen gelijke aandrijving. Dus voor onverhard terrein. Nu zijn er kits om vrijloopnaven op je wagen te zetten maar dat levert geen winst op gezien de kosten. Als ik voorheen in 2 wd reed draaide mijn voorste cardanas mee via de voorwielen, nu met vrijloop staat het wiel los van de steekas en staat de cardanas vrij. In 4wd wordt ie met de tussenbak verbonden en met de naven op lock verbindt ie de wielen met de aandrijving. Ik merk geen verschil in geluid of brandstof verbruik.

Dag Marco,

Ik heb, denk ik, een quadratrac die dus niet geschikt is voor vrijloopnaven (althans niet zonder het toepassen van kunstgrepen). Mede gezien de kosten en het niet merkbare verschil in brandstofverbruik, denk ik dat ik er vanaf zie.

Bedankt voor je uitleg.

Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...