Spring naar bijdragen

ff kijken wat de Jeepers ervan vinden....


Mav
 Share

Wat zeg jij tegen de Europese Grondwet?  

  1. 1. Wat zeg jij tegen de Europese Grondwet?



Recommended Posts

Simpel.

Ja dus. smile.gif

Toelichting:

Er zijn niet genoeg redenen te horen/lezen waarom onderlinge verbanden die al jaren goed werken niet vast te leggen in een verdrag.

Grondwet is ook eigenlijk een slechte naam.

Al die dingen samen te voegen en een naampje geven vind ik prima. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Reden voor mijn ja zijn o.a. de punten die Kameel en die van Beest.

Maar ook omdat ik er straks geen zin in heb om aan de zijlijn te staan kijken wat de anderen beslissen om vervolgens achter hen aan te moeten hobbelen. We zijn nu eenmaal niet zo'n politiek, economisch en geografisch zwaargewicht dat we alles op eigen houtje kunnen.

If you can't beat them....... join them wink.giftongue.gif

Hypothetisch:

Nederland stemt nee, trekt haar conclusies stapt uit de EU. Zal misschien een handelsverdrag met de EU afsluiten.

De nederlandse economie is voor zo'n 300 miljard afhankelijk van export. Waarvan voor 25% Duitsland, 13% Belgie, 10% Frankrijk, 10% Engeland, 6% Italie en 4,5% USA onze grootste export partners zijn.

Lekker als we straks geen EU land meer zijn en daarmee de vrije im- en export met onze EU partners op het spel zetten. Denk dat we ineens een stuk minder aantrekkelijk zijn voor die landen als importpartner.

(Dan motten we zelf al die komkommers van Beest opeten tongue.gifwink.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het met Kameel eens.

'Grondwet' is een slechte naam -een betere zou 'constitutie' geweest zijn. Het betreft overigens in grote lijnen niets anders dan het op een logische wijze rangschikken van al (jáááren) eerder afgesloten verdragen. Wat sommigen zeggen over 'verkwanselen van de nationale souvereiniteit' is onzin: door de werking van art. 94 van onze eigen Grondwet, gaan bepalingen van Internationale Verdragen vóór de 'eigen' nationale wet. Verder is het zo dat sinds de 60'er jaren, door het EU-arrest 'Costa-Enel', de reikwijdte van de nationale souvereiniteit op tal van gebieden zeer sterk tot geheel is ingeperkt.

Ik denk dat de 'nee'stemmers' zich méér laten meevoeren door allerlei, niets met het referendum te maken hebbende, sentimenten zoals 'dure Euro', 'te veel Poolse arbeiders', 'toetreding Turkijë' en meer van dat soort zaken....

Het enigste argument dat ìk kan verzinnen om 'nee' te stemmen is onze premier mad.gif -maar dat heeft natuurlijk óók niets met de Europese Grondwet te maken.

Ik zal dus 'ja' stemmen.

Greetz,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, want de huidige gang van zaken is absoluut niet bevredigend.

Laat ze eerst maar orde op zaken stellen en dan op het goede fundament verder bouwen. Het gaat dus niet over het invoeren van de € of Turkije wel of niet, maar gewoon de wijze waarop met de nu geldende afspraken door andere lidstaten wordt omgegaan. Regelingen die Nederland, als braafste jongetje van de klas, als eerste invoert en soms complete branches bijna de nek omdraaien, worden in andere landen soms meer dan 10 jaar terzijde gelegd. Als grote landen enige jaren achter elkaar het toegestane begrotingstekort royaal overschrijden, wordt de regeling versoepelt. Als Nederland 1 jaar een klein beetje overschrijdt, wordt de boeteregeling al overwogen.

Een paar weken geleden beweerde Chirac tegen zijn bevolking: het valt wel mee hoor, als wij iets niet willen, gaat het gewoon niet door.........

Eerst orde op zaken stellen dus, absurde uitgaven (verhuizingen Brussel-Straatsburg zijn gewoon in het nieuwe verdrag opgenomen) en dan verder praten over een verdergaande consolidatie.

En wees eerlijk, de landen in Europa die het beste gaan trekken zich of niets aan van de EU, hebben niet de € of zijn gewoon geen lid.

Ik beweer dus niet dat ik tegen een verenigd Europa ben, maar dan wel op een gezonde manier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Newbe@May 30 2005, 23:17

Nee, want de huidige gang van zaken is absoluut niet bevredigend.

Laat ze eerst maar orde op zaken stellen en dan op het goede fundament verder bouwen. Het gaat dus niet over het invoeren van de € of Turkije wel of niet, maar gewoon de wijze waarop met de nu geldende afspraken door andere lidstaten wordt omgegaan. Regelingen die Nederland, als braafste jongetje van de klas, als eerste invoert en soms complete branches bijna de nek omdraaien, worden in andere landen soms meer dan 10 jaar terzijde gelegd. Als grote landen enige jaren achter elkaar het toegestane begrotingstekort royaal overschrijden, wordt de regeling versoepelt. Als Nederland 1 jaar een klein beetje overschrijdt, wordt de boeteregeling al overwogen.

Een paar weken geleden beweerde Chirac tegen zijn bevolking: het valt wel mee hoor, als wij iets niet willen, gaat het gewoon niet door.........

Eerst orde op zaken stellen dus, absurde uitgaven (verhuizingen Brussel-Straatsburg zijn gewoon in het nieuwe verdrag opgenomen) en dan verder praten over een verdergaande consolidatie.

En wees eerlijk, de landen in Europa die het beste gaan trekken zich of niets aan van de EU, hebben niet de € of zijn gewoon geen lid.

Ik beweer dus niet dat ik tegen een verenigd Europa ben, maar dan wel op een gezonde manier.

<div align="right">

Ik zie wat je bedoeld, maar volgens mij zit je probleem meer aan de kant van hoe de Nederlandse politiek ermee omgaat dan bij een eventueel Europees verdrag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Newbe@May 31 2005, 08:52

Klopt. En nu is er eindelijk een mogelijkheid om zelf een signaal af te geven dat het gewoon anders moet.

<div align="right">

Als je daarvoor dit referendum gebruikt, is dat best jammer.

Net als bij een landelijke verkiezing 'tegen' stemmen omdat de gemeenteraad bij jou iets niet goed heeft gedaan.

wat jij wil... smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik stem nee, omdat waneer Turkije bij de eu komt wij die economisch opsleeptouw moeten nemen

ik stem nee, want ik vind balkenende een eikel.

ik stem nee, omdat nee in is, Frankrijk tegen heeft gestemd en het is leuk om Frankrijk te steunen en omdat Balkende een kudje is en omdat ik tegen alles ben en omdat de regering niet de juiste is en omdat Turkije niet in de EU mag (wtf dat ook met de Grondwet te maken heeft) en omdat nee leuker is dan ja

ik stem nee, want we zeggen al zo vaak ja

Ik stem nee, want m'n stamkroeg is door die euro veel te duur geworden.

ik wil helemaal niets met europa te maken hebben, ik ben een nederlander, geen europeaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kameel@May 31 2005, 10:06

Als je daarvoor dit referendum gebruikt, is dat best jammer.

Net als bij een landelijke verkiezing 'tegen' stemmen omdat de gemeenteraad bij jou iets niet goed heeft gedaan.

wat jij wil... smile.gif <div align="right">

Kameel, ik stem tegen de EU in de voorgenomen plannen, omdat ik vind dat er eerst orde op zaken gesteld moet worden. Ik stem dus niet tegen de Nederlandse regering, al vind ik wel dat ze te weinig haar stem heeft doen gelden in het verleden om de zaken goed voor elkaar te krijgen. Het probleem is natuurlijk, dat we niet rechtstreeks een stemming bij de EU kunnen doen, want dan zou de Nederlandse regering buiten schot blijven.

En waren we natuurlijk bespaard gebleven voor alle flauwe verhaaltjes die nu worden opgehangen wacko.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gefeliciteerd nee-ers. wink.gif

Hopelijk gaat de regering luisteren naar de meerderheid...

De premier zal aan zijn Europese partners duidelijk maken dat aan het Nederlands nee "recht gedaan" moet worden.
hebben veel kiezers, ook in onze achterban, niet tegen gestemd omdat zij anti-Europa zijn, maar omdat zij onvoldoende vertrouwen hebben in het tempo en de richting van de Europese samenwerking.

...ik denk het wel. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...