Beest Geplaatst June 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2005 heb al een paar keer gezocht op het net, maar kon geen antwoorden vinden ik was benieuwd naar de olietemperaturen van de motor, versnelingsbak, tussenbak en de diff. wat is de normale werkt temp. en hoe ver stijgt het, met wat zwaarder werk (offroad, aanhanger) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 5, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 5, 2005 vandaar dat ik het niet kon vinden? niemand weet ut? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 6, 2005 Blijkbaar.. Maar ik zal me er toch ook eens in verdiepen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst June 9, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2005 Waarom meet je het niet gewoon? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 9, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 9, 2005 dat is zo...maar daar komt een waarde uit en dan? wat is normaal? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Grand BoJo Geplaatst June 10, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 10, 2005 Als we het nou allemaal meten kunnen we vergelijken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst June 11, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 11, 2005 Ik loop zelf ook rond met plannen om - in ieder geval de automaatbak - van een temperatuurmeter te voorzien. Later misschien ook de stuurbekrachtiging. Ligt er een beetje aan of ik de meters kant en klaar (moet) kopen of zelf ga knutselen met ntc weerstanden en metertjes. Het zal het laatste wel worden. Over wat te verwachter temperaturen zijn, kan ik ook weinig vinden, maar, er vanuit gaande dat nu alles prima in orde is, is de plaats waar de wijzer staat na 20 km rustig rijden de normale waarde, en de waarde die hij bereikt na een paar keer seconde of 10 vol gas met de rem erop de maximale 'gezonde' waarde. Ik verwacht zelf dat die waardes niet al te veel af zullen wijken van de normale olietemperaturen, misschien een 25% - 50% hoger. Ik zie in ieder geval olietemperatuurmeters die ook aangeprezen worden voor transmissieolietemperatuur (scrabble?) met dezelfde schaalverdeling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst June 14, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2005 Originally posted by Beest@Jun 9 2005, 20:31 dat is zo...maar daar komt een waarde uit en dan? wat is normaal? <div align="right">← Nou, je auto is toch in orde? Dus wat je meet is normaal! Na een half jaartje en wat seizoenswisselingen weet je vanzelf wat normaal is. ------edit--------------------------- ai, bovenstaande post niet eerst even gelezen (sorry Xjos88) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 14, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 14, 2005 Ik vond iets...: -KLIK- Lijken me reële waarden.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst June 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2005 Originally posted by 87wrangler@Jun 14 2005, 20:26 Ik vond iets...: -KLIK- Lijken me reële waarden.... <div align="right">← Mij niet: als ik in m'n carter spuug sist het niet. En bij temperaturen boven de honderd graden zou dat wel moeten gebeuren. Maar eea zal ook wel van de meetplaats afhangen. Dus wat ik zeker wel reeel vind is de wijze van redeneren: na een kwartier is de motor pas boven de 100 graden dus.. enz. Dat spreekt mij wel aan. ----edit------------------ Gewoon navragen kan natturlijk ook 80 graden: olie begint op temperatuur te komen. is warm genoeg om "normaal" te rijden. 90 graden: normaal 110 graden: maximum. Kan bij extreme rijstijl voorkomen. Dit enigszins afhankelijk van de auto en de specs van de olie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2005 Ik weet hiervoor een oplossing, bij een volkswagen kever wordt er een speciale pijlstok gebruikt met hierin een temperatuursonde voor meting van de olietemperatuur. Wordt veel gebruikt aangezien dit een luchtgekoelde motor is en dus koeling niet echt in de handen hebt. Je kan deze sonde overzetten op je eigen oliepijlstok en dan weet je de exacte temperatuur van je motorolie. Hetzelfde kan je doen voor je automaatpijlstok en.... Mochten er hiervoor geïnteresseerden zijn, laat maar weten dan zoek ik effe waar ik dit gevonden heb. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TJ9999 Geplaatst June 16, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2005 Ik wil graag weten waar deze peilstoksensors te verkrijgen zijn! Heb al bij Bosch gekeken maar nog niets bruikbaars gevonden. Een olietempmeter (Racimex) heb ik nog liggen van de motor en ik speel al langer met het idee zoiets in te bouwen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 16, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2005 Bij rustbuster.nl moet je eens kijken, maar blijkbaar was ik iets voorbarig en kan je niet de exacte temp meten enkel 100 graden of meer, maar volgens mij is dit wel om te bouwen van volkswagen naar Jeep. Als je olie begint te koken weet je het, wel niet je exacte temperatuur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TJ9999 Geplaatst June 16, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2005 Hebbes! Hier staat de beschrijving van de kever dipstick. Maar is wel geijkt op 110 graden; schakelt dus alleen als de olie te heet is. Nu nog verder zoeken naar een sensor die geschikt is om het volledige temperatuurbereik tussen de 60 en 120 graden door te geven... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
XJos88 Geplaatst June 17, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2005 Zoiets bijvoorbeeld. (CONRAD ELECTRONIC TEMPERATUURSENSOR WATER EN OLIE, Bestnr.: 188103 - 8A, als de link niet goed (meer) werkt.) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 17, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2005 je kan er natuurlijk altijd een PT100 in hangen, aan de weerstand kun je zien wat de temp is. kweet alleen niet wat ze kosten... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 29, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 zit er nog verschil in merken van temp. meters bedoel niet de looks maar de kwaliteit dus wqt is rommel en wat is goed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 29, 2005 VDO is natuurlijk gewoon goed, wordt standaard door veel duitse automerken gebruikt. Motometer is ook goed, ik meen dat Ford die standaard gebruikt. Over "autometer" zie ik de laatste tijd ook meer en meer voorbijkomen. 't Ziet er wel goed en professioneel uit, maar de buitenkant zegt natuurlijk niet alles... En dan heb je nog Equus en soortgelijken... daar heb ik persoonlijk niet zoveel mee op, maar mogelijk zijn ze best goed natuurlijk. Het ziet er echter allemaal nogal goedkoop uit... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst July 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 2, 2005 Originally posted by Pullie@Jun 17 2005, 22:03 je kan er natuurlijk altijd een PT100 in hangen, aan de weerstand kun je zien wat de temp is. kweet alleen niet wat ze kosten... <div align="right">← Hangt uiteraard van de uitvoering af. Ik heb hier een fraaie industriele van RVS met een RVS omvlochten kabel eraan. Die kosten rond de 40 euro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 2, 2005 En? Meters erin? En werken ze goed? Welke zijn het geworden? Hoe heb je het gemaakt? En het belangrijkste: Wat is nu de normale waarde??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst November 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst November 4, 2005 Ik denk dat de meters nog steeds op de plank liggen met dezelfde waarde als in juli van dit jaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laurent Geplaatst December 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2005 hoi, ik heb mijn eerste jeep gekocht in juni, ondertussen steekt er al een andere motor, radiator, en delcodeksel op. Als ik op autostrades rijd dan zweeft de naald van de temperatuurmeter rond de 100 graden. Soms een klein beetje erboven en dan weer eronder, gezien ik geen handleiding heb gevonden bij mijn wrangler weet ik niet of dit in orde is. kan er mij iemand zeggen of dat normaal is? weet er soms iemand waar ik zo'n boekje kan vinden? (op het web bvb?) thx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ali Baba Geplaatst December 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2005 Hallo, Volgens mij is dit normaal, ik heb net zelf een nieuwe temperatuursensor en bij mij wijst hij ook rond de 199 graden aan, ik heb er ooit op dit forum ook iets over gelezen dat dit een normale bedrijfstemperatuur zou zijn. Gegroet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst December 5, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 5, 2005 yup is normaal........... voor handleiding ebay of misschien marktplaats al moet ik zeggen nadat ik een nieuwe radiateur heb de temp iets (makelijker?) lager blijft oude vervuild denk ik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.