Spring naar bijdragen

Voorstellen / Remprobleem Wagoneer 1978


Jesper
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal, eerst maar even voorstellen voordat ik meteen met een probleem kom, wel zo netjes. Ben Jesper Visser, woon in Amsterdam, en heb sindskort een Jeep Wagoneer uit 1978. Te gekke bak, vorig jaar is hij door de vorige eigenaar opnieuw gespoten, ziet er echt tip top uit (zie foto)!! Sleutel zelf aan oude puch, oude Honda motor (gl1000, 1974), dus heb al wel wat sleutel ervaring. Maar nog niet erg veel met auto's. De Jeep staat nu gelukkig bij mijn ouders in Amersfoort, en daar zit vlakbij een oude Jeep dealer, dus onderdelen genoeg...

Fijn om te zien dat er zo'n forum als dit bestaat, heeft me met de motor ook altijd erg geholpen om af en toe wat advies te krijgen van anderen.

Dan nu het probleem;

Laatst met remmen sponzig gevoel, gevolgd door 'Brake' lampje. 5 min. later was het lampje uit, en remmen deed hij weer prima. Reservoir (helemaal van ijzer, schijnt per type anders te zijn) opengetrokken, en het kleine reservoir (vanaf voor de motorkap staande, het achterste reservoir) was helemaal leeg. Kan overigens zijn dat dit probleem er al een tijd is, want ik herinner me dat het Brake eens niet uit ging na de handrem eraf te halen, misschien ook al hierdoor destijds...

De auto staat opgekrikt, maar wil graag wat algemene tips / handigheidjes want dat kan veel tijd schelen...!

Ik vroeg me af:

- Klopt het dat het achterste reservoir ook voor de achterste remmen is? Dat vertelde iemand, maar Haynes zegt niets over welk reservoir waar voor dient...

- Ik denk vloeistof sporen te zien om de linker achter trommel, dus daar het wiel vanaf gehaald en nu bezig met de remschoenen met die *** veren. De remschoenen hebben 2 kaarsrechte opstaande randen, en de remtrommel heeft dus ook 2 dikke sporen vanbinnen. HOORT DIT?? Of kan ik die sowieso al vervangen.

- Als ik straks de remcilinder eruit heb maar ik vind niets spannends, wat zou het dan nog meer kunnen zijn? Los van de andere kant natuurlijk die ook open gaat. Eventueel eerst nog die "Booster" bekijken? Ik heb daar geen verstand van, en weet niet hoe ik snel kan zien of het lek daar zit.

Alvast echt bedankt, ik heb het hele forum afgespit maar kon niets vinden over remmen van dit type wagoneer. Wel veel algemene dingen gelezen die ook altijd handig zijn.

Groeten,

Jesper

post-7654-0-23029600-1316461988_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!!

Ik zou eerst eens kijken waar de lekkage vandaan komt, kijk ook goed naar de remleiding zelf waar hij in het chassis loopt bij de tank en dergelijke. Alles goed schoonmaken, olie bijvullen en kijken of je lekkage kan vinden.

Vooral bij de oudere slagschepen is het prettig om je remmen op orde te hebben.

Reserve onderdelen kun je goed vinden bij bjoffroad http://www.bjsoffroad.com/ team grand wagoneer http://www.teamgrandwagoneer.com/

Haynes is Handig als onderzetten voor de koffie, tsm ( technical service manual ) is veel handiger ( veel meer info ) de tsm van 1976 staat online hier: http://oljeep.com/edge_parts_man.html de remmen van een 1976 lijken nagenoeg gelijk te zijn aan die van 1978 een papieren fsm factory service manual kun je kopen bij bj offroad en staat echt alles in.

Ga ook eens naar www.ifsja.org voor nog veel meer info over de fsj

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...