Robbert Geplaatst June 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2005 Beste Jeepers, Heb een redelijk probleem met mijn Wrangler TJ 2.5L. Bouwjaar van de auto is 1997, km stand 70000. Sinds de afgelopen maanden sluiten iedere keer de lamdasondes kort. Los van het feit dat dit een redelijk prijzig verhaal is m.b.t. vervanging stijgt ook gelijk het brandstofverbruik naar 1:2,5 bovendien ben ik m'n auto dan weer één of twee weken kwijt. De auto is al herhaaldelijk naar de dealer geweest, maar deze weet het probleem eigenlijk niet te vinden. Boordcomputer is uitgelezen, maar deze gaf geen bijzondere foutmeldingen. Uiteindelijk worden de lambdasondes dan vervangen, resulterend in een probleemloze auto voor ongeveer 800 km. Hierna staat de auto weer te verzuipen in z'n eigen benzine (door foutieve aansturing vanuit de lambdasondes). Is er iemand die dit probleem herkend en wellicht een oplossing weet? Heb echt geen idee meer wat te doen (zijn nu al 7 of 8 sondes vervangen) & zeker met de zomer in zicht wil ik gewoon weer lekker en probleemloos op vakantie kunnen... Groetjes, Robbert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2005 Ik heb hier al meermaals uitgelegd hoe je lambda-sondes kan uitmeten, dit is zeer gemakkelijk. Doe maar eens een search hier op lambda sonde dan kom je het wel tegen. Kijk ook eens of de draden van de aansturing niet kort liggen. Jij hebt 2 lambda-sondes, prijs voor lambdasonde in autoshop +/- € 50.00. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2005 klik dit topic dus Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Robbert Geplaatst June 16, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2005 Beste Jeepers, Allereerst dank voor jullie reacties. Lambdasondes zijn beiden kapot (zoals reeds verwacht). De aansturing lijkt nog heel te zijn, maar wellicht zie ik iets over het hoofd (maw waar precies op te letten?) Zou het kunnen dat het probleem in de boordcomputer zit en dat daardoor steeds de sondes kapot gaan? Is het mogelijk de boordcomputer te controleren op zijn werking of nieuwere software te loaden? Veel vragen, maar ben dan ook (nog) redelijke klusamateur... Groetjes, Robbert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Robbert Geplaatst June 16, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2005 Net nog even wat gecheckt aan de hand van de foutcodes, geeft bij mij foutcode 12 & 51, afgesloten met 55. Foutcode 12 Direct battery input to PCM was disconnected within the last 50 Key-on cycles. Foutcode 51 A lean air/fuel mixture has been indicated by an abnormally rich correction factor. Kan iemand vertellen wat dit nu eigenlijk inhoudt, m.n. code 12 en wat ik hieraan kan doen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TJ9999 Geplaatst June 16, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2005 @Robbert: Foutcode 12 kun je gewoon negeren, heeft geen impact. Het betekent dat je de stroom van de accu afgehaald hebt gedurende de laatste 50 startcycli. Foutcode 51 heeft duidelijk verband met je lambdasonde. Groeten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 16, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2005 Foutcode 51 meld dat je een veel te rijk mengsel hebt gehad gedurende een langere periode, dit kan omdat je sonde kapot is en hier niet meer op afregeld. Of je injector lekt, er wordt te lang ingespoten, slechte verbranding,... Meet je lambdasonde na en kijk of ze pendelt tussen 0.2 Volt en 0.8 Volt, je plaatst gewoon je multimeter op de zwarte draad en op een GOEDE massa. Hij moet een 3x per seconde pendelen tussen 0.2V "arm mengsel" en 0.8 V "rijk mengsel", pendelt hij minder is hij nog OK maar niet meer in nieuwstaat. Je hebt ook nog 2 witte draden, hierover staat gewoon 12V en dient voor je verwarming van je sonde, meet ook even of er zeker 12V over staat anders gaat je sonde ook niet goed werken. De grijze draad is de massa. Je hebt 2 identieke sondes, maar enkel de eerste mag pendelen, de 2e na de katalysator dient enkel om te controleren of je 1e sonde werkt. Dus als je eerste sonde niet werkt gaat de 2e sonde bijvoorbeeld foutcode 51 genereren. Probeer het gewoon even zelf uit te meten en laat weten wat je vond, als je sonde's OK zijn kunnen we samen verder zoeken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Robbert Geplaatst June 17, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2005 Beste Wrangler_TJ, First, bedankt voor je duidelijke uitleg! Heb de sondes beiden nagekeken, helaas zijn ze ook allebei kapot. Nu had ik dit op zich wel verwacht, gezien het verbruik, matige trekkracht en enorme benzinegeur uit de uitlaat. Grote vraag is en blijft echter hoe het mogelijk is dat de sondes steeds kapot gaan. De eerste paar honderd kilometer doen ze het gewoon, maar daarna zijn ze steeds kapot. Heb de auto nu eventjes bij een dealer gebracht om de boordcomputer na te laten kijken (evt. wordt deze vervangen door een ruilcomputer). Hoop (nou ja, hoop $$$) dat 't probleem daarin zit. Denk niet dat de injectoren lekken, want dan zou het probleem de eerste paar honderd kilometer zich ook al moeten presenteren (of zie ik iets over het hoofd?). Zou het kunnen dat het probleem in de computer zit, of is dit te ver gezocht? Aan de kwaliteit van de gebruikte sondes ligt 't niet (origineel Chrysler). Misschien nog andere mogelijkheden? In ieder geval alvast bedankt voor al je hulp tot nu toe. Groetjes, Robbert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2005 Je hebt toch goede benzine getankt? Dan bedoel ik merkpomp en minimum 95 RON LOODVRIJ, lambda-sondes kunnen namelijk niet tegen lood. Heb je eventueel speciale busjes bij je benzine gekapt voor, bv het reinigen van je injectoren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Robbert Geplaatst June 19, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2005 Tank altijd gewoon Euro 95 bij de bekende tankstations (dus met DE koffiemachine). Heb er geen busjes bij gedaan, of iets wat daar op lijkt. Heb werkelijk geen idee waar 't door komt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst June 19, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2005 Hoeveel bedraagt je boordnetspanning wanneer je rijdt? Ik zou me voor kunnen stellen dat een te hoge spanning ( meer dan 14,4V) het verwarmingselement laat doorbranden... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 19, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2005 tank stations met Ten Have koffie machines zijn beter of komt het omdat ik bij ten have werk.... maar om ff on topic te blijven. kleinere merken pompstations zoals BIM haalt de brandstof bij de grote jongens weg. het zou in principe de zelfde kwaliteit moeten zijn.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Robbert Geplaatst June 20, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2005 Hey Wrangler_87 & Pullie, Dank voor jullie berichtjes! Boordspanning is volgens mij wel ok (auto staat nog even bij de dealer om de boordcomputer te bekijken) het metertje staat naar mijn weten net over het midden. Controleer tijdens het rijden regelmatig m'n metertjes (over het algemeen uit sportieve overweging, want heeft me nog nooit echt iets opgeleverd). Zal het in ieder geval even checken! Wrangler_87 voor zowel je auto als site (Diep Respect) Koffie? Heb toch een beetje het DE gevoel nodig om wakker te worden, noem 't maar sentiment... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 20, 2005 Originally posted by Robbert@Jun 20 2005, 02:22 Koffie? Heb toch een beetje het DE gevoel nodig om wakker te worden, noem 't maar sentiment... <div align="right">← klinkt bij mij t zelfde als een LARO nodig hebben voor het 4x4 gevoel . maar ieder z'n eigen smaak. en natuurlijk hopen het probleem een keer gefixed wordt.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Robbert Geplaatst June 24, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2005 LaRo: Best 4x4xFar JEEP: Just Enough Essential Parts. Hmm, toch fijn dat we allen zulke puristen zijn... Anyway, vandaag even m'n dealer gesproken, zijn er nog steeds niet uit Heeft iemand hier nog enig idee waar 't aan kan liggen? Zou aan de computer kunnen liggen, is onwijs prijzige gok alleen... Nieuwe computer kan nl. niet terug worden gebracht bij de dealer. Nog andere mogelijkheden? (Om de magische vraag nog eens te stellen...) Om jullie nog even extra te motiveren; Rij momenteel dus in een LaRo (van m'n fam. geleend)... (Maar geen zorgen Pullie, deze geeft zeker GEEN 4x4 gevoel) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Robbert Geplaatst June 24, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2005 PS Voel me wel redelijke amateur tussen alle klushelden hier... De één bouwt z'n hele auto uit mekaar, de ander een motorblok, ben zelf nie veel verder dan een thermostaatje, maar komt nog wel... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst June 24, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2005 Originally posted by Robbert@Jun 24 2005, 02:58 PS Voel me wel redelijke amateur tussen alle klushelden hier... De één bouwt z'n hele auto uit mekaar, de ander een motorblok, ben zelf nie veel verder dan een thermostaatje, maar komt nog wel... <div align="right">← volgens mij zijn we bijna allemaal met een thermostaatje begonnen ikke wel in ieder geval Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 24, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 24, 2005 Robbert, heb je alles uitgemeten zoals ik beschreven heb. Of heb je het de dealer laten doen? Moet je 2 voedingen zeker uit en kijk ook even of deze NIET aan de massa liggen=rechtstreekse kortsluiting. Meet je massadraden ook effe na en kijk of ze niet onderbroken zijn of dat er een + op komt. Heb je dit allemaal reeds gedaan dan zoeken we verder, maar eerst moeten we dit allemaal kunnen uitsluiten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.