Spring naar bijdragen

Contactsleutel Blijft Vastzitten In Contactslot


Recommended Posts

Nee, zover was ik ook al wel. Ik vermoed dat het met de P/N schakeling te maken heeft. Je kunt de sleutel er nl. ook niet uithalen als de 'pook' van de automaat in bijv. stand D staat. Blijkbaar wordt er normaal gesproken, als alles werkt zo als het zou moeten, een blokkade opgeheven in het contactslot op het moment dat de pook in P of N staat. En dat is nu niet het geval meer.

Heeft iemand een suggestie, voordat ik mijn hele stuurkolom uit elkaar haal?

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is er al eens eerder over geschreven wellicht voor een ZJ of WJ. Ik zou de zoekfunctie er maar op loslaten. Uiteindelijk bleek het bij de versnellingsbak te zitten en was het naar ik dacht een kwestie van afstellen tussen pook en schakelaar op de bak.

Succes met je speurtocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je schrijft dat de versnelling in P staat dus ga ik ervan uit dat je een automaat hebt?

In dat geval zit er een NSS oftewel een Neutral Safety Switch in die mechanisch registreerd waar de versnelling in gezet word.

Na verloop van tijd is reiniging noodzakelijk. Bij mij ging bv. het achteruitrijlicht niet meer aan. Ook bleef een paar keer de sleutel vastzitten net als bij jouw.

In onderstaande link wordt uitgelegd hoe je dat ding kan schoonmaken. Is echt simpel!

Klik!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je schrijft dat de versnelling in P staat dus ga ik ervan uit dat je een automaat hebt?

In dat geval zit er een NSS oftewel een Neutral Safety Switch in die mechanisch registreerd waar de versnelling in gezet word.

Na verloop van tijd is reiniging noodzakelijk. Bij mij ging bv. het achteruitrijlicht niet meer aan. Ook bleef een paar keer de sleutel vastzitten net als bij jouw.

In onderstaande link wordt uitgelegd hoe je dat ding kan schoonmaken. Is echt simpel!

Klik!

Succes!

Die switch zorgt er niet voor dat de sleutel wordt geblokkeerd maar kan er wel voor zorgen dat de auto niet kan starten of dat de achteruitrijlichten niet goed functioneren. De sleutel wordt geblokkeerd door de tweede kabel van de shifter die naar de stuurkolom gaat. Op de tekening van AW1234 goed te zien (park interlock cable)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips. Ik ga ze uitproberen.

Wat me overigens opviel is dat er bovenop de stuurkolom, verstopt onder de plastic behuizing, een 'stangetje' nogal los zat. Die loopt vanaf ongeveer het contactslot 20 tot 30 cm naar beneden. Ik kon het makkelijk heen en weer jutteren. Maar helaas niets zien. Ik kreeg het idee dat die doorloopt tot het contactslot en dat tie mogelijk daar ergens vastgezeten heeft. Nogal een vaag verhaal...maar misschien herkent iemand het :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Het probleem is vandaag eindelijk opgelost. Wat bleek. De park interlock cable was losgeraakt bij de verbinding met een stangetje boven de stuurkolom. Het uiteinde van de kabel bestaat uit een soort kunststof 'kommetje' en het uiteinde van het stangetje dat de stuurkolom in gaat is kogelvormig. Door ze weer in elkaar te klikken was het probleem opgelost. Je moet daarvoor wel de stuurkolom losmaken en laten zakken en de onderzijde van het dashboard demonteren. De ruimte die onstaat tussen het dasboard en het stuurhuis is precies voldoende om de boel weer aan elkaar te klikken. Het is wel een gepriegel maar het is goed te doen (als je eenmaal weet wat het probleem is).

De tip van JeePee heeft me uiteindelijk naar de oplossing geleid.

Bedankt voor alle input.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...