Spring naar bijdragen

Welke brandstof


Newbe
 Share

Recommended Posts

Sinds 4 maanden XJ-rijder. Samen met Bokkie-Andijk wat dingetjes gedaan en ja hoor, gisteren glansrijk door de APK. Met dank aan Bokkie.

Intussen wel 4500 km. afgelegd, waarvan 2.500 met caravan van 1.500 kg. naar Zuid-Engeland. (ik ben toen maar gestopt met rekenen bij de pomp tongue.gif ). Jammer genoeg moest bij bijna 30 graden wel de airco uit........

Mijn vraag: In het instructieboekje staat in onvervalst Duits dat er loodvrije super-benzine moet worden getankt (4.0 HO). De vorige eigenaar zei altijd 95 te tanken. Ik heb nu een keer 98 geprobeerd, maar de motor lijk daarop rustiger en stiller te lopen en een fractie zuiniger te zijn (niet dat dat veel uitmaakt).

Welke brandstof moet het zijn volgens het wijze forum???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

euro 95

En natuurlijk loopt hij ook goed op loodvrij 98, die brandstof heeft een hogere "klopvastheid" waardoor de motor inderdaad wat rustiger kan gaan lopen. Probleem is alleen dat de verbranding langer duurt, waardoor je kleppen en zuigers warmer worden. Het is de vraag of die zaken daar op berekend zijn.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een airco pakt veel vermogen en als de berg op gaat met een sleurhut en de motor moet 3000 KG naar boven brengen heeft ie z'n vermogen wel nodig.

wat de peut betreft. in bijna alle duitse boekjes staat superbenzine te tanken maar zoals '87 Wrangler al zei is dat niet nodig. in de VS rijden ze zelfs op 87 Octaan en daar gaat het ook goed..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Pullie@Jul 9 2005, 16:41

een airco pakt veel vermogen en als de berg op gaat met een sleurhut en de motor moet 3000 KG naar boven brengen heeft ie z'n vermogen wel nodig.

<div align="right">

Nou ja, ik weet het niet helemaal. Onze C5 2.0 met automaat (140 PK) deed dat vorig jaar anders prima en de CC kon het prima bijbenen. Moet toch een kwestie zijn van onvoldoende koelvermogen van nature, of er zit een en ander een beetje dichtgeslibt. Daarnaast kan het misschien ook zo zijn dat de bak wat warm wordt (is wel in 3 geblokkeerd, de lock-up werkt) en dat de combinatie dan net teveel van het goede is.

Trouwens, bij 3000 kg. mogen we zelf niet mee en moet minstens het reservewiel en de accu er uit ohmy.gif .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar ik heb uit ervaring geleerd dat Mopar (chrysler, Dodge Jeep en de rest) motoren redelijk warm lopen. ik dacht ook de eerste keer nadat ik een end had gereden in de jeep dat ie te warm was maar het bleek een "normaal" iets te zijn volgens een aantal mensen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Toch nog even terugkomend op die oververhitte motor.

Volgens Haynes wordt die ingeschakeld door de Temperature Coolant Switch, maar die kan ik niet kan vinden.

Wat ik wel kan vinden is, dat de electrische ventilator op zich wel werkt, maar alleen bij ingeschakelde airco. Zo op het oog lopen de draden van die ventilator naar de computer. Kan ik daar uit afleiden dat de Temperature Coolant Sensor die op de waterpomp zit (er zit er ook een links achter op het blok, maar die is voor de temp. meter en die is onlangs vernieuwd maar heeft er volgens mij niets mee te maken) via de computer ook de electrische koelventilator moet aansturen. Zo ja, dan is vermoedelijk of de thermostaat of die sensor niet meer wat het zou moeten zijn (denk ik dan).

Wie weet het antwoord?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...