Spring naar bijdragen

Enorm Koelvloeistof Verlies En Extreem Hoge Temperatuur


YHB
 Share

Recommended Posts

Kort samengevat mijn probleem: De temperatuur slaat uit tot ver buiten het rode gebied en ik heb enorm veel koelvloeistof verlies (meerdere liters op enkele km rijden)....

Nog geen maand geleden grote beurt gehad (Maasbach), toen viel op dat er 2l koelvloeistof bijgevuld kon worden. Een week daarop LPG (G2) verdamper vervangen (Vilier LPG). Kort daarop liep ineens de temperatuur hoog op, tot in het rood. De dag erop was het weer verdwenen. Tot afgelopen donderdagavond, toen gebeurde het weer.

Ik heb vanmorgen koelvloeistof bij gevuld, met dik vier liter. Daarna een paar kilometer gereden, waarna er weer een kleine vier liter in kon, waarbij er zelfs enige witte rook onder de motorkap vandaan kwam.

Zo ben ik vanmiddag weer wezen bijvullen, waarbij het volgende mij opvalt:

- Bij het bijvullen via de radiateurdop ontstaat er erg veel witte rook uit de uitlaat

- De rook lijkt zoetig te ruiken

- Als ik een aansteker onder de oliepeilstuk houdt gaat deze niet knetteren

- Bij het bijvullen in het reservoir is dit niet het geval

- Wanneer de motor stationair draait, met geopende radiateurdop, begint deze binnen enkele minuten over te lopen (bij een warme motor)

- Motor loopt onregelmatig bij stationair draaien

- Heb het gevoel dat er (enig) vermogen verlies is bij het rijden

- Bij een van de slangen van de LPG verdamper zit een heel klein gaatje

Heb net een kort stukje gereden, waarbij ik halverwege het overloopreservoir heb bijgegoten. Hierbij liet ik de motor gewoon draaien, waar overigens geen witte rook meer uit kwam, wellicht doordat het koelvloeistof gewoon alweer op is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ed, je zal het niet geloven maar ik had eens Gegoogled. Ik las dat het membraam in een verdamper van LPG kan scheuren. Het membraam scheidt LPG van koelvloeistof. Tenzij die lek raakt, daarmee spuit LPG in je koelvloeistof en mogelijk komt er koelvloeistof in je LPG.

Ik las dat je de LPG dus kan ruiken, want die bubbelt vrolijk je radiator uit en drukt dus je koelvloeistof weg. Ik zou geen aansteker erbij houden.

Is overschakelen naar benzine een idee om ea te testen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Marco,

Dat is de hele reden waarom de LPG verdamper vervangen was! Het membraam was gescheurd waardoor ik niet meer koud op LPG kon starten, aangezien het membraam de toevoer van LPG niet meer regelde en de boel dus 'verzoop'.

Wie weet dat er toch iets fout zit in de nieuwe verdamper. Dus ik zal morgen eens op benzine starten, rijden en kijken wat er dan gebeurt.

Of het LPG is wat ik ruik weet ik niet, het heeft in ieder geval wel een typerende geur...

Het is in ieder geval mooi kl*te, na een grote beurt en een dure LPG verdamper te hebben moeten vervangen. Nog een post van 1000,- zit ik niet op te wachten :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net op benzine gestart en stukje gereden (na weer 2 liter te hebben bijgevuld), echter de temperatuur liep weer binnen 2km op naar het rode gebied.

Bij stilstaan viel het op dat de koelvloeistof er via het overloopreservoir en vermoedelijk ook de radiateurdop uitgedrukt werd. De temperatuur van de koelvloeistof was dermate 'gemiddeld' dat ik m'n vinger gewoon in het reservoir kon houden. De koelvloeistof zelf was dus niet aan het koken...

Zometeen na afkoelen de radiateur zelf bijvullen bij een lopende motor op benzine, als er dan weer zo'n enorme witte zoetige rookwolk ontstaat moet het haast wel de koppakking zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij stilstaan viel het op dat de koelvloeistof er via het overloopreservoir en vermoedelijk ook de radiateurdop uitgedrukt werd. De temperatuur van de koelvloeistof was dermate 'gemiddeld' dat ik m'n vinger gewoon in het reservoir kon houden. De koelvloeistof zelf was dus niet aan het koken...

Of je waterpomp doet het niet.

Je kan even de thermostaat eruit halen en dan de motor starten/ rijden. Kun je gelijk de thermostaat op juiste werking controleren, en zien of je circulatie hebt. Heb je die twee dingen gelijk gecontroleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het aanleveren van mogelijke oplossingen!

De thermostaat klinkt aannemelijk, aangezien ik dit lang geleden ook al is (kort) gehad heb.

In mijn Jeep ligt de verdamper ook hoger, dus de luchtbel zou ook nog goed kunnen. Echter doet het probleem zich ook voor als ik op benzine rijd.

Enige waar ik bang voor ben is de witte rook tijdens het bijvullen. Dat lijkt toch wel heel erg op een lekke koppakking?

Ik ga donderdag langs bij een lokale garage (niet Jeep gespecialiseerd) in de buurt, hopelijk kunnen ze mij verder helpen, aangezien ik zelf niet de middelen heb om de bovenstaande oplossingen te controleren. Heeft iemand nog tips waar ze specifiek op moeten letten?

Ondertussen hard blijven duimen.... :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...