ruudvd Geplaatst July 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 ...op het amerikaanse jeepforum kwam ik een topic tegen over “diesel†geluiden uit een 4.0 dat komt mij erg bekent voor want mijn xj heeft dat ook. Hij loopt verder prima. Het schijnt ‘volgens dit topic†regelmatig voor te komen. Zijn er hier ook diesel -4.0-en en zijn er jeepers die dit opgelost hebben? …..en ik tank gewoon 95 en geen diesel…….. http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=173955 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 het kan volgens mij alleen een ontstekingsprobleem zijn. Een te laat ontstekings tijdtstip waardoor de benzine te warm wordt en zelf ontbrand: diesel geluid. hetzelfde probleem bij oude motoren die vreselijk warm worden en 'na-dieselen' maar dan tijdens het lopen van de motor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst July 20, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 De motor loopt prima en detoneert (dieselen) volgens mij niet. Ook de temp is prima onder controle. Als het detoneren was had ik nu al lang gaten in m'n zuigers gehad. Op het jeepforum.com denken de meeste dat het een gescheurt uitlaatspuitstuk is of speling op de zuigers. Ga voor de zekerheid toch ook eens 98 tanken. Als het "pingelen" is zou het met 98 minder moeten zijn. volgens mij kan het ook aan "klevende" stoters liggen. Na het verversen van mijn olie, zo'n 4000 km geleden, leek het ook minder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 Hmm, ja idd. Wat ze daar bedoelen is een ander probleem dat het het geluid van nadieselen benaderd? Als het pingelen is, dan ligt het denk ik toch aan de ontsteking hoor. 98 octaan ontbrand idd wat later, dus zou kunnen helpen.. maar is het dan geen lapmiddel? Het probleem gaat er niet mee weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst July 20, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 Ik denk dat in dit geval een probleem met de ontsteking eigelijk is uit te sluiten. De bougies hebben de geode kleur en de bekende “knikker†bij vollast is er niet. Zoals op het andere forum al wordt beschreven is het geluid hoorbaar bij stationair lopen en is niet meer hoorbaar bij hogere toeren. Er word ook een situatie beschreven waarbij het geluid duidelijker wordt naarmate het toerental oploopt. De eerste situatie lijkt op die van mij en de tweede lijkt mij meer het gevolg van het kantelen van de zuigers. Het schijnt vaker voor te komen dus ik ben benieuwd of er meer ervaringen zijn Ik ga eerdaags het spruitstuk wel even nalopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst July 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 Het schijnt vaker voor te komen dus ik ben benieuwd of er meer ervaringen zijn Ik ook.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst July 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 Originally posted by ruudvd@Jul 20 2005, 12:42 volgens mij kan het ook aan "klevende" stoters liggen. Na het verversen van mijn olie, zo'n 4000 km geleden, leek het ook minder. <div align="right">← daar bedoel je dan de hydraulische klepstoters mee? an sich wel een verklaarbaar idee. ik weet alleen niet of en hoe vaak het in het algemeen voorkomt. maar het zou wel het dieselen kunnen verklaren, (de bougiekabels zitten natuurlijk wel allemaal op de goeie cilinder (geeft meen ik ook rare kuren in een motor) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irish wolfie Geplaatst December 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2005 Al enig verder nieuws over dit topic? Ik heb ook zo'n maf dieselgeluid in de 4.0HO van m'n ZJ. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 1, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2005 Binnenkort ga ik de hydr. klepstoters preventief vervangen (er bestaat een speciaal tool om de stoters uit het blok te vissen ,iemand een idee of dit ook zonder gaat?) Nadat ik de olie onlangs vervangen heb is het diesel geluid weer veel minder geworden. De factoren die hoofdzakelijk de werking van de stoters bepaald zijn de staat van de stoters zelf en de oliedruk. De tuimelaarpen ( of hoe de pen bovenop de stoter ook moge heten) zou ook nog versleten (korter) kunnen zijn. Deze vervang ik dus ook maar gelijk. Als de stoters te veel lekken of als ze slecht vullen door bv vervuiling kunnen ze hun werk niet optimaal doen. ook als de oliedruk te laag is vult de stoter niet snel genoeg. Het geluid is er alleen bij koude motor en bij lage toerentallen. De motor levert verder goed vermogen en klimt makkelijk in toeren. er is over een langere tijd gezien (5000 km ) geen verandering te herkennen. Als het geluid ook na vervangeing van de klepstoters er nog is ga ik naar de olie pomp kijken....waar ik dan naar moet kijken vraag ik dan wel op het forum.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2005 Ik ken nog een forummer met een 4.0i HO TDI... Bij hem moeten waarschijnlijk de krukaslagers vervangen worden.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst December 1, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2005 Ik geloof niet dat het de krukaslagers zijn...maar de tijd zal het leren. maar als het de krukaslagers zijn is het een goed moment om op plan B over te gaan.. We hebben een betrouwbare jeep nodig voor dagelijks gebruik en als de xj te veel gaat mankeren moet er een andere Jeep komen. We twijfelen nog tussen een kj of een wrangler..enne de xj..die gaat nooit weg, hij hoeft dan 's avonds niet meer af omdat hij de volgende dag weer nodig is.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst December 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2005 Ik heb een tijdje geleden iemand geholpen die de dezelfde problemen had.We hebben als eerste de krukaslagers vervangen omdat men in de garage had gezegd dat deze de geluiden produceerden.Maar na het vervangen was het geluid niet weg zelfs niet minder geworden.Na goed luisteren naar de motor hoorde we duidelijk het geluid bij de klepstoters vandaan komen,we hebben een motorreiniger erin gegooid om de motor aan de binnenzijde te reinigen dus ook de kanalen in de klepstoters. Dit heeft duidelijk geholpen want het diesel geluid was bijna weg.Uiteindelijk is de motor compleet vervangen omdat de eigenaar een totaal tikvrije motor wilde hebben. Persoonlijk was ik voor reviseren dus nieuwe klepstoters ed gegaan maar hij wilde een andere motor. Maar terug te komen op jouw motor,ik zou zelf eerst met reinigen van de binnenzijde gaan beginnen om vervolgens als dat niet werkt verder te gaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ludo Geplaatst December 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2005 Ik heb zelf een xj bj. 94 4.0 gekocht met 2 ton op de teller met het bekende diesel geluid, ik vervang om de 10.000 de olie en de filters en ben nu 65000 verder en de auto rijdt nog steeds perfect, dus ik zou mij niet al te grote zorgen maken. Groet Ludo Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.