Newbe Geplaatst June 12, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 12, 2013 (bewerkt) Gisteren reed ik in GB met de XJ en caravan op de snelweg en ineens hoorde ik een geluid als een geweerschot, gevolgd door een luid gesis, kwam van rechts voor. Uiteraard dacht ik aan een lekke band (fijn, met de caravan aangekoppeld) en ik zette de zaak in een parkeerhaven om de schade op te nemen. Grote verbazing: alle 6 de banden nog steeds vol op spanning. Toen kwam er rook onder de motorkap vandaan. Een eerste blik leverde rechtsvoor een rookwolk later bleek dat die van de as van een wieltje kwam waar de riem overheen loopt. Ik veronderstel dat daar achter de aircopomp zit, die dan kennelijk overleden zal zijn. Ik wist dat de airco gevuld moest worden maar dat is een toestand want er zit nog een oude soort koelmiddel in en leef in de veronderstelling dat de pomp niet aan mag slaan als er voldoende druk is. De ventilatorschuif stond op voorruitontwaseming, dus de airco had in moeten schakelen en ik denk dat dat ook gebeurd is. Als de schuif nu zodanig wordt gezet dat de airco niet ingeschakeld kan worden, mag ik dan veronderstellen dat de rol vrij rondloopt en verder geen schade kan aanrichten of vastlopen? Alternatief is natuurlijk om een kortere riem te nemen en de airco buiten gebruik te laten, maar het is hier allemaal wat lastiger, dus als ik gelijk heb dat die rol gewoon vrij meeloopt, kan ik daar wel mee leven de komende weken. Wellicht kan iemand die vraag snel beantwoorden? June 12, 2013 bewerkt door Newbe Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 12, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 12, 2013 Waarschijnlijk is de pomp vastgelopen. Bij inschakeling gaat de multisnaar slippen over de poeli van de compressor. Dit zou een verklaring kunnen zijn......Stekker van de "clutch" los trekken, dan schakelt hij niet meer in. Probleem (tijdelijk)opgelost. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst June 12, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 12, 2013 Dat helpt al, als je nu nog even laat weten waar ik die steker kan vinden, hoe ik de Haynes niet uit de bank te graven. ('t is vakantie natuurlijk ;-) ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst June 12, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 12, 2013 Dat is het [groene of zwarte ] draadje van de clutch voor op de airco compressor. Het komt er dus aan de voor-zijkant uit. Kan niet missen, succes, Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst June 12, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 12, 2013 De zekering, of het airco relais uit trekken kan ook helpen, en is meestal makkelijk bereikbaar... Suc6, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst June 13, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 13, 2013 Mensen, bedankt voor de adviezen. Hij zat een "beetje" verstopt achter de pomp, maar ik heb hem gevonden en tot zover werkt alles verder prima. Met dit weer maal je toch al niet om een airco, en na 22 jaar is het niet verbazend dat hij het een keertje opgeeft. We gaan verder met de vakantie dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst June 15, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2013 Nu dient het volgende zich aan: een kloppend geluid vanuit het wiel aan de airco. Is niet storend, maar ik vraag me af of dat op korte termijn tot vastlopen kan leiden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst June 15, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2013 Iemand die ervaring heeft met zoiets? In het uiterste geval zal ik hier naar iemend op zoek moeten om iets te ondernemen. Pech in het midden van GB is niet het leukste wat ik me voor kan stellen. Het gaat er dus om, hoe lang houdt zoiets het vol zonder echt problemen op te leveren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 15, 2013 Rapporteren Share Geplaatst June 15, 2013 Waarschijnlijk het lager van de clutch. Ik zou het erop wagen, de compressor is toch al overleden. Anders..... een ander compressor monteren. Mag ook een kapotte zijn, als de clutch nog maar goed is. Of -als dat met de routing mogelijk is- een kortere multisnaar erop zetten en de compressor overslaan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst June 16, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 16, 2013 Wellicht is een andere routing mogelijk, maar dan moet de pomp er uit, omdat die anders in de weg zit. Als het komende week erger wordt ga ik wel even naar een garage, tot zover bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.