jofer Geplaatst May 9, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 9, 2014 Ik wil volgend jaar met mijn zj op vakantie gaan naar Spanje met een alpenkreuzer. Een camping in de buurt van Vic nemen Catalunya. En dan afgewisseld een dagje strand of een dagje Pyrenee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst May 9, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 9, 2014 Moet geen probleem zijn denk ik met de Overdrive uit. Daar heb je een knopje voor onder de schakelaar van de achterruitenwisser, naast de achterruitverwarming. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst May 10, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 10, 2014 Het lijkt mij ook geen probleem maar ik las dat de automaat niet goed tegen lange afdalingen kan, dat ging echter over een Cherokee. Ik zal voldoende gereedschap en wat reserve onderdelen meenemen. Het blijft een auto met 320k op de teller. Ook maar een goede ANWB verzekering nemen. Ik verwacht weinig problemen. Het meest lastige is het drankprobleem van de zj in combinatie met het beperkte aantal LPG stations in Spanje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst May 11, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 11, 2014 Inderdaad zijn lange afdalingen met een automaat een kwelling voor de bak. Maar dan heb je het wel over afdalingen die kilometers lang zijn, en dat zijn er niet veel. Ik weet niet waarom, maar Amerikaanse bakken schijnen er veel gevoeliger voor te zijn dan Europese of Japanse. Chrysler adviseert om bij zwaardere aanhangers de overdrive niet te gebruiken. Ik heb een caravan van 1.500 kg. en het enige dat ik een keer vergeten ben was om die uit te schakelen, met als gevolg een overleden bak. De man van de automatische bakken zei meteen; overdrive gebruikt zeker? Dat geldt zeker niet alleen voor de afdalingen. Vraag me er verder niet te veel over, ik ben redelijk A-technisch, maar weet wel dat het een gevoelige aanslag op het vakantiebudget is geweest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rodapro Geplaatst May 14, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2014 Ik ben nu met twee verschillende ZJ's op vakantie geweest. 1x Schotland, 1x scandinavi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst May 15, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2014 Ik ben nu met twee verschillende ZJ's op vakantie geweest.1x Schotland, 1x scandinavi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rodapro Geplaatst May 15, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2014 Ik had het over de visco koppeling van je Koelvin. Misschien zelfs een idee om hem vast te zetten, zodat deze continu mee draait. Dat bij-vul-probleem had ik dus ook. Leek niks ernstigs, maar als het 30+ is en je bent lekker aan het klimmen in de bergen dan kan het een probleem worden. Bij mij was het een lekke waterpomp en een rotte visco koppeling van de koelvin. Hier in Nederland nog niet echt een probleem, lekkage minimaal. Maar toen er echt gewerkt moest worden brak de boel door. Niet een gek idee om er eens naar te laten kijken. Ik had uiteindelijk 20 liter leiding water en een waterpomp tang bij de hand liggen. 3x een oververhitte motor gehad en daar door een los geschoten radiator slang. Rijd toch wel anders als je tempmetertje belangrijker gaat worden dan je snelheidsmeter...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst May 15, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2014 Ik had het over de visco koppeling van je Koelvin. Misschien zelfs een idee om hem vast te zetten, zodat deze continu mee draait. Dat bij-vul-probleem had ik dus ook. Leek niks ernstigs, maar als het 30+ is en je bent lekker aan het klimmen in de bergen dan kan het een probleem worden. Bij mij was het een lekke waterpomp en een rotte visco koppeling van de koelvin. Hier in Nederland nog niet echt een probleem, lekkage minimaal. Maar toen er echt gewerkt moest worden brak de boel door. Niet een gek idee om er eens naar te laten kijken. Ik had uiteindelijk 20 liter leiding water en een waterpomp tang bij de hand liggen. 3x een oververhitte motor gehad en daar door een los geschoten radiator slang. Rijd toch wel anders als je tempmetertje belangrijker gaat worden dan je snelheidsmeter...... Ja daar heb ik nog niet aan gedachtgedacht, bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst May 15, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2014 Niet echt een goed idee om je fan vast te zetten. als'ie niet goed meer functioneert moet je hem gewoon vervangen. naast het feit dat het vermogen vreet (brandstof kolkje) kan de zooi overbelast raken . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 15, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2014 Ook hier geld weer; goed onderhoud! Zorg dat je vloeistoffen bij de juiste intervallen vervangen worden/zijn. In warme landen verdient het koelsysteem natuurlijk extra aandacht. Dus ook de oliekoeler van de automaat. Als je de olie van de automaat vervangt, vergeet dan niet het filter in de bak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst May 16, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2014 Misschien een rare vraag maar waar zit die oliekoeler? Ik heb vorig jaar nieuwe olie in de bak gedaan maar ik zag geen koeler. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst May 16, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2014 Voor, bij de radiator. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst May 16, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2014 Voor, bij de radiator. Ok dank je wel, straks ff kijken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurmic Geplaatst May 16, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2014 Wat heb je voor model? Een 5.2? Hebben alle ZJ motoren een olie koeler? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst May 16, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2014 Wat heb je voor model? Een 5.2? Hebben alle ZJ motoren een olie koeler? Automaten hebben een oliekoeler, handbak niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurmic Geplaatst May 16, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2014 Okay, thanks. Ik had andere info gekregen van een 4WD specialist. En is de radiator van de 5.9 uit te wisselen met die van de 5.2? Vr.gr., Jurmic Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blazer73 Geplaatst May 16, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2014 Voor zover ik weet, heeft een 5.9 geen transmisiekoeler. Heb die van mij uit elkaar en er zit alleen een radiateur en condensor voor de airco in, de leidingen van de automaat die in de radiateur zitten zijn volgens mij niet om te koelen. Alleen om te zorgen dat vooral in de winter de automaatolie niet te koud blijft, wel zit er in de bak een temperatuursensor die op de VIC aangeeft als de olietemperatuur te hoog word. Ik ben bezig om een externe oliekoeler met thermostaat in te bouwen, zodra de olie te warm word gaat de thermostaat open en gaat de olie door de externe koeler. Hier in NL heb je zoiets niet nodig, maar ik ga met een caravan van 1500kg de Alpen in en dan lijkt het me wel handig. Voor de automatenbak bij een 5.9 hoef je niet bang te zijn, zolang hij soepel schakelt en je vervangt de olie en filter om de 40.000km dan gaat er weinig kapot. Zoals gezegd word is onderhoud vooral bij de 5.2 en 5.9 erg belangrijk. Heb hiervoor 4 jaar eeneen cherokee xj gehad en nooit geen problemen. Nu met de zj 5.9 blijkt wel als deze weinig onderhoud hebben gehad wel gevoelig zijn, veel kwaaltjes zijn dat de bak in zijn tweede of derde trap blijft staan, de pakking van de plenum plate die doorslaat, de electrische fan die maar op 1 stand werkt enz. Dit zou ik allemaal wel controleren voor je op vakantie gaat, de techniek is op zich allemaal wel eenvoudig en voor iemand die een beetje handig is zelf te doen. Maar ja, als je op vakantie gaat zie je ook veel nieuwe auto's met pech staan. Dus alles goed checken bij een garage die er verstand van heeft en lekker gaan, ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurmic Geplaatst May 16, 2014 Rapporteren Share Geplaatst May 16, 2014 Blazer, Ook jij weer bedankt voor de update. Ik dacht dus dat de leidingen die naar de radiateur lopen waren om de olie te koelen, maar het is dus juist andersom. Dus om de olie op temperatuur te krijgen/houden. De bak schakelt nog soepel, maar bij versnellen, op koppel, bokt ie de laatste dagen een beetje. Vandaar dat ik 'm nu wil doorspoelen. En dan voortaan op tijd de olie en filter wisselen. Enige bedenking waar ik mee zit, is dat het bedrijf dat de powerflush gaat uitvoeren, aangeeft dat ze de filter niet verwisselen. Ik weet niet zeker of dat goed is, maar ga er maar vanuit dat ze vakkundig zijn en weten wat ze doen. Vr.gr., Jurmic Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Everhardus Geplaatst August 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2014 Hallo Jurmic, hoe is het met de bak gegaan na het spoelen, wil de mijne ook laten spoelen. mij werd ook gezegd dat het filter niet wordt vervangen. Bij mij schakelde de bak soms in z'n een als de auto al stil stond, olie bijgevuld en komt nu bijna niet meer voor maar en keer laten spoelen lijkt mij niet verkeerd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 1, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2014 Waarom vervangen ze het filter niet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Everhardus Geplaatst September 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2014 Mij werd vertelt dat als het filter vervangen moet worden omdat het vervuilt is de bak dan overleden zou zijn, hoe dan ook bij spoelen of verversen zou ik er persoonlijk voor kiezen ook het filter te vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 1, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2014 Mij werd vertelt dat als het filter vervangen moet worden omdat het vervuilt is de bak dan overleden zou zijn, hoe dan ook bij spoelen of verversen zou ik er persoonlijk voor kiezen ook het filter te vervangen. Ja dat lijkt mij ook, dat zijn de kosten niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2014 Mij werd vertelt dat als het filter vervangen moet worden omdat het vervuilt is de bak dan overleden zou zijn, hoe dan ook bij spoelen of verversen zou ik er persoonlijk voor kiezen ook het filter te vervangen. Lijkt me een beetje kort door de bocht. Vervangen van het filter is veel meer werk, dus meer kosten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 1, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2014 Lijkt me een beetje kort door de bocht. Vervangen van het filter is veel meer werk, dus meer kosten. Word bij het spoelen de carter van de versnellingsbak niet verwijderd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst September 1, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2014 Word bij het spoelen de carter van de versnellingsbak niet verwijderd? Nee, ze maken 2 slangen los en sluiten daar een machine op aan. Ik vind het ook maar half werk dat de filter niet vervangen wordt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.