Everhardus Geplaatst August 24, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2014 Hallo forumleden, ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Eddy en ik ben sinds vier weken in het bezit van een heerlijk rijdende 5.9 GC. Ik woon aan een klinkerstraat en wat mij stoort is een klapperend geluid in het onderstel {voorkant} bij het rijden over de oneffenheden. Op de grote weg doet zich dit niet voor, het klinkt alsof de schokdempers er los onder zitten. Iemand een idee? Dank voor jullie reactie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst August 24, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2014 Hallo, welkom! De GC 5.9 is een zalige wagen, proficiat! Doe eens je venster open, en als je het geluid hoort, duw zachtjes op de rem. Als het geluid weg is, heb je het probleem gevonden : remblokken die rammelen. Is een gekend probleem... Suc6, Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Everhardus Geplaatst August 24, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2014 Oke, Dankje voor de reactie. Morgen even proberen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 24, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2014 Rubbers versleten. Stabi stangen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst August 24, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2014 Heeft de GC ook een swaybar / stabilisatiestang? Als rubbers versleten of op zijn krijg je ook het bekende klonk klonk geluid. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 24, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2014 Michel, de GC heeft ook een swaybar, zowel voor als achter.Wat Jeepertje zegt heb ik ook weleens meegemaakt met de KJ, maar dat was eerder een 'getik' wat de remblokken maken. Bleek dat 1 van de metalen geleiders weg waren.Klapperend geluid (gebonk?) klinkt eerder als rubbers (draagarmen, swaybar etc). Mag ook wel voor een auto van 16 jaar. Ik heb voor mijn 5.9 een complete set rubbers besteld, en ga die binnenkort vervangen. Ook hier regelmatig gebonk nu. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Everhardus Geplaatst August 26, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2014 Dankje voor jullie reacties, Het zijn definitief niet de remblokken, klapperend geluid is misschien verkeerd omschreven het is meer een bonkend geluid. de rubbers vertonen ook uitdrogings scheuren heb ik gezien, heb gisteren even onder de wagen gelegen. Michel, waar kan ik die rubbers bestellen ?, moet mijn weg nog vinden in de Jeep wereld. vast bedankt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 26, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 26, 2014 Ik heb dit setje besteld: http://www.teamgrandcherokee.com/prothane-total-suspension-bushing-kit-red-grand-cherokee-1993-1998/Ziet er allemaal goed uit, maar lijkt mij enorm veel werk om te monteren. Die webshop, sja, prijzen zijn vaak erg goed maar een erg trage levering. Kreeg eerst een mailtje dat bepaalde onderdelen niet op voorraad waren en dat het max 10 dagen kon duren. Kreeg het uiteindelijk gisteren, 2,5 maand later allemaal pas binnen. Nu nog tijd en zin vinden om eraan te beginnen. Verwacht wel een flinke verbetering van het rijgedrag hiermee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Everhardus Geplaatst August 27, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2014 Masis bedankt, ik denk dat ik die binnenkort ook maar bestel. Eerst eens met de uitlaat bezig, de vorige eigenaar heeft er een soort cherrybomb onder gehangen waarvan de in en uitstroom opening niet in de juiste lijn liggen. Gevolg de uitlaat zit niet op de juiste positie waardoor de eindpijp op de swaybar ( ik neem aan dat dat die torsiestang is dwars onder de auto } hangt wat ook duidelijk hoorbaar is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rodapro Geplaatst August 27, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2014 Hey Massis, Ik heb onder mijn ZJ toen dr tijd ook zo'n setje gemonteerd. Zo, dat was even anders rijden. super strak en als een blok op de weg. Wel alles heel goed laten uitlijnen enz. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 27, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2014 Hey Massis, Ik heb onder mijn ZJ toen dr tijd ook zo'n setje gemonteerd.Zo, dat was even anders rijden. super strak en als een blok op de weg. Wel alles heel goed laten uitlijnen enz. Goed om te horen! Heb vandaag de swaybar voor gedaan, en geen gekraak meer bij drempels. Had hem eerder vervangen door een setje van een ander merk, maar het gekraak kwam al snel terug. Hoe heb jij de oude rubbers uit de control arms gekregen? Persen, snijden of met grof geweld wegbranden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Everhardus Geplaatst August 27, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 27, 2014 Hallo Rodapro, heb je daar nog special gereedschap zoals een pers oid bij nodig.. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst August 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2014 Nee hoor, een stevige bankschroef, je doppenset en een hoop siliconenspray. succes, Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DATZZ5.9 Geplaatst August 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2014 Er zijn ook mensen geweest die deze set monteerden, en spijt ervan kregen en weer overstapten op de originele rubbers, wegens te hard gevoel en veel gekraak door het polyurethaan, ben benieuwd naar de bevindingen na het installeren vh totaal, ik persoonlijk hou het op rubbers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Everhardus Geplaatst August 28, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2014 Dan wacht ik eerst de reacties even af voordat ik wat bestel, ik rijd toch hoofdzakelijk afstanden autobaan. Dat stukje klinkerweg neem ik dan wel even voor lief. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst August 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2014 Je kan eens proberen of de stabilisatie links speling hebben.Bij mijn Volvo en bij de Freelander van de buurman was daar duidelijk speling te voelen. Misschien is vervanging daarvan voldoende! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rodapro Geplaatst August 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 28, 2014 Ik heb de rubbers er uit gesneden met een decopeerzaag. lekker bruut bezig, wel opletten dat je de bussen niet beschadigt. Wat ook goed werkte is een gat boren tussen de grote bus en de kleine, en dan met een waterpomp tang er uit draaien en wrikken. Met een pers moet het denk ik ook wel lukken. Wanneer je de poly-bussen monteerd wel goed insmeren met het syliconen vet. anders gaat de boel inderdaad kraken. Maar dat gaat ook wel weer weg als je de boel inspuit met syliconen spraai of wd40. Spijt heb ik er nooit van gekregen. heb de draag armen zelfs over gezet van uit de gecrashde jeep in de volgende. Alleen maar voor delen en dat hardere vond ik niet zo'n probleem. Het weegde voor mij niet op tegen de voordelen. Zit er ook erg over na te denken om in mijn WJ de boel ook te vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst August 31, 2014 Man man man wat een klus. Het eruit persen gaat wel als je het even onder de knie hebt en iets hebt gevonden wat er precies bovenop past om mee te persen. Bij mij deed een brander wonderen. Goed verhitten en dan doorpersen. Alleen het rubber moet eruit, de metalen behuizing moet erin blijven. De control arm kan ietsjes krom trekken, zolang de metalen behuizing maar heel blijft. Eentje wilde er niet uit en heb ik maar helemaal uit laten branden.Wat nog het ergste was, was het terugplaatsen van de bovenste control arm. Onderste gaan makkelijk, maar de bovenste, zeker als je een verhoging hebt, zijn gewoon lastig. 3 uur mee bezig geweest! 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Everhardus Geplaatst September 1, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 1, 2014 Er staat me dus nog wat te wachten, ben wel erg benieuwd naar het resultaat als je de klus geklaard hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jofer Geplaatst September 2, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2014 Man man man wat een klus. Het eruit persen gaat wel als je het even onder de knie hebt en iets hebt gevonden wat er precies bovenop past om mee te persen. Bij mij deed een brander wonderen. Goed verhitten en dan doorpersen. Alleen het rubber moet eruit, de metalen behuizing moet erin blijven. De control arm kan ietsjes krom trekken, zolang de metalen behuizing maar heel blijft. Eentje wilde er niet uit en heb ik maar helemaal uit laten branden.Wat nog het ergste was, was het terugplaatsen van de bovenste control arm. Onderste gaan makkelijk, maar de bovenste, zeker als je een verhoging hebt, zijn gewoon lastig. 3 uur mee bezig geweest![img=https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10435069_10204814585906818_739252072420321356_n.jpg?oh=0af65c10f0486b04a3b0c594869bc449&oe=54684CE9] [img=https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/10444780_10204814586466832_2135770647528677265_n.jpg] [img=https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/10609643_10204814586866842_8324111028589707242_n.jpg] [img=https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10410909_10204814587546859_1292526129908363074_n.jpg?oh=cdc76ff6fca82d428f94cbc522dbea5b&oe=54677A8A] Merk je verschil qua rijgedrag? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst September 2, 2014 Rapporteren Share Geplaatst September 2, 2014 Merk je verschil qua rijgedrag? Ja! Gisteren 200km snelweg gereden en het verschil is duidelijk te merken. En heb dan nog alleen de lower arms en swaybar voor gedaan, en 1 upper arm rechts voor. Achter nog niet aan begonnen. Trackbars ook nog niet gedaan. Hij rijdt inderdaad stugger, een hobbeltje op de snelweg voel je iets beter, maar dat is niet erg. Hij ligt veel strakker en stabieler op de weg. Een snelwegbocht die ik eerst met 80-90 met trillingen pakte kan ik nu met 120 erg strak nemen. Trillingen zijn weg. Wel is een complete uitlijning erg noodzakelijk, dat is niet goed meer. Maar ga eerst de trackbars en alles achter nog doen, misschien een andere (gereviseerde) Dodge Durango stuurhuis erin (vorige is bij het oortje gebroken en hebben we weg moeten gooien, huidige heeft teveel speling). Durango stuurhuizen zijn wat steviger en passen zo in een ZJ. De boel kraakte alleen de eerste 200 meter na montage een beetje, daarna niet meer. Heb alles gewoon ingesmeerd met het meegeleverde vet zoals beschreven in de handleiding. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.