hkrant Geplaatst November 7, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2014 Sinds vanochtend heb ik een probleem met mijn XJ 4.0 1988. Gisterenavond viel me op dat de oliedruk veel te hoog was, hoger dan de schaal... Stationair valt ie wel iets terug, bijna op max. De motor draait wel regelmatig en trekt verder goed... Nu vanochtend met koude motor schakelde de automaat opeens niet goed door (bleef heel lang hangen in lagere versnellingen). Toen hij goed warm was, schakelde hij wel door maar niet met liefde... Ook de oliedruk was, gelijk aan gisterenavond, veel te hoog. Heeft iemand een lijstje dingen die ik zeker moet langslopen ? Hebben de dingen met elkaar de maken: slecht doorschakelende automaat en hoge oliedruk... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 7, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2014 Je hebt toch niet toevallig een oliefilter erop met een terugslagklep ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hkrant Geplaatst November 7, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2014 (bewerkt) weet ik niet zo, zie ik dat zo op het oliefilter zelf ? dat is dat rubber flapje toch ? ik heb hem zelf nog niet vervangen dus dat weet ik niet... November 7, 2014 bewerkt door hkrant Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst November 7, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2014 om te beginnen zou ik eerst de weerstand van de oliedruk sensor meten, misschien is deze kapot. Zowiezo kan vervangen van de motorolie en oliefilter geen kwaad, zeker wanneer je niet weet wanneer dit voor het laast gedaan is. Is her oliepeil van de automaat wel voldoende? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst November 7, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2014 En vergeet dan niet meteen de olie en oliefilter van de bak mee te vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hkrant Geplaatst November 7, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2014 Ik heb bak en olie gepeild, zijn goed. De rest moet nog. Ik zag wel de grote breather boven op de kleppendeksel los lag... Daardoor kan dit toch geen oliedruk geven ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hkrant Geplaatst November 7, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 7, 2014 (bewerkt) De jeep is import uit Frankrijk, vanochtend was het best koud... Zou het de dikte vd olie kunnen zijn ? Olie verversen gaat dan helpen ;-) November 7, 2014 bewerkt door hkrant Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst November 8, 2014 Rapporteren Share Geplaatst November 8, 2014 (bewerkt) Als hij het vorige week niet deed en nu plots wel, is het wel eigenaardig toch ? Oorzaken van te hoge druk zijn defect drukventiel of ergens een verstopping. Kan ook de oliefilter zijn, heb dit vroeger nog gehad bij een opel en door de oliefilter te vervangen was het probleem opgelost (nadat we de motor eerst gedurende een maand of twee hadden opengevezen... ) Ik zou zeggen: begin bij het begin, filter vervangen, verse olie erop en dan terug meten. Daarna kun je je automaat eens peilen en kijken naar de kleur en de stand van de ATF November 8, 2014 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hkrant Geplaatst November 14, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 14, 2014 (bewerkt) Ondertussen motorolie en filter vervangen. Automatenolie is nog mooi rood en op niveau. Dus ff gegoogled naar die sensor en heb testmogelijkheid gevonden: - To test the normally closed oil lamp circuit, disengage the locking connector and measure the resistance between the switch terminal (terminal for the wire to the warning lamp) and the metal housing. The ohmmeter should read 0 ohms. - To test the sending unit, measure the resistance between the sending unit terminal and the metal housing. The ohmmeter should read an open circuit (infinite resistance). - Start the engine. Once again, test each terminal against the metal housing: -- The oil switch terminal-to-housing circuit should read an open circuit if there is oil pressure present. -- To test the oil pressure sender only, rev the engine and watch the ohms reading, which should fluctuate slightly (within the range of 15-80 ohms) as rpm increases. - If the above results were not obtained, replace the sending unit/switch with a new one. Bij mij meet hij meteen al 85-90 Ohm: kortom nieuwe sensor besteld en die komt woensdag binnen. November 14, 2014 bewerkt door hkrant Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.