Jurjen Geplaatst April 19, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2015 Onze Zuid Afrikaanse GC (WJ/2000) trekt nogal naar links. Volgens de garage waar ik ben geweest voor enkele reparaties, schijnt dat zo te horen?? Omdat de auto in principe niet voor rechtsgestuurd is gemaakt doen 'ze het allemaal'. Dat vind ik nogal raar. Weet iemand hier iets van? Als linksgestuurde auto's dit zouden doen is dat niet prettig mwet/voor tegenliggers...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 19, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2015 Nee hoor, hij moet net zo sporen als een links gestuurde. Wat zijn de precieze klachten? Gedrag bij remmen of accelereren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst April 19, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2015 Lijkt me onzin. Ik zou eerst beginnen met een goede uitlijning. Wielen kruislings omwisselen (LV naar RA, RV naar LA en andersom) zou misschien ook de moeite waard kunnen zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
just-a-jeeper Geplaatst April 19, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2015 dan zouden de meeste auto's in engeland naar links trekken, en de in engeland geproduceerde naar rechts trekken. lijkt me sterk. verschil bandenspanning kan ook meespelen, maar wat masis zegt eerst maar eens goed uitlijnen. succes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst April 19, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2015 Die mening was ik ook al toegedaan. Ik heb inmiddels wel een service bulletin opgeduikeld van i-net waarin staat dat de WJ een 'fixed' camber/caster angles heeft die alleen met vervangende onderdelen veranderd kan worden. Maar ook een YouTube filmpje van een canadees die het wel (zelf) deed. Morgen maar weer eens naar American SUV karren die toch mijn cc hebben 'geplunderd' voor de reparaties. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst April 19, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 19, 2015 Camber is met een starre as altijd vast. Caster kan veranderen als je bij voorbeeld verhoogt. In je profiel staat dat je in Doetinchem woont? In dat geval zou ik bij Ronden Banden langs gaan voor een goede afstelling van je voortrein. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst April 20, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 20, 2015 @ours alpin : het is een beetje een eind rijden vanuit Pretoria naar Ronden...ik schat een kilometertje of 10.000? Ik weet dat de camber en caster vast zijn en alleen met losse onderdelen anders afgesteld kunnen worden. Maar het was de sporing (uitlijning) die niet klopte. Gelukkig waren zae niet al te moeilijk nadat ik vooir de gedane reparaties een maandsalaris had neergeteld (ja, ook in Zuid Afrika is Jeep duur....) dus ze hebben het keurig in orde gemaakt en heb nog een petje gekregen ook.. Afijn : karretjie is weer baie netjies gemaak en ek kan weer naar de Kaap Dank voor het meedenken en de reacties! Overigens heb ik de deurspeakers voor (infinity system) nog niet aan de praat : het waren niet de radio en/of versterker. Dus zal de deurbekleding los moeten. Eerst maar eens reserve fasteners kopen voor ik daar aan ga beginnen.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ieism Geplaatst April 28, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2015 De speakers gaan vaak stuk, er het is moeilijk een vervangende speker te vinden omdat het een 2ohm systeem is. Het beste kan je de originele speaker uit een ander GC zoeken op een sloperij. Het is niet te zien of de speker werkt, dus eerst proberen. Als je voorzichtig bent kan je de deur makkelijk los krijgen zonder de fasteners te beschadigen. Uit mijn hoofd drie schroeven, waarvan 1 torx. en de fasteners op de foto. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ours alpin Geplaatst April 28, 2015 Rapporteren Share Geplaatst April 28, 2015 @ours alpin : het is een beetje een eind rijden vanuit Pretoria naar Ronden...ik schat een kilometertje of 10.000? Bizar, ik zie in je profiel Doetinchem als woonplaats.... Wel een mooie ritje, lijkt me Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst June 28, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2015 Bizar, ik zie in je profiel Doetinchem als woonplaats.... Wel een mooie ritje, lijkt me Hoi, beetje late reactie maar toch : wij hebben voor onze vakanties in ZA een WJ daar gekocht. Uiteindelijk veel goedkoper dan telkens een 4x4 huren voor langere tijd. Het antwoord op je niet onverwachte vraag....Lijkt mij overigens heden ten dage meer dan een uitdaging om het karretjie vanuit Joburg naar Doetinchem te rijden......(en terug haha). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst June 28, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2015 De speakers gaan vaak stuk, er het is moeilijk een vervangende speker te vinden omdat het een 2ohm systeem is. Het beste kan je de originele speaker uit een ander GC zoeken op een sloperij. Het is niet te zien of de speker werkt, dus eerst proberen. Als je voorzichtig bent kan je de deur makkelijk los krijgen zonder de fasteners te beschadigen. Uit mijn hoofd drie schroeven, waarvan 1 torx. en de fasteners op de foto. Ja, de speakertjes onder de voorruit heb ik weer spelend gekregen (waren niet aangesloten) maar de deurspeakers laat ik wel een keer vervangen. Als er weer geld is.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst October 14, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 14, 2015 Zo, net weer in het kouwe kikkerlandje terug. Wel een graadje of 30 verschil.... de uitlijning etc. van de Jeep laten checken. Niks mis mee. Alleen bleken alle (!) rubber bussen van m.n. de ophanging voor versleten en dienen vervangen te worden. Tja, de auto krijgt daar eel wat meer voor de kiezen, nou ja:onder de wielen, dan in Nederland natuurlijk. Niet voor niks een 4x4 gekocht... Wel weer een grapje van zo'n 1000 euries....Durf het niet aan met gebruikte onderdelen nml.Maar wel ff een kwade mail naar de vorige reparateur die eea, na een bovenste torsiestang te hebben vervangen, niet heeft opgemerkt. Jammer wel dat niet alleen de rubbers vervangen kunnen worden. Die zijn nml hier eel goedkoper, ondanks de gunstige Rand-Euro koers. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst October 15, 2015 Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2015 Hallo Jurjen, Kan ik jou Jeep huren? as ons we weer in Suid-Afrika gaan kuier Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst October 15, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 15, 2015 Hallo Jurjen, Kan ik jou Jeep huren? as ons we weer in Suid-Afrika gaan kuier Hoi Iksjee, onder strikte voorwaarden zou dat kunnen. Die voorwaarden hebben te maken met verzekering en schade. En as ons die kar nie gebruik nie want ons kuier nogal es in Suid Afrika... Maar via een PB kan ons gesels da oor. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
iksjee Geplaatst October 16, 2015 Rapporteren Share Geplaatst October 16, 2015 Heb PB verstuurd Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst February 3, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2016 Nadat van onze WJ alle draagarmen en bussen zijn vernieuwd (leve de goedkope ZA rand!) blijkt dat de auto nog steeds naar links trekt. volgens de dealer zou dat kunnen omdat de banden al (te) lang hebben 'scheefgelopen' en ik zou die moeten laten checken. Ik weet niet of dat de oplossing is want afgelopen april zijn de wielen voor en achter gewisseld. Verder weet ik dat er een Service Bulletin is dat gaat over het 'driften' van de auto. Omdat camber/caster vaste waarden hebben denk ik eerder aan dit bulletin dat aanraad de 'ball joints' (sorry, weet geen NL namen) te wisselen door een te plaatsen met een andere hoek. Dit gaat mijn kaaskop te boven maar er zijn hier voldoende techneuten op dit forum die mijn theorie wel kunnen aanvullen/uitleggen. Voor ik wéér 7000 randjes aan nieuwe Good Year Wrangler AT uitgeef.... Zijn welliswaar per 4 zowat goedkoper dan een paar Michelins voor ons Fordje in NL maar toch. Wie het weet mag het mij asseblief sêh..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst February 3, 2016 Rapporteren Share Geplaatst February 3, 2016 Probeer eens de auto op een volkomen vlakke vloer, bv parkeergarage, te controleren op een doorgezakte veer. Meet eens wat hoogtes! Bandenverhaal geloof ik niet. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst February 7, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2016 Je bedoelt gewoon vanaf de vloer naar een vast punt aan de bovenzijde van bv een spatscherm? Ik heb wel, omdat de auto een beetje 'wiebelig' was, 4 nieuwe Monroe's laten plaatsen. Zou een slechte veer dan niet zijn opgevallen? Ik ga zo eens kijken of ik wat verschil kan meten. Dat banden verhal komt mij ook niet geloofwaardig over, daarvoor is het trekken naar links te veel. Had gekund als de auto héél langzaam van zijn baan zou raken maar hij gaat 'strak naar links' om het zo te zeggen. Maar dat 'ball joint' verhaal in het service bulletin lijkt mij het meest waarschijnlijk. Maar kennelijk is er hier niemand die een ervaring daarmee heeft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst February 7, 2016 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2016 Ja, dat bedoel ik. Bij een GOEDE uitlijnbeurt was een slechte ball joint of een kromme as onmiddelijk gebleken uit de wielvlucht. siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst February 7, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2016 ik heb zojuist de hoogte gemeten tussen de vloer en de onderkant spatscherm. 1 Kant is 82.5 de andere is ong. 1.5 a 2 cm hoger. De veer gemeten zo goed als kon en daar zit weinig verschil in. Veer gemeten vanaf chassis recht boven veer en de onderkant van de schotel. verschil ong. een cm. Enkele in - en uitgeveerd en de bandjes zijn gelijke spanning. Conclusie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst February 7, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2016 Ga overigens a.s. woensdag nog naar een specialist waar ik eerder geweest ben en de versleten ophanging constateerde. kijken wat die zegt. De auto reageert overigens verder goed kwa vering, wegligging etc. Geen gekke zaken te merken muv dat driften. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst February 13, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 13, 2016 Goed, de auto kon niet goed worden uitgelijnd bij de plaatselijke bandenboer, ondanks supermoderne richtbank. dus bij deJeep maar eens geklaagd. zij zouden de ball joints bestellen en plaatsen. Een dag later klaar en idd, de auto rijdt weer netjes rechtuit, hoewel met het wegprofiel hier er altijd wel wat bijgestuurd moet worden. Maar op de vlakke weg ; helemaal goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst April 21, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 21, 2016 (bewerkt) Op 6-2-2016 om 2:20 PM zei Jurjen: ik heb zojuist de hoogte gemeten tussen de vloer en de onderkant spatscherm. 1 Kant is 82.5 de andere is ong. 1.5 a 2 cm hoger. De veer gemeten zo goed als kon en daar zit weinig verschil in. Veer gemeten vanaf chassis recht boven veer en de onderkant van de schotel. verschil ong. een cm. Enkele in - en uitgeveerd en de bandjes zijn gelijke spanning. Conclusie? Dat brengt mij, heb er te lang over nagedacht haha, op de volgende vraag : er was wat verschil van mening over het aanwezig zijn van al dan niet de Up Country ophanging. De 1 zegt wel de ander niet. Hoe kun je dit nagaan, of er nu wel of niet een Up Country onderstel is gemonteerd? Ik kan er zo niks over vinden hoe hoog de koets/bodem vanaf de grond staat dan. Wel dat-ie ong. 2 inch hoger staat dan standaard maar hoe hoog is dat dan?? April 21, 2016 bewerkt door Jurjen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jurjen Geplaatst May 9, 2016 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 9, 2016 Helemaal niemand die hier iets over weet????????? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Adebisi Geplaatst May 10, 2016 Rapporteren Share Geplaatst May 10, 2016 (bewerkt) 18 hours ago, Jurjen said: Helemaal niemand die hier iets over weet????????? + ongeveer 2inch http://lmgtfy.com/?q=jeep+wj+stock+ride+height May 10, 2016 bewerkt door Adebisi Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.