dezperado Geplaatst September 24, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2005 De voordelen van kinetische kabels. Voor een veilige sleepkabel moet u uitgaan van minimaal vijf maal het totaalgewicht van de 4x4. Als de 4x4 onverhoopt eens in de modder is weggezakt, (wat u zelden gebeurt natuurlijk), is voor het lostrekken een kracht van ongeveer drie maal het totale autogewicht noodzakelijk. Lukt rustig lostrekken dan niet, dan brengt een aanloop en een flinke ruk vaak wel uitkomst. (en schade) Een sleeplint is dan minder prettig. Vaak zijn dit hijslinten die weinig tot geen rek hebben, waardoor de klap voor auto, lint en inzittenden, extra hard zal aankomen. Uw auto is hiervoor niet gebouwd. Die flinke ruk zorgt namelijk voor een piekbelasting die kan oplopen tot vijf maal het totale gewicht van uw auto. Als alles tenminste heel blijft want een volgeladen Land Rover 110 (om maar iets te noemen) weegt vaak toch rond de 2600 kg. Een sleeplint is niet berekend op dit totaalgewicht en zeker niet blij met deze mishandeling en zal spontaan knappen. Zeker ook als het lint al eens nat is geweest. En wat te denken van de sleepogen op de auto? Voor het losrukken met een aanloop kan beter een sleepkabel met rek gebruikt worden, een z.g. kinetische kabel, die de klap van de piekbelasting opvangt en waarbij de katapultwerking nog eens extra zal helpen bij het loskomen. Om de rek juist te gebruiken moet je kabel en auto op elkaar afstemmen. Een sleepkabel met rek koop je dan ook alleen maar voor jezelf. Om die ene keer dat je toevallig vast zit, veilig losgetrokken te worden. Rij je met een Soes, dan heeft het geen nut om met jouw kabel een Laro los te trekken. De kabel zal niet direct breken, maar je verspeelt wel de rek die in de kabel zat. Met het touw voor een Patrol een Feroza lostrekken is ook geen succes, de rek wordt niet gebruikt. In de Sleepkabelshop van de Recreatieve verkopen we alleen kinetische kabels van de allerbeste kwaliteit. Dus kabels die ook tegen vuil en water kunnen en die dan niet hun breeksterkte verliezen zoals sommige andere kinetische kabels die op de markt zijn, als nadeel hebben. Onze Astra-Line’s kabels hebben op 50% van hun breuksterkte een rek van 27% rek en zijn tegen de inwerking van UV licht beschermd. Ook zijn onze kabels leverbaar in elke gewenste lengte maar is 8 en 9 meter standaard in voorraad. bron www.recreatieve.nl prijs voor wrangler van 1550 kg = eur 60 trekkracht 8800 kg --------------------------------------------------------------------- try this: attach your vehicle to the sad looking guy's vehicle in the bog by means of a tow rope of suitable length. Drive backwards as near as possible to to the stuck vehicle and then slowly stretch your tow rope by advancing your vehicle. When the rope is stretched, look for a recognizable mark on the ground just below your side window, or make a mark with your boot yourself. Now you know when and where the rope will be stretched. Back up your vehicle as far as possible again and launch it at the maximum speed you can get. BUT, before reaching that mark on the ground, push in your clutch pedal as fast as you can and as far as it will go, so that when the load is applied to your vehicle, it is not going to your transmission. Then you will be using the kinetic energy stored in your vehicle only and you may make some substantial savings on half-shafts, central diffs and gearboxes in general. If the above does not work, try winching the sucker out. If winching don't work, go get a bulldozer or a tank to pull him out. And if this does not even work, leave it where it is, take the top off and plant some geraniums in it. Have fun and work safely ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst September 24, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2005 stuur er voor mij ook maar 1 op ik was ook zo iemand die een hijslint kocht en hem 1x gebruikt hebt om hem vervolgens snel weer weg te doen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst September 24, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 24, 2005 Ik heb er 1 ... er kleeft een klein nadeeltje aan: Als je nèt vastzit en ff een klein 'rukje' (jaja) van een medejeeper nodig hebt dan heb je meer aan een ouderwets sleeplint omdat je dan met iets meer gevoel een ander over een dood punt kan helpen. Met de kinetische is dat iets lastiger... Verder alleen maar pluspunten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
darkwolf Geplaatst September 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2005 ik heb geen krr en hoef er ook geen.... als een beschaafd rukje niet genoeg is om los te komen gebruik ik liever mijn lier.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst September 25, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2005 Originally posted by Kameel@Sep 24 2005, 23:07 Ik heb er 1 ... er kleeft een klein nadeeltje aan: Als je nèt vastzit en ff een klein 'rukje' (jaja) van een medejeeper nodig hebt dan heb je meer aan een ouderwets sleeplint omdat je dan met iets meer gevoel een ander over een dood punt kan helpen. Met de kinetische is dat iets lastiger... Verder alleen maar pluspunten. <div align="right">← Daarom trek tot lijn strak staat. Markeer een punt waar je dan staat Rij achteruit een paar meter. Rij dan met snelheid naar voren en trap koppeling in precies op het punt dat de lijn max gespannen staat. Dan brengt het touw de Kinetische energie van je auto over op het vastzittende voertuig zonder dat je je aandrijving een opdonder bezorgt. Dus gebruik de energie van je vrijlopende niet aangedreven auto Dan krijg je net dat rukje om de vastgelopen auto over het obstakel te helpen. Hetzelfde als de versnelling van iets wat op je hoedenplank wordt gelanceerd bij plotselinge stop. Nu gebruik je daar de energie van je auto voor maar wil niet je aandrijving die klap laten oplopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst September 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2005 Vandaag (lomp) in werking gezien, het werkt enorm. Zeker als de andere ècht vast zit. Gewoon lomp eruit trekken en er gaat niets stuk. Mooi spul... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst September 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2005 Heb idd ook al in actie gezien en wil er ook voor gaan. Waarom lieren als het zo ook kan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sjikita Geplaatst September 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2005 Ik sluit me bij Utah en Bas aan, geweldige dingen, en vaak helpen ze nog als lieren niet meer helpt. Je moet wel een stevig bevestigingspunt aan de auto hebben, anders krijg je zoals vandaag in de FOC trophy gebeurde, dan gaat de kabel met D sluiting via je koplamp, over de motorkap door je voorraam en je dakstijl. Maar ik schrijf me hierbij ook voor zo'n stiekske in. Wel korting bedienen als je er ineens 10 koopt. Groeten Bas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dutch Rebel Geplaatst September 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 25, 2005 Ik heb vandaag aan z'on rukrouwtje gehangen en ...... er is gewoon geen fijner gevoel. Het ene moment zit je tot je neus in de prut en het volgende moment voel je je zonder ruk, klap of optatter los komen, heerlijk. Bijna net zo lekker als een droge witte Binnenkort standaard aan boord Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
droopy Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 Hoi Ik sluit mij ook aan ook gezien hoe het werkt Ik zou dan ook graag zo,n touwtje willen Dus bij deze Groeten Albert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
corfu Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 ik wil er ook een laat maar weten hoe en wat Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 ......../me ook Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irish wolfie Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 Werkt inderdaad erg goed, behalve als de trekkende auto een stuk lichter is dan het vastzittende voertuig. Dan wordt de eerste teruggecatapulteerd. Ook niet geschikt om te gebruiken als boomlint of om de winchkabel aan vast te hangen (hoewel daar op het moment mee wordt geëxperimenteerd) Kinetisch koord is vanzelfsprekend wel onderhevig aan slijtage. Kooptip : momenteel tot eind september in promotie bij Gitrax in België voor 85€ normale prijs +/- 100€ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6wheeler Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 ik gebruik het al een hele tijd en als andere het gebruiken van mij geloven ze nooit dat je gewoon volspeed aan moet rijden als je vast zit zijn altijd bang dat er iets breekt alles blijft heel je krijgt geen klap zoals met een lint hoort gewoon bij de standaard uitrusting het is bijna sinterklaas Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst September 26, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 Originally posted by irish wolfie@Sep 26 2005, 12:53 Werkt inderdaad erg goed, behalve als de trekkende auto een stuk lichter is dan het vastzittende voertuig. Dan wordt de eerste teruggecatapulteerd. Ook niet geschikt om te gebruiken als boomlint of om de winchkabel aan vast te hangen (hoewel daar op het moment mee wordt geëxperimenteerd) Kinetisch koord is vanzelfsprekend wel onderhevig aan slijtage. Kooptip : momenteel tot eind september in promotie bij Gitrax in België voor 85€ normale prijs +/- 100€ <div align="right">← Voor een Jeep Wrangler van 1530 kg kun je een kabel kopen met max trekkracht van 8.800 kg voor eur 60 verzendkosten eur 8,50 Dus kun je beter in Holland kopen. 14 ton = eur 75 gaat van eur 50 tot 95 steeds met 5 eur omhoog En nogmaals je koopt een kabel gebaseerd op je EIGEN gewicht van je auto max 5 x gewicht van je auto Je gebruikt dus de kracht van je eigen gewicht Koop je er een die te zwaar is dan heb je geen rek en indien te licht gaat de rek eruit. Dus flink hard weg rijden en je koppeling in op het punt van de uiterste rek zodat je aandrijving geen klap krijgt. Je gooit min of meer je auto voorruit Gooi maar kleine steen weg aan een touwtje en bind het touwtje aan de andere kant aan een zwaardere steen vast. Op het moment dat het kleine steentje zover weg is dat touwtje strak komt zal de grote steen door de kinetisch kracht een stuk achter het kleine steentje aangaan ondanks dat ie zwaarder is. Degenen die er een via mij willen bestellen moeten me wel duidelijk een mailtje sturen met wat ze willen en welk gewicht. Ik moet vooruit betalen en heb geen flappen over. Heb er nu aantal besteld voor Utah/Sjikita/Dutch Rebel/Hendrik/Dez/ 8.800 kg en 10.600 kg voor Droopy/Beest/Charlie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 Ze zijn her en der gewoon verkrijgbaar tegen (ook vergelijkbare) prijzen, dus mocht iemand de Desperade-boot hebben gemist gewoon ff in de buurt rondbellen. Voorbeelden: klik klik etc... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 Originally posted by VisEigenlijk moet elke Land-Rover zo’n kabel bij zich hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 ik heb uit betrouwbare bron van een lid van de laro club gehoord dat het als standaarduitrusting in je laro zou moeten liggen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst September 26, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 om een Jeep er uit te trekken ??? zoals ik hier een LARO bevrijd zat vast op zn trekhaak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst September 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst September 26, 2005 volgens mij eerder om elkaar eruit te trekken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 3, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2005 Kinetische sleepkabels heb ik binnen Laat even weten of je em komt halen of dat ik hem moet opsturen Hans Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst October 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2005 Denk dat ik hem op kom halen. Of stuur je hem op?? Je hoort nog van me. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Menno Geplaatst October 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst October 3, 2005 ik heb de euri's overgemaakt!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 4, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2005 Originally posted by Menno@Oct 3 2005, 17:11 ik heb de euri's overgemaakt!! <div align="right">← Hij was al naar je onderweg ruim op tijd voor Sclayn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst October 4, 2005 Rapporteren Share Geplaatst October 4, 2005 (...) kostbare schade aan uw hoofd en auto veroorzaken (...) Ik vraag me af wie de vertaler was... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.